• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Carinata)

Svårt läge. Viktigt att du väljer det omklädningsrum som DU känner dig bekvämast i. Tycker det är rätt självklart att skyla könet oavsett. Trots allt blir det rätt uppenbart i baddräkt eller bikini att det finns en penis där om du inte klämmer in paketet på annat ställe. Mycket beror ju på hur du för dig också. Om du fjantar omkring med överdrivna sk kvinnliga rörelser och manér eller bara är rakt upp och ner. 

Finns alltid folk som ska glo. Tänk också på de kvinnor som är helt eller delvist mastektomerade. De som är fulla av ärr eller på något sätt deformerade. Brännskadade osv. De vill också vara ifred. Fluktare finns alltid ofta homosexuella eller bara de som raggar. 

Oavsett hur du väljer kan det komma en massa ovälkomna åsikter. Gör som du vill. Skälv skulle jag inte bry mig mer än att tycka du är modig och gör rätt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-24 10:36:41 följande:

Svårt läge. Viktigt att du väljer det omklädningsrum som DU känner dig bekvämast i. Tycker det är rätt självklart att skyla könet oavsett. Trots allt blir det rätt uppenbart i baddräkt eller bikini att det finns en penis där om du inte klämmer in paketet på annat ställe. Mycket beror ju på hur du för dig också. Om du fjantar omkring med överdrivna sk kvinnliga rörelser och manér eller bara är rakt upp och ner. 

Finns alltid folk som ska glo. Tänk också på de kvinnor som är helt eller delvist mastektomerade. De som är fulla av ärr eller på något sätt deformerade. Brännskadade osv. De vill också vara ifred. Fluktare finns alltid ofta homosexuella eller bara de som raggar. 

Oavsett hur du väljer kan det komma en massa ovälkomna åsikter. Gör som du vill. Skälv skulle jag inte bry mig mer än att tycka du är modig och gör rätt. 

Tack så mycket.

Lite luftigare badshorts eller bikinikjol så syns det inte, har också ärr på övre låren som jag gärna inte vill visa. Är ganska timid i sättet, än mer skulle jag vara i en sådan situation.
  • Anonym (Carinata)

Måste ändå fråga. Reagerade på att du skrev att du självmedicinerat sedan 2020. Låter inte riktigt bra. Har du haft kontakt med vården och gjort de utredningar som behövs? Få det stöd och läkemedel som också behövs. Planering av könskorrigerande operationer osv. Du verkar ju ändå ha satsat en del med t ex röstträning. Det är viktigt med både rätt preparat och rätt dosering av hormoner/antihormoner. Behandlingstider och förväntade resultat. Ordna med skäggväxt, fixa adamsäpplet. Mm. Låter inte alls bra om du sitter på din kammare och kör ditt eget race. Kan bli obehagliga konsekvenser. Vill bara att du är rädd om dig. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 05:59:16 följande:
    Hade jag fortfarande haft en manskropp hade det utåt inte varit några problem för mig att använda herrarnas. Har självmedicinerat sen 2020 vilket lett till en del förändringar.
    Ok,  jag vet inte hur självmedicinering påverkar, men uppenbarligen har du det manliga könsorganet kvar? 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-24 10:36:41 följande:

Fast man ska ju visa hänsyn till andra också, och inte bara utgå från sin egen bekvämlighet.
    Det finns ju många män som känner sig bekväma i kvinnors omklädningsrum,  och var ska gränsen gå?   Vid ljus röst?  
    Jag och många andra kvinnor med mig hade blivit oerhört besvärade och obekväma om en person med penis vistades i damernas omklädningsrum.
    Att personen med penis själv säger sig vara kvinna och tala med ljusare röst spelar ju mindre roll för resten av besökarna...
  • Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-24 16:31:19 följande:

Måste ändå fråga. Reagerade på att du skrev att du självmedicinerat sedan 2020. Låter inte riktigt bra. Har du haft kontakt med vården och gjort de utredningar som behövs? Få det stöd och läkemedel som också behövs. Planering av könskorrigerande operationer osv. Du verkar ju ändå ha satsat en del med t ex röstträning. Det är viktigt med både rätt preparat och rätt dosering av hormoner/antihormoner. Behandlingstider och förväntade resultat. Ordna med skäggväxt, fixa adamsäpplet. Mm. Låter inte alls bra om du sitter på din kammare och kör ditt eget race. Kan bli obehagliga konsekvenser. Vill bara att du är rädd om dig. 

Jo, det stämmer. Jag skickade en egenremiss till psykiatrin för könsutredning samma år som jag började men processen är så segdragen så det var därför jag började medicinera på eget bevåg dels för den psykiska hälsan men också för att jag läst att effekterna av hormonbehandling avtar ju äldre du är när du börjar. Jag har nu gjort första delen av utredningen (av 3) och hoppas jag blir kallad till nästa del till hösten. Min vårdcentralsläkare vet om att jag självmedicinerar.

Jag har också läst på om riskerna, olika preparat och dosering och känner mig trygg i det jag tar nu. Överlag tycker jag jag mår bra även om jag får "vågor"/"attacker" av starkare könsdyfori emellanåt. Övriga ingrepp är inte så akuta då sådana attribut inte var så tydliga innan heller. Tack för omtanken.
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-25 02:17:10 följande:
    Ok,  jag vet inte hur självmedicinering påverkar, men uppenbarligen har du det manliga könsorganet kvar? 
    Det stämmer. Att ändra hormonnivåerna kan ha ganska så markanta effekter om du börjar när du är ung. Sen beror det också på vad du har för utgångspunkt när det gäller kroppsattribut.
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-25 02:29:16 följande:
    Fast man ska ju visa hänsyn till andra också, och inte bara utgå från sin egen bekvämlighet.
    Det finns ju många män som känner sig bekväma i kvinnors omklädningsrum,  och var ska gränsen gå?   Vid ljus röst?  
    Jag och många andra kvinnor med mig hade blivit oerhört besvärade och obekväma om en person med penis vistades i damernas omklädningsrum.
    Att personen med penis själv säger sig vara kvinna och tala med ljusare röst spelar ju mindre roll för resten av besökarna...
    Jag håller med om att man ska ta hänsyn till andra också varför jag startade tråden så att jag kunde ta del av olika åsikter.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-25 05:39:30 följande:
    Jo, det stämmer. Jag skickade en egenremiss till psykiatrin för könsutredning samma år som jag började men processen är så segdragen så det var därför jag började medicinera på eget bevåg dels för den psykiska hälsan men också för att jag läst att effekterna av hormonbehandling avtar ju äldre du är när du börjar. Jag har nu gjort första delen av utredningen (av 3) och hoppas jag blir kallad till nästa del till hösten. Min vårdcentralsläkare vet om att jag självmedicinerar.

Jag har också läst på om riskerna, olika preparat och dosering och känner mig trygg i det jag tar nu. Överlag tycker jag jag mår bra även om jag får "vågor"/"attacker" av starkare könsdyfori emellanåt. Övriga ingrepp är inte så akuta då sådana attribut inte var så tydliga innan heller. Tack för omtanken.
    Tillägg: Jag har för mig att det är ganska vanligt att transpersoner självmedicinerar eftersom vårdkön är så lång i Sverige (för mig tog det nära 4,5 år att bli kallad till första delen). Bland vuxna tror jag siffran är närmare 50 %.
  • Anonym (Carinata)
    Anonym (M) skrev 2024-06-25 05:57:59 följande:
    Tillägg: Jag har för mig att det är ganska vanligt att transpersoner självmedicinerar eftersom vårdkön är så lång i Sverige (för mig tog det nära 4,5 år att bli kallad till första delen). Bland vuxna tror jag siffran är närmare 50 %.
    Ja det är elände det där med kötider.  Men 4,5 år?? Det var att ta i. Könsdysfori tar ju ett tag att jobba med. Frustrerande när saker och ting är så uppenbart. Fast det är eg inget problem med delen att leva öppet i samhället som kvinna. Det rullar bara på. Det trista med väntetiden är att få tillgång till medicinsk och operativ behandling. Könsbekräftande behandling. Att det tar lite tid tycker inte jag gör så himla mycket. Det är inte särskilt bra att ångra en sådan operation vilket tyvärr händer. Allt annat i övergången kan och ska vara klar. Har du kunnat få läkarintyg för att ansöka om ett juridiskt byte? Namnbyte kan du göra utan. Din vc läkare ser lite mellan fingrarna men har lite koll på dig ändå. Himla bra. Ligg på som tusan på KIM mottagningen. Fundera inte så mycket på nakenhet i offentlig miljö. Respekt från båda håll är bäst. Att inte göra så stor sak av det hela. 
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?