• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • nihka
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-05 15:39:24 följande:
    Man märker dem i stan, i affärer, matställen, på jobbet.
    Och alla de du inte märker? De som inte ser ut som du förväntar dig?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2024-10-05 16:04:47 följande:
    Och alla de du inte märker? De som inte ser ut som du förväntar dig?
    De har drag i ansiktet som inte går bort. Även händerna avslöjar dem. Skelettet ändrar man inte så lätt. Men visst självklart OM det finns de jag inte märker de så gör jag nog inte det i omklädningsrummet heller. Men de jag märker så hade jag garanterat märkt om de befann sig i omklädningsrummet också.
  • nihka
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-05 16:31:10 följande:
    De har drag i ansiktet som inte går bort. Även händerna avslöjar dem. Skelettet ändrar man inte så lätt. Men visst självklart OM det finns de jag inte märker de så gör jag nog inte det i omklädningsrummet heller. Men de jag märker så hade jag garanterat märkt om de befann sig i omklädningsrummet också.
    Det finns män som har ett så feminint utseende att man inte vet om de är män eller kvinnor och det utan hormonbehandling och könskorrigerande kirurgi så jag är övertygad att jag inte lägger märke till alla transkvinnor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2024-10-05 16:52:04 följande:
    Det finns män som har ett så feminint utseende att man inte vet om de är män eller kvinnor och det utan hormonbehandling och könskorrigerande kirurgi så jag är övertygad att jag inte lägger märke till alla transkvinnor.
     Ja det kan nog vara så att inte jag heller lägger märke till alla
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-05 16:31:10 följande:
    Mycket beror på vilket utgångsläge man har. Östrogen inducerar omfördelning av mjukvävnad i ansiktet så det blir förändringar där också. Sen kan östrogen också minska mängden mjukvävnad mellan skelettdelar så man blir lite kortare och får lite mindre händer/fötter.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (M) skrev 2024-10-06 17:41:11 följande:
    Mycket beror på vilket utgångsläge man har. Östrogen inducerar omfördelning av mjukvävnad i ansiktet så det blir förändringar där också. Sen kan östrogen också minska mängden mjukvävnad mellan skelettdelar så man blir lite kortare och får lite mindre händer/fötter.
    bara berättade om vad jag faktiskt sett. Men bra för de som det funkar så pass bra för. 
    Och måste man ta östrogen för att få kallas transperson
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-06 23:35:12 följande:
    bara berättade om vad jag faktiskt sett. Men bra för de som det funkar så pass bra för. 
    Och måste man ta östrogen för att få kallas transperson
    Transsexuell är ju en medicinsk diagnos och då krävs en stark vilja att ändra kroppen fysiskt på ett sådant sätt som östrogen gör. Sen har termen transperson uppkommit för att avmedikalisera och är en självidentifikationsterm där man inte behöver ha könsdysfori. En del vill ha bort transsexualitet helt och hållet. Många är rädda att själv-id skulle missbrukas efter behag. Ställningen till detta är en kluven och intensiv debatt.
  • Anonym (M)

Ok, så följde med i grupp från en social verksamhet jag är med i och bastade på herrarnas sida. Bytte om på toaletten, duschade när ingen annan var där och var invirad i handduk och det gick väl bra antar jag, iallafall ingen som sa något. Det underlättade att det inte var särskilt många främmande män där just då, men jag tror inte jag hade klarat av att göra detta ensam.

Lite bakgrund: Jag är registrerad på verksamheten i mitt juridiska namn så jag har fått intrycket av att jag uppfattas som transman av de andra.

• Anonym (Officiellt vs inofficiellt)

Då jag redan förlorat ett jobb och även min man (som av någon anledning ansågs skyldig för vad JAG skrev på social media) nästan förlorat sitt jobb pga. hur jag uttalat mig i dylika frågor om transpersoner så är min nuvarande officiella hållning att transkvinnor är kvinnor och givetvis skall de byta om bland kvinnor och om de begår brott skall de sitta i kvinnofängelse. Transkvinnor är kvinnor så jag har inget problem med det alls. 

Sedan kanske jag inofficiellt har en annan åsikt men den är alldeles för riskabel att ha.

• Anonym (M)
    Anonym (Officiellt vs inofficiellt) skrev 2024-12-22 16:51:55 följande:

Då jag redan förlorat ett jobb och även min man (som av någon anledning ansågs skyldig för vad JAG skrev på social media) nästan förlorat sitt jobb pga. hur jag uttalat mig i dylika frågor om transpersoner så är min nuvarande officiella hållning att transkvinnor är kvinnor och givetvis skall de byta om bland kvinnor och om de begår brott skall de sitta i kvinnofängelse. Transkvinnor är kvinnor så jag har inget problem med det alls. 

Sedan kanske jag inofficiellt har en annan åsikt men den är alldeles för riskabel att ha.

Du får gärna dela din inofficiella åsikt här om du vill, mig gör det inget emot. Jag är emot att personer blir bestraffade för sina åsikter eller tystas ner.
  • Anonym (Officiellt vs inofficiellt)
    Anonym (M) skrev 2024-12-22 17:53:37 följande:
    Du får gärna dela din inofficiella åsikt här om du vill, mig gör det inget emot. Jag är emot att personer blir bestraffade för sina åsikter eller tystas ner.
    Jag tror den framgår mellan raderna så det behövs inte :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Officiellt vs inofficiellt) skrev 2024-12-22 19:00:39 följande:
    Jag tror den framgår mellan raderna så det behövs inte :)
    Ja, det var tydligt. Men du behöver inte känna dig förtryckt här är vad jag menar.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?