Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Anonym skrev 2024-07-01 17:37:40 följande:
    Man kan undra... stor skillnad på att stympas och limmas låtsaskroppsdelar på jämfört med att låtsas vara könet man inte är.
     Jag vore lika mycket kvinna som innan övergreppet så givetvis skulle jag på inget sätt vare sig se mig som, eller låtsas att vara man.
    Att vara transsexuell är inte att låtsas för mig. Jag är den jag är och precis lika riktig som vilken annan. Med tanke på ordvalen har vi väldigt olika syn på detta.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-07-01 19:02:38 följande:
    Oavsett så var det ju ett brutalt övergrepp/tortyr som presenterades och räknades med att få svar på...

Och jag har inte sagt att du inte är "riktig", bara att jag inte vill ha dig i damernas omklädningsrum. Sorry om det lät för hårt.
    Syftade du på att genomgå en könsoperation? Ingen fara. Det var "låtsas vara könet man inte är" som jag regerade på.
  • Anonym (M)
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:17:07 följande:
    Så är det ju, men det är ju inte alla som vet att den könsbekräftande vården baseras på pseudovetenskap.

www.theguardian.com/commentisfree/2024/mar/09/disturbing-leaks-from-us-gender-group-wpath-ring-alarm-bells-in-nhs

March 4, 2024

Newly leaked files from within the leading global transgender healthcare body have revealed that the clinicians who shape how ?gender medicine? is regulated and practiced around the world consistently violate medical ethics and informed consent. The files, which were leaked from within the World Professional Association for Transgender Health (WPATH), were published today by the US-based think tank Environmental Progress.

WPATH is considered the leading global scientific and medical authority on ?gender medicine,? and in recent decades, its Standards of Care have shaped the guidance, policies and practices of governments, medical associations, public health systems and private clinics across the world.

However, the WPATH Files reveal that the organization does not meet the standards of evidence-based medicine, and members frequently discuss improvising treatments as they go along. Members are fully aware that children and adolescents cannot comprehend the lifelong consequences of ?gender-affirming care,? and in some cases, due to poor health literacy, neither can their parents. 

?The WPATH Files show that what is called ?gender medicine? is neither science nor medicine,? said Michael Shellenberger, President and founder of Environmental Progress. ?The experiments are not randomized, double-blind, or controlled. It?s not medicine since the first rule is to do no harm. And that requires informed consent.?

The raw files have been published in a report called The WPATH Files: Pseudoscientific surgical and hormonal experiments on children, adolescents, and vulnerable adults, which contains analysis by journalist Mia Hughes that puts the WPATH Files in the context of the best available science on gender distress. 

Environmental Progress has made all files available to read at the end of the report. The leaked files include screenshots of posts from WPATH?s internal messaging forum dating from 2021 to 2024 and a video of an internal panel discussion. All names have been redacted other than several WPATH members of public significance, such as Dr. Marci Bowers, an American gynecologist and surgeon who is the President of WPATH, and the Canadian pediatric endocrinologist Dr. Daniel Metzger.

In the WPATH Files, members demonstrate a lack of consideration for long-term patient outcomes despite being aware of the debilitating and potentially fatal side effects of cross-sex hormones and other treatments. Messages in the files show that patients with severe mental health issues, such as schizophrenia and dissociative identity disorder, and other vulnerabilities such as homelessness, are being allowed to consent to hormonal and surgical interventions. Members dismiss concerns about these patients and characterize efforts to protect them as unnecessary ?gatekeeping.?

environmentalprogress.org/big-news/wpath-files
    Jag mår bra av den (även om jag mer eller mindre har tagit den i egna händer).
  • Anonym (M)

Bumpar tråden för att se om det är fler som vill dela sina åsikter.

• Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-09-21 10:20:09 följande:

Hur mår du TS? Funkar din vardag för dig? 

Tackar som frågar. Jo, det är hyffsat.
  • Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-09-21 12:29:29 följande:

Tack för svar. Skönt att höra. Något närmare KIM? Håller tummen att får börja att rulla på för dig. 

Jag har fått kallelse till utredningens andra del nu, om tre veckor. Så det känns bra.
  • Anonym (M)

Skulle egentligen haft samtalet nästa vecka, men kunde inte då. På det stora hela är de nog mindre än ett år kvar på hela utredningen. Sen blir det nog mer väntan på beslut, endokrinremiss osv.

• Anonym (M)
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:39:55 följande:
    Skönt att höra!
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 17:22:04 följande:

Skulle egentligen haft samtalet nästa vecka, men kunde inte då. På det stora hela är de nog mindre än ett år kvar på hela utredningen. Sen blir det nog mer väntan på beslut, endokrinremiss osv.

Det är helt sjukt med tiden det tar ...
    Ja, nu har det snart gått 4 år sedan jag sökte vård.
  • Anonym (M)
    Elin pelin skrev 2024-09-23 21:28:41 följande:

På gymmet, kanske. På ett badhus nej, där är det många barn och även om det är naturligt med nakna kroppar så kommer det bli mycket frågor till den det berör men även obekväma föräldrar som vill tysta sina barn.

Lycka till med din resa! <3

Tack!
  • Anonym (M)
    Asro22 skrev 2024-09-23 23:33:05 följande:

Vet faktiskt inte vad jag känner kring det. Jag har väldigt svårt att känna tillit till män. Jag menar, män i grupp är ju riktiga grisar. De sexuellt ofredar, våldtar och mördar. Jag tror inte att detta kommer från samhällsstrukturer utan att det ligger djupare än så. På biologisk nivå. Om någon som är född som biologisk man kliver in i omklädningsrummet när jag står naken: hur ska man lita på att denna person inte har detta vidriga beteendet som många män har?

Jag hade ju aldrig för mitt liv känt mig trygg att byta om framför en främmande man, så vet inte hur trygg jag skulle känna mig att byta om fram en biologiskt född man bara för att personen käkat hormoner.

Men i slutändan hade jag nog varit okej med det, om än lite vaksam.

Förstår din oro.
  • Anonym (M)
    Tony Soprano skrev 2024-09-25 18:45:29 följande:

Jag vill råda dig att INTE operera dig "fullt ut"

Ja, jag är rädd för konsekvenserna. Utöver nervskador också långvarig smärta, sår som spricker upp m.m. Däremot känns det som det skulle vara så mycket lättare att passa in i samhället.
  • Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-09-27 06:26:35 följande:

Förstår din oro. Men en könsbekräftande operation ska du bara göra för dig själv. Inte vad samhället tycker. Spelar ingen roll kommer alltid att finnas två läger, för och emot. Det viktigaste är att du väljer vad som känns rätt i själ och hjärta. 

Hur ofta behöver man visa sitt kön? Tidigare i tråden har det debatterats. De som behöver vidta och visa sitt kön i omklädningsrum har andra problem. Det går att lösa med att skyla sig och vara lite diskret. Eg är det ett icke-problem baserat på vad omgivningen tycker. Det ska du strunta i. Du ska vara den du är. 

Tack. Jag vill inte köra över någon annan dock.
  • Anonym (M)
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:56:51 följande:
    Sjukt, som sagt. Min dotter har stått i kö för utredning i ganska exakt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av att ens bli kallad till ett första möte. Tidigast hösten -25 är det senaste beskedet 😞.
    Ja, kötiden har förlängts hela tiden. När min remiss kom fram sommaren 2021 var det 18 mån, men det landade sedan på 32 mån när jag fick första tiden i februari 2024. Antar att det är ännu längre nu.
  • Anonym (M)
    Elis73 skrev 2024-09-30 07:39:17 följande:

Jag tycker att man byter om i det omklädningsrum där ens fysiska attribut liknar övrigas i samma omklädningsrum. 

Jag skulle inte tycka det var konstigt att duscha med en person som jag t.ex visste var i en fas där hen var under en process att byta kön och därför inte riktigt passade in i könsnormen. Men hur vet man det i ett allmänt omklädningsrum?

Den nakna mannen i duschen kan lika gärna vara en transperson som känner sig som kvinna, som grabben som slagit vad med polarna att han kan få identifiera sig som kvinna en dag... 

Nakenhet är en situation där människor känner sig extra utsatta och känsliga. Detta måste man respektera och förstå. Utsattheten kan inte suddas ut med logiska argument rakt av, utan är en djup sittande känsla. Jag duschar utan problem med min lesbiska väninna, men skulle mer vara obekväm med min killkompisen som är gay. Jag skulle inte vara bekväm att duscha tillsammans med pappa, men skulle kunna göra det med mamma. (Och nu menar jag allmänna utrymmen. Duschar inte med kompisar och familj hemmaGlad). 

Hur är din syn på personer med "könsinkongruenta" fysiska attribut?
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-10-01 05:42:58 följande:
    Detta med långa väntetider förresten, orkar inte lusläsa tråden igen, är det att alls komma i kontakt med aktuell vårdgivare eller är det när processen väl står på ruta 1 som allt går i snigelfart?

Hur pass gammal måste man vara för att ens vara aktuell för transvård? 
    Hörde nyligen i en podd om männisor som ångrat sin transition, är det då inte ändå bra att det drar ut på tiden?
    Menar inte detta som en elakhet och förstår att det är jobbigt att vänta, men tänk ändå... om din dotter skulle ångra sig efter att allt är klart. Och då är det för sent.
    Är det då kanske inte ändå bra att ta processen lite piano så att säga`?
    Det är att komma i kontakt med könsidentitetsvården. I de flesta delar av landet behöver du först få en remiss till psykiatrin, där en psykiatriker bedömer om du behöver remitteras till könsidentitetsmottagningen.

I mitt fall såg det ut såhär: Skrev egenremiss till allmänpsykiatrin till september 2020, kallad på besök mars 2021, remiss skickad till könsidentitetsmottagningen maj 2021, remiss beviljad till könsidentitetsmottagningen juni 2021, kallad till kurator på könsidentitetsmottagningen februari 2024, och nu kallad till psykolog oktober 2024. Könsidentitetsmottagningen har tre steg: kurator-psykolog-psykiatriker, där du går klart ett steg innan du remitteras till nästa (med kötid inför varje steg). Under tiden du står i kö har du ingen vårdkontakt alls (om du inte söker det på t.ex. vårdcentralen som jag gjorde), så det enda väntan ger är (lång) tid för självreflektion, det sker ingen utredning då.

Jag vet inte om någon åldersgräns för att söka vård på könsidentitetsmottagningen (eftersom man borde få prata med någon om sina problem även om man är ung), men det finns åldersgräns för medicinska ingrepp. Könshormon har ingen fast åldersgräns utan man kan få dem förskrivet när man genomgått en viss del av puberteten (pubertetsblockare ges bara under "synnerliga" skäl) men vanligtvis från 16 år, mastektomi 18 år (men i Sverige får vem som helst som är myndig göra detta privat om de vill), ingrepp i könsorganen 23 år.

Vad gäller ångrare och detransitionenrare vet jag att många utomlands har transitionerat av "fel" skäl för att man varit för frikostig med att förskriva hormon och planera kirurgi. Till exempel för att man är normbrytande. Vet inte hur det ser ut i Sverige, men utredningen är inte rapid.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-10-01 05:42:58 följande:
    Är det då kanske inte ändå bra att ta processen lite piano så att säga`?
    Kan också tillägga att det är jättemånga som självmedicinerar just pga de långa kötiderna inkl. mig, tror jag läst någonstans att siffran ligger på 50 % bland vuxna, så det här med passiv väntan är nog inte så meningsfullt.
  • Anonym (M)
    ClumsySmurf skrev 2024-10-01 20:14:49 följande:
    rinngssvar till Høring- forslag til regulering av konverteringsterapi
    Det där sista får du utveckla.
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-03 10:42:40 följande:
    Man märker dem ju i andra sammanhang...
    Hur menar du?
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-05 16:31:10 följande:
    De har drag i ansiktet som inte går bort. Även händerna avslöjar dem. Skelettet ändrar man inte så lätt. Men visst självklart OM det finns de jag inte märker de så gör jag nog inte det i omklädningsrummet heller. Men de jag märker så hade jag garanterat märkt om de befann sig i omklädningsrummet också.
    Mycket beror på vilket utgångsläge man har. Östrogen inducerar omfördelning av mjukvävnad i ansiktet så det blir förändringar där också. Sen kan östrogen också minska mängden mjukvävnad mellan skelettdelar så man blir lite kortare och får lite mindre händer/fötter.
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-06 23:35:12 följande:
    bara berättade om vad jag faktiskt sett. Men bra för de som det funkar så pass bra för. 
    Och måste man ta östrogen för att få kallas transperson
    Transsexuell är ju en medicinsk diagnos och då krävs en stark vilja att ändra kroppen fysiskt på ett sådant sätt som östrogen gör. Sen har termen transperson uppkommit för att avmedikalisera och är en självidentifikationsterm där man inte behöver ha könsdysfori. En del vill ha bort transsexualitet helt och hållet. Många är rädda att själv-id skulle missbrukas efter behag. Ställningen till detta är en kluven och intensiv debatt.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?