• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Hjelm

Inga problem. Jag skulle nog kunna dela omklädningsrum med vem som helst så länge som denne betedde sig hänsynsfullt.

• ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2024-10-01 18:30:28 följande:
    Det är att komma i kontakt med könsidentitetsvården. I de flesta delar av landet behöver du först få en remiss till psykiatrin, där en psykiatriker bedömer om du behöver remitteras till könsidentitetsmottagningen.

I mitt fall såg det ut såhär: Skrev egenremiss till allmänpsykiatrin till september 2020, kallad på besök mars 2021, remiss skickad till könsidentitetsmottagningen maj 2021, remiss beviljad till könsidentitetsmottagningen juni 2021, kallad till kurator på könsidentitetsmottagningen februari 2024, och nu kallad till psykolog oktober 2024. Könsidentitetsmottagningen har tre steg: kurator-psykolog-psykiatriker, där du går klart ett steg innan du remitteras till nästa (med kötid inför varje steg). Under tiden du står i kö har du ingen vårdkontakt alls (om du inte söker det på t.ex. vårdcentralen som jag gjorde), så det enda väntan ger är (lång) tid för självreflektion, det sker ingen utredning då.

Jag vet inte om någon åldersgräns för att söka vård på könsidentitetsmottagningen (eftersom man borde få prata med någon om sina problem även om man är ung), men det finns åldersgräns för medicinska ingrepp. Könshormon har ingen fast åldersgräns utan man kan få dem förskrivet när man genomgått en viss del av puberteten (pubertetsblockare ges bara under "synnerliga" skäl) men vanligtvis från 16 år, mastektomi 18 år (men i Sverige får vem som helst som är myndig göra detta privat om de vill), ingrepp i könsorganen 23 år.

Vad gäller ångrare och detransitionenrare vet jag att många utomlands har transitionerat av "fel" skäl för att man varit för frikostig med att förskriva hormon och planera kirurgi. Till exempel för att man är normbrytande. Vet inte hur det ser ut i Sverige, men utredningen är inte rapid.
    Det verkar som att majoriteten av tonåringar som socialt transitionerar hamnar hos vården där en hel del självdiagnosering förekommer.
    Man har flummat till definitionen av kön och breddat diagnoskriterierna med "könsinkongruens".

rinngssvar till Høring- forslag til regulering av konverteringsterapi
  • Anonym (M)
    ClumsySmurf skrev 2024-10-01 20:14:49 följande:
    rinngssvar till Høring- forslag til regulering av konverteringsterapi
    Det där sista får du utveckla.
  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 12:10:31 följande:
    Det där sista får du utveckla.
    såg inte att jag hade lyckats klistra in något när jag postade
  • nihka
    Hjelm skrev 2024-10-01 19:36:44 följande:

Inga problem. Jag skulle nog kunna dela omklädningsrum med vem som helst så länge som denne betedde sig hänsynsfullt.

Jag skulle tro att man inte ens märker transpersoner i damernas omklädningsrum eftersom de flesta inte lär gå runt och göra helikoptern precis.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2024-10-03 07:17:40 följande:
    Jag skulle tro att man inte ens märker transpersoner i damernas omklädningsrum eftersom de flesta inte lär gå runt och göra helikoptern precis.
    Man märker dem ju i andra sammanhang även om de inte beter sig uppseendeväckande och gör helikoptern så varför skulle man inte.
  • Anders 386

Om TS hade dykt upp i herrarnas omklädningsrum hade jag nog haft svårt att inte kolla i smyg. Allt nytt och okänt triggar ju nyfikenheten. Men jag hade inte känt mig obekväm på något vis, jag är ganska liberal när det gäller nakenhet och förstår inte riktigt varför så många har svårt att visa sig nakna?

För mig skulle det inte vara något problem med mixad bastu t.ex., bara trevligt.

• Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-03 10:42:40 följande:
    Man märker dem ju i andra sammanhang...
    Hur menar du?
  • nihka
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-03 10:42:40 följande:
    Man märker dem ju i andra sammanhang
    Gör man? Jag vill hävda att man ofta inte gör det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Maria)
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 17:04:29 följande:
    Hur menar du?
    Man märker dem i stan, i affärer, matställen, på jobbet.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?