Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Jag har en nära vän som för närvarande genomgår en könskorrigering från man till kvinna. Vi träffades genom vårt gemensamma intresse och reser en del i och med det. Vi två delar alltid rum och jag har inga problem med det. 

Med bakgrund av ovanstående har jag inga problem med transkvinnor i damernas omklädningsrum. 

Du skriver själv att du skyler nedre delen av kroppen och då borde det inte vara några problem. Byter man om för sig själv har folk ingen anledning att lägga sig i. Jag kan tycka att det är skillnad på att byta om i avskildhet i ett hörn jämfört med att visa upp sig för allt och alla. 

• Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 00:52:12 följande:
    Tack. Får man fråga hur hon har bemött den här problematiken?

Hon har sagt att hon är en kvinna, gått in på damernas och bytt om ifred. Såvitt jag vet är det ingen som har diskuterat detta med henne. 

• Anonym (C)
    Anonym skrev 2024-07-01 17:37:40 följande:
    Man kan undra... stor skillnad på att stympas och limmas låtsaskroppsdelar på jämfört med att låtsas vara könet man inte är.
     Jag vore lika mycket kvinna som innan övergreppet så givetvis skulle jag på inget sätt vare sig se mig som, eller låtsas att vara man.

Vad är det för fel på dig? Varför är du otrevlig och respektlös? Könsdysfori är en psykiatrisk diagnos och som medför lidande för den enskilda individen. Som med många andra psykiatriska sjukdomar kan det ta lång tid innan man lyckas sätta fingret på vad det är som är fel, få rätt hjälp och eventuell en fungerande medicinering. Man vaknar inte upp en dag och från ingenstans bestämmer sig för att genomgå en könskorrigering. 

Med samma logik, skulle du säga att alla med exempelvis schizofreni inte har en riktig sjukdom? Låtsas de bara? För det är i princip det du säger när du benämner könsdysfori som att ?låtsas vara könet man inte är?. Det är inte bara transsexuella som tar illa upp vid såna här uttalanden, utan det är även folk med andra psykiatriska diagnoser. 

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?