Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 16:03:33 följande:

Nej du, jag vill inte ha snoppar i det kvinnliga omklädningsrummet.

Är det pga att bryter mot etablerade samhällsnormer eller något annat? Skulle du känna likadant om personen var opererad men som du visste var trans?
  • Anonym (M)
    Anonym (Inga snoppar) skrev 2024-06-15 16:22:41 följande:

Jag vill inte heller ha snoppar i omklädningsrummet. Är kvinna.

Är det pga att bryter mot etablerade samhällsnormer eller något annat? Skulle du känna likadant om personen var opererad men som du visste var trans?
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2024-06-15 16:17:11 följande:

Mig personligen spelar det ingen roll. Jag kan dela omklädningsrum med män också, så en transkvinna med snopp är inget problem. 

Men jag vet ju att inte alla känner likadant, och jag tycker inte att de är sämre människor för det. Alla har sin egen bakgrund. Och är man vad vid att omklädningsrummet är en snoppfri zon så kan det såklart bli väldigt obehagligt om man, mitt under omklädningen, upptäcker att det har ändrats.

Jo precis, frågan är synnerligen polariserad. Försöker se om det finns någon gängse uppfattning av vad den mest lämpliga lösningen men det blir nog svårt då åsikterna skiljer sig mycket åt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Inga snoppar) skrev 2024-06-15 16:46:59 följande:
    Nej, inte för att det bryter mot normer. Men det är ett manligt könsorgan och det skulle göra mig obekväm att se det i omklädningsrummet.

Nej, skulle inte känna likadant.
    Ok, så det är inte transkvinnor generellt utan den specifika anatomin. Vad anser du är den bästa lösningen för någon i min situation?
  • Anonym (M)
    Tony Soprano skrev 2024-06-15 16:38:33 följande:

Jag har bott ihop med en transa (jag är man) och hade vi varit lite mer lika varann så hade vi varit tillsammans ännu! Jag älskar henne ännu. Hon är dock fullständigt opererad och ser helt ut som en tjej ska. Just detta är nog nackdelen, operationen tog bort mycket sexlusten, har jag förstått. Svara på din fråga kan jag nog inte, det finns mycket fördomar om hur vi ska se ut. Men vi är ännu goda vänner och ska så förbli!

Ja, jag överväger operation just för att jag nog hade passat in i samhället bättre om hela kroppen var kongruent. Samtidigt är jag rädd för komplikationerna som operationen innebär t.ex. infektioner, långvarig smärta och så. Utredningsprocessen är dock väldigt seg så det är inte något som blir aktuellt att ta ställning till just nu ändå.
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 17:52:26 följande:
    Det finns fortfarande manliga omklädningsrum för personer med snopp/penis.
    Jo såklart. Men min kroppssituation är problematisk även där pga effekterna östrogen har haft på den. Jag tror risken för att jag skulle bli våldförd på (fysiskt eller sexuellt) är ganska så liten då de flesta människor är anständiga men jag hade upplevt obehag över uttittad jag antagligen skulle bli. Möjligen om det inte är så många där så det blir lätt att byta om/duscha privat och jag hade någon jag kände som också var i omklädningsrummet. Ensam hade jag hellre stannat hemma.
  • Anonym (M)
    Anonym (Fel fokus) skrev 2024-06-15 18:16:20 följande:
    Kvinnliga könsdelar? Byt om på damernas.
    Manliga könsdelar? Byt om på herrarnas.

Så enkelt tycker jag att det är och den bästa lösningen för alla inblandade. Ibland måste man kompromissa, och som med de flesta kompromisser får ingen part allt de vill ha.

Hur transpersoner känner är inte viktigare än hur 'alla andra' känner det. Och inte mer oviktigt heller, såklart. Men debatten handlar nästan bara om transpersoners känslor och rättigheter och att 'alla andra' måste böja sig för en klar minoritets känslor och upplevelser. Det är snedvridet.
    Jag kan förstå att man kan se det som enkelt som utomstående om man är van vid att kroppar är enhetliga men upplever inte jag det. Håller dock med om att allas åsikter är viktiga och 'opponenter' i frågan tystas ner ibland (förutom i amerikanska medier). Det är därför jag är intresserad av och välkomnar en öppen diskussion här.
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 18:34:44 följande:
    Tragiskt om du ska bli attackerad pga det. Tittad på är obehagligt med förstås men åtminstone inte fysiskt. Många badhus har bås där man kan stänga in sig, men det kanske inte hjälper då.
    Att kunna byta om mer privat hade hjälpt en del men jag tror männen ändå hade undrat vad jag gör där.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-06-15 18:44:24 följande:

Om jag uppfattar dig som kvinna ( trans) i ,omklädningsrummet och såg att du har ett manligt könsorgan skulle jag tycka att du har kommit rätt.
    Skulle även se dig som modig, stark och som en bra förebild för våra barn som får se hur normer i samhället kan förändras så fler kan identifiera sig med varandra.

Tack!
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?