• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (frågetecken)

Jag tror att det har att göra med vilken generation man tillhör. För vissa av oss äldre är det svårt att hänga med i svängarna. När vi var unga så var det man eller kvinna som gällde, aldrig någonting däremellan. Så jag tror nog att de flesta av oss skulle reagera, och bli (som alla säger nuförtiden) lite chockade. Och det skulle nog bli en hel del tisslande och tasslande och konstiga miner. Men det beror på okunskap, och för vissa av oss tar det lite längre tid att förstå.  Glad

• Anonym (Triggande)

Med all respekt för din situation så tror jag det kan vara extremt triggande för kvinnor som varit utsatta för sexuella övergrepp att se ett manligt könsorgan i den situation man själv är avklädd i, och framför allt att man inte är beredd på det där. Tror det kan trigga ptsd. Så var varsam. Däremot tycker jag absolut inte du ska operera dig pga just detta. Du riskerar sexuell dysfunktion.

• Anonym (...)

Kvinna 39

Jag skulle inte bry mig alls om du använde damernas, men du behöver kanske inte stå helt naken i duschen liksom, det blir kanske lite väl mycket

• Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2024-06-18 13:04:37 följande:

Nej tack. Jag anser att de med XX kromosomer ska ha ett omklädningsrum och de med XY ska ha ett annat, sedan om man ser sig själv som man/kvinna/häst/åsna/enhörning bryr jag mig inte om

Konflikten jag ser kan uppstå är att människors könsuppfattning av andra människor är baserat på kroppsegenskaper och inte genotyp. En sådan policy skulle drabba transmän hårdast.
  • Core
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 15:59:48 följande:
    Konflikten jag ser kan uppstå är att människors könsuppfattning av andra människor är baserat på kroppsegenskaper och inte genotyp. En sådan policy skulle drabba transmän hårdast.
    Jag fick googla genotyp. Det är ju den arvsmassa som man är född med om jag fattat det rätt?  Det innebär isåfall att alla som opererar om sig ändå hamnar där man var från början så att säga?

Problemet är och kommer alltid att vara att lagar och regler måste ha juridisk grund, alltså det måste finnas ett dokument som säger vad du är för att det ska fungera. Så det blir ju en medicinsk fråga, och en fråga om byråkrati, inte upp till de badande gästerna eller personalen. Bäst är bara att bygga igen skiten till bås så slipper alla fundera om könstillhörighet, och jag är rätt övertygad om att det händer i närtid.
  • Anonym (M)
    Core skrev 2024-06-18 17:19:16 följande:
    Jag fick googla genotyp. Det är ju den arvsmassa som man är född med om jag fattat det rätt?  Det innebär isåfall att alla som opererar om sig ändå hamnar där man var från början så att säga?

Problemet är och kommer alltid att vara att lagar och regler måste ha juridisk grund, alltså det måste finnas ett dokument som säger vad du är för att det ska fungera. Så det blir ju en medicinsk fråga, och en fråga om byråkrati, inte upp till de badande gästerna eller personalen. Bäst är bara att bygga igen skiten till bås så slipper alla fundera om könstillhörighet, och jag är rätt övertygad om att det händer i närtid.
    Skulle skrivit 'karyotyp' (alltså kromosomuppsättning - 46XY, 46XX m.m.), men jo precis det är inget du ka förändra. Vad jag menar är att det är inget du kan se, du kan bara se personers kroppsattribut och om dessa inte stämmer överens med gängse uppfattning av vad en person med 46XX-uppsättning eller 46 XY blir det problem.

I vissa delstater har de infört lagar som påbjuder det du föreslår vilket framförallt leder till konflikt mot transmän (alltså personer födda med 46XX-karyotyp som tagit testosteron i flera år och genomgått mastektomi och med det har manliga kroppsattribut).
  • Core
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 18:47:13 följande:
    Skulle skrivit 'karyotyp' (alltså kromosomuppsättning - 46XY, 46XX m.m.), men jo precis det är inget du ka förändra. Vad jag menar är att det är inget du kan se, du kan bara se personers kroppsattribut och om dessa inte stämmer överens med gängse uppfattning av vad en person med 46XX-uppsättning eller 46 XY blir det problem.

I vissa delstater har de infört lagar som påbjuder det du föreslår vilket framförallt leder till konflikt mot transmän (alltså personer födda med 46XX-karyotyp som tagit testosteron i flera år och genomgått mastektomi och med det har manliga kroppsattribut).

Jag föreslår ingenting förutom separata bås. Transpersoner är väl inte värre en resten av böset i fråga om perverterad andel av befolkningen, så ingen skulle väl förlora på att ha det så. 

I övrigt är transfrågan en ickefråga för mig, vilket pronomen man sätter på sig själv bryr jag mig inte om, jag bildar mig en uppfattning om personen och utgår sedan från det, kuk eller inte.

Däremot vill jag inte att samhällsvindarna ska påverka mina egna barn, identifikation ska inte få så stor plats i ett liv, vilket hela debatten nu gör det till. Det fanns en tid i livet när jag lät identifikation ta för stor plats, inte könsligt då, men, det är bara kopplat till lidande att identifiera sig för mycket med det materiella eller fysiska. Livet är en lek med form, identifikation med form gör att vi växer fast och lider.

Så med det sagt, ligg med kvinnor, män, grönsaker , ha bröst, kuk, fitta, kort hår, långt hår, ja vad som, men fan så provocerad jag blir när någon ska förklara för mina barn vilket fack man identifierar sig med och att dom ska hålla med, som om jag som man går runt och identifierar mig som man och tvingar det på min omgivning. Jag bryr mig inte vad nån tror sig vara.

Live and let live, välj det duschrum du tror dig tillhöra och stå för din person, inte pronomen.

• Anonym (Lisa)

Är en kvinna i 30-års åldern och jag hade inte haft några problem med att byta om i samma omklädningsrum som
    dig. Utan att ha någon aning får jag för mig att du hade haft det tuffare i männens omklädningsrum? Dels för din skull, om du är kvinna vill du väl inte vara därinne och dels får jag för mig att det skulle kunna komma trista kommentarer därinne (men vad vet jag, det kanske bara är jag som är fördomsfull mot män).

• Anonym (H)

Om du är en kvinna i en manlig kropp, hade jag inte haft något problem om du inte gjort könsbyte. Jag ser dig som en kvinna

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?