• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-09-24 15:32:31 följande:
    Ja, nu har det snart gått 4 år sedan jag sökte vård.
    Sjukt, som sagt. Min dotter har stått i kö för utredning i ganska exakt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av att ens bli kallad till ett första möte. Tidigast hösten -25 är det senaste beskedet 😞. Jag är hursomhelst glad för din skull att det iaf är på gång för din del.
    Anonym (M) skrev 2024-09-28 14:18:01 följande:
    Tack. Jag vill inte köra över någon annan dock.

Du verkar som sagt vara en så himla fin och hänsynsfull människa så jag tror att risken att du skulle få någon att känna sig överkörd, hotad eller inte respekterad är väldigt liten ❤️
  • ClumsySmurf
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:43:00 följande:
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:31:09 följande:
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:48:14 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-09-23 21:38:38 följande:

Jag tycker du blev mer otydlig, om du menar alla kvinnor som i transkvinnor är faktiskt riktiga kvinnor förstår jag inte.
    Din mening hänger inte ihop, så jag är osäker på vad din fråga är. Om den är huruvida jag anser att transkvinnor är riktiga kvinnor så ... eh, ja? Nu är ju den frågan så urbota dum att det inte borde finnas en chans att det var det du undrade, men tyvärr är det ju många som faktiskt tänker i de banorna, hur korkat det än är, så ... I övrigt vet jag inte riktigt vad det var som var otydligt/svårt att förstå i mitt inlägg?
    När du skriver "Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor." så verkar det som att du tycker att TS är en kvinna, med manlig tjejkuk
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:33:45 följande:
    Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan...
    men eftersom det är så urbotat dumt att det inte borde finnas en chans så frågade jag.
    Är det inte så du tycker tror jag det är något i din mening som inte hänger ihop.
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:48:14 följande:
    Din mening hänger inte ihop, så jag är osäker på vad din fråga är. Om den är huruvida jag anser att transkvinnor är riktiga kvinnor så ... eh, ja? Nu är ju den frågan så urbota dum att det inte borde finnas en chans att det var det du undrade, men tyvärr är det ju många som faktiskt tänker i de banorna, hur korkat det än är, så ... I övrigt vet jag inte riktigt vad det var som var otydligt/svårt att förstå i mitt inlägg?
    Du är så involverad i frågan att du inte kan tänka klart, som alla kvinnor som inte önskar har män (iskor med penis) i kvinnornas omklädningsrum.
    På något sätt kan jag kanske någonstans förstå att du blivit sån.
    Dock är det så att majoriteten av kvinnor inte vill ha dessa personer i omklädningsrummet och att vissa av oss (exempelvis jag) då hade stannat hemma istället och lagt simmandet/gymmandet på hyllan.

Och ja, jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen. Hur svårt du än har att få in det. Det är min känsla och den kan du inte ta ifrån mig.
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:56:51 följande:
    Sjukt, som sagt. Min dotter har stått i kö för utredning i ganska exakt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av att ens bli kallad till ett första möte. Tidigast hösten -25 är det senaste beskedet 😞. Jag är hursomhelst glad för din skull att det iaf är på gång för din del.
    Anonym (M) skrev 2024-09-28 14:18:01 följande:
    Tack. Jag vill inte köra över någon annan dock.

Du verkar som sagt vara en så himla fin och hänsynsfull människa så jag tror att risken att du skulle få någon att känna sig överkörd, hotad eller inte respekterad är väldigt liten ❤️
    Hååler med om att ts verkar vara en hänsynsfull människa. Det är mer än man kan säga om dig så som du resonerar.

• Anonym
    ClumsySmurf skrev 2024-09-29 20:45:24 följande:
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
    När du skriver "Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor." så verkar det som att du tycker att TS är en kvinna, med manlig tjejkuk
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:33:45 följande:
    Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan...
    men eftersom det är så urbotat dumt att det inte borde finnas en chans så frågade jag.
    Är det inte så du tycker tror jag det är något i din mening som inte hänger ihop.
    Vet du vad smurfen, det är inte ofta jag håller med dig men detta... 100%.
  • Elis73

Jag tycker att man byter om i det omklädningsrum där ens fysiska attribut liknar övrigas i samma omklädningsrum. 

Jag skulle inte tycka det var konstigt att duscha med en person som jag t.ex visste var i en fas där hen var under en process att byta kön och därför inte riktigt passade in i könsnormen. Men hur vet man det i ett allmänt omklädningsrum?

Den nakna mannen i duschen kan lika gärna vara en transperson som känner sig som kvinna, som grabben som slagit vad med polarna att han kan få identifiera sig som kvinna en dag... 

Nakenhet är en situation där människor känner sig extra utsatta och känsliga. Detta måste man respektera och förstå. Utsattheten kan inte suddas ut med logiska argument rakt av, utan är en djup sittande känsla. Jag duschar utan problem med min lesbiska väninna, men skulle mer vara obekväm med min killkompisen som är gay. Jag skulle inte vara bekväm att duscha tillsammans med pappa, men skulle kunna göra det med mamma. (Och nu menar jag allmänna utrymmen. Duschar inte med kompisar och familj hemmaGlad). 

• Anonym (Transmamma)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-29 20:45:24 följande:
    När du skriver "Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor." så verkar det som att du tycker att TS är en kvinna
    Som sagt: eh ... ja? Självklart tycker jag att ts är en kvinna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:56:51 följande:
    Sjukt, som sagt. Min dotter har stått i kö för utredning i ganska exakt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av att ens bli kallad till ett första möte. Tidigast hösten -25 är det senaste beskedet 😞.
    Ja, kötiden har förlängts hela tiden. När min remiss kom fram sommaren 2021 var det 18 mån, men det landade sedan på 32 mån när jag fick första tiden i februari 2024. Antar att det är ännu längre nu.
  • Anonym (M)
    Elis73 skrev 2024-09-30 07:39:17 följande:

Jag tycker att man byter om i det omklädningsrum där ens fysiska attribut liknar övrigas i samma omklädningsrum. 

Jag skulle inte tycka det var konstigt att duscha med en person som jag t.ex visste var i en fas där hen var under en process att byta kön och därför inte riktigt passade in i könsnormen. Men hur vet man det i ett allmänt omklädningsrum?

Den nakna mannen i duschen kan lika gärna vara en transperson som känner sig som kvinna, som grabben som slagit vad med polarna att han kan få identifiera sig som kvinna en dag... 

Nakenhet är en situation där människor känner sig extra utsatta och känsliga. Detta måste man respektera och förstå. Utsattheten kan inte suddas ut med logiska argument rakt av, utan är en djup sittande känsla. Jag duschar utan problem med min lesbiska väninna, men skulle mer vara obekväm med min killkompisen som är gay. Jag skulle inte vara bekväm att duscha tillsammans med pappa, men skulle kunna göra det med mamma. (Och nu menar jag allmänna utrymmen. Duschar inte med kompisar och familj hemmaGlad). 

Hur är din syn på personer med "könsinkongruenta" fysiska attribut?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 16:53:40 följande:
    Ja, kötiden har förlängts hela tiden. När min remiss kom fram sommaren 2021 var det 18 mån, men det landade sedan på 32 mån när jag fick första tiden i februari 2024. Antar att det är ännu längre nu.
    Sjukt, som sagt ... men du är som sagt på gång iaf vilket ju är väldigt skönt! Jag önskar dig verkligen all lycka till med resten ❤️
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 10:38:29 följande:
    Som sagt: eh ... ja? Självklart tycker jag att ts är en kvinna. 
    Kan du ha förståelse för att andra kvinnor inte vill vistas nakna med människor med penis?
    Även om du är bekväm med det så är vi många som inte är det.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?