• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sök) skrev 2024-06-21 23:15:42 följande:
    De är ju inte män med en manskropp. Sedan har En biologisk man mera tendens och har dessutom enklare att förgripa sig på en kvinna än en kvinna. Han är ju starkare trotsallt och den manliga driften försvinner inte bara för han kallar sig hon
    Jag tycker du förenklar transitionsprocessen än del, det är inte byte du gör bara så där. Hormoner och psykisk ohälsa påverkar kroppen mycket.
  • Anonym (M)
    Anonym (K28) skrev 2024-06-22 05:10:34 följande:

I dagens samhälle kan du ju inte vara den första som ställer frågan, tänker jag. 

Kan absolut ringa, dock har jag lite svårt att prata om min transition med främlingar muntligen och det kanske leder till missförstånd med tanke på rösten. Jag vet inte om de blivit tillfrågade förut, jag har nästan aldrig läst på en hemsida hur de ställer sig till transpersoner. Det kanske är ett för känsligt ämne?
  • Anonym (K28)
    Anonym (M) skrev 2024-06-22 23:01:09 följande:
    Kan absolut ringa, dock har jag lite svårt att prata om min transition med främlingar muntligen och det kanske leder till missförstånd med tanke på rösten. Jag vet inte om de blivit tillfrågade förut, jag har nästan aldrig läst på en hemsida hur de ställer sig till transpersoner. Det kanske är ett för känsligt ämne?
    Kanske ett mail då? 🙂 Jag tror inte att det är ett känsligt ämne egentligen, för dem. Men kanske såpass ovanligt att det missats hos de flesta, främst privata aktörer gissar jag. Här i Lund har kommunägda badhuset ett HBTQI-omklädningsrum redan, till exempel. Så som sagt, det är nog fler och fler som efterfrågar det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (K28) skrev 2024-06-23 08:54:10 följande:
    Kanske ett mail då? 🙂 Jag tror inte att det är ett känsligt ämne egentligen, för dem. Men kanske såpass ovanligt att det missats hos de flesta, främst privata aktörer gissar jag. Här i Lund har kommunägda badhuset ett HBTQI-omklädningsrum redan, till exempel. Så som sagt, det är nog fler och fler som efterfrågar det. 
    Kommunicera i skrift med främlingar generellt är enklare för mig. De jag skrivit till hittills får jag intrycket av att det är första gången de fått frågan, iallafall verkar det inte som de haft det i åtanke. Jag har hört talas om dessa särskilda rum.
  • Anonym (C)

Jag har en nära vän som för närvarande genomgår en könskorrigering från man till kvinna. Vi träffades genom vårt gemensamma intresse och reser en del i och med det. Vi två delar alltid rum och jag har inga problem med det. 

Med bakgrund av ovanstående har jag inga problem med transkvinnor i damernas omklädningsrum. 

Du skriver själv att du skyler nedre delen av kroppen och då borde det inte vara några problem. Byter man om för sig själv har folk ingen anledning att lägga sig i. Jag kan tycka att det är skillnad på att byta om i avskildhet i ett hörn jämfört med att visa upp sig för allt och alla. 

• Anonym (Hanna)

Jag är tjej och hade inte brytt mig. Hade förmodligen inte ens märkt att du haft penis - Om du inte stått och gjort helikoptern framför ansiktet på mig - eftersom att jag undviker att titta på andra människors nakna kroppar i omklädningsrummet. Tycker det känns obehagligt och privat, oavsett om det är en transkvinna, en 80-årig tant med gäddhäng eller en fitness tjej.

• Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2024-06-23 15:18:45 följande:

Jag har en nära vän som för närvarande genomgår en könskorrigering från man till kvinna. Vi träffades genom vårt gemensamma intresse och reser en del i och med det. Vi två delar alltid rum och jag har inga problem med det. 

Med bakgrund av ovanstående har jag inga problem med transkvinnor i damernas omklädningsrum. 

Du skriver själv att du skyler nedre delen av kroppen och då borde det inte vara några problem. Byter man om för sig själv har folk ingen anledning att lägga sig i. Jag kan tycka att det är skillnad på att byta om i avskildhet i ett hörn jämfört med att visa upp sig för allt och alla. 

Tack. Får man fråga hur hon har bemött den här problematiken?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (H.J.) skrev 2024-06-15 18:08:12 följande:
    Men nu vare sig ser eller känner sig ts som en man och ser dessutom, förutom snoppen, ut som en kvinna. Och definierar sig som en kvinna. Varför ska hon byta om i ett omklädningsrum för män tycker du? Man får hoppas att det inte finns många så fördomsfulla som du. För det är du faktiskt även om du inte förstår det själv. 
    Vad jag förstått så har TS fortfarande en mans kropp, men tränat rösten så att den låter kvinnlig (?)
    Folk har rätt till sina känslor och åsikter,  så även kvinnor som inte vill se nakna män med penisar i kvinnornas omklädningsrum.
    Att de identifierar sig som kvinna trots att de har en  manskropp och snopp har ju knappast någon betydelse för de andra besökarna som plötsligt ser en naken man  i kvinnornas omklädningsrum.   De vill inte se kukar i omklädningsrummet, och det får man respektera.
    Du menar alltså att bara de som tycker som du som får ha åsikter?
    Bara för att du är bekväm med något betyder det inte att andra är det.    Du får nog tänka lite utanför din egen bubbla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-24 01:23:35 följande:
    Vad jag förstått så har TS fortfarande en mans kropp, men tränat rösten så att den låter kvinnlig (?)
    Folk har rätt till sina känslor och åsikter,  så även kvinnor som inte vill se nakna män med penisar i kvinnornas omklädningsrum.
    Att de identifierar sig som kvinna trots att de har en  manskropp och snopp har ju knappast någon betydelse för de andra besökarna som plötsligt ser en naken man  i kvinnornas omklädningsrum.   De vill inte se kukar i omklädningsrummet, och det får man respektera.
    Du menar alltså att bara de som tycker som du som får ha åsikter?
    Bara för att du är bekväm med något betyder det inte att andra är det.    Du får nog tänka lite utanför din egen bubbla. 
    Hade jag fortfarande haft en manskropp hade det utåt inte varit några problem för mig att använda herrarnas. Har självmedicinerat sen 2020 vilket lett till en del förändringar.
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 00:52:12 följande:
    Tack. Får man fråga hur hon har bemött den här problematiken?

Hon har sagt att hon är en kvinna, gått in på damernas och bytt om ifred. Såvitt jag vet är det ingen som har diskuterat detta med henne. 

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?