• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-09-21 10:20:09 följande:

Hur mår du TS? Funkar din vardag för dig? 

Tackar som frågar. Jo, det är hyffsat.
  • Anonym (Carinata)

Tack för svar. Skönt att höra. Något närmare KIM? Håller tummen att får börja att rulla på för dig. 

• Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-09-21 12:29:29 följande:

Tack för svar. Skönt att höra. Något närmare KIM? Håller tummen att får börja att rulla på för dig. 

Jag har fått kallelse till utredningens andra del nu, om tre veckor. Så det känns bra.
  • Anonym (M)

Skulle egentligen haft samtalet nästa vecka, men kunde inte då. På det stora hela är de nog mindre än ett år kvar på hela utredningen. Sen blir det nog mer väntan på beslut, endokrinremiss osv.

• Anonym (Transmamma)
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:31:09 följande:
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Exakt så. Och det var ju precis det jag sa i inlägget du citerade: "Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️ ... Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad."
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 11:38:08 följande:
    Tackar som frågar. Jo, det är hyffsat.
    Skönt att höra!
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 17:22:04 följande:

Skulle egentligen haft samtalet nästa vecka, men kunde inte då. På det stora hela är de nog mindre än ett år kvar på hela utredningen. Sen blir det nog mer väntan på beslut, endokrinremiss osv.

Det är helt sjukt med tiden det tar ...
  • Anonym (O)

Jag hade inte brytt mig, men sen hade jag inte brytt mig om jag behövde dela omklädningsrum med en cis-kvinna heller. Det är bara nakna kroppar, alla har en.

• Anonym (Transmamma)
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
  • Elin pelin

På gymmet, kanske. På ett badhus nej, där är det många barn och även om det är naturligt med nakna kroppar så kommer det bli mycket frågor till den det berör men även obekväma föräldrar som vill tysta sina barn.

Lycka till med din resa! <3

• ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:38:06 följande:
    Exakt så. Och det var ju precis det jag sa i inlägget du citerade: "Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️ ... Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad."
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.

Jag tycker du blev mer otydlig, om du menar alla kvinnor som i transkvinnor är faktiskt riktiga kvinnor förstår jag inte.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?