• Core

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Äh, man vet ju inte vad folk har för läggning alls, så vad gör det för skillnad. Det handlar snarare om vilka beteenden man tar med sig in om man sticker ut så att säga, även om du inte sticker ut också så klart, men du blir väl mer synad som trans.

Kör, men ha respekt och förståelse för att andra kommer från en annan vinkel i frågan, framförallt är det väl en generationsfråga.

Var med min farfar på badhus som barn när det kom in en mörkhyad. Då plockade han snabbt ihop allt och tog med mig till en annan del av omklädningsrummet

det där var en neger, sa han

Jag förstår idag att det inte grundar sig i hat eller illvilja, utan snarare rädsla baserat på okunskap, och det får man nånstans ha förståelse för. För honom var det nytt, ingen hade med en arg ton och sprutande saliv kunnat övertyga honom om att det han känner är fel, det hade givit motsatt effekt. Det ser vi i många frågor på samhällsnivån idag vad kontraproduktivt det är att tvinga på folk sin världsbild hur fin den än är. Sorry för sidospåret,

• Core
    Anonym (H.J.) skrev 2024-06-15 18:08:12 följande:
    Men nu vare sig ser eller känner sig ts som en man och ser dessutom, förutom snoppen, ut som en kvinna. Och definierar sig som en kvinna. Varför ska hon byta om i ett omklädningsrum för män tycker du? Man får hoppas att det inte finns många så fördomsfulla som du. För det är du faktiskt även om du inte förstår det själv. 
    Fast det där resonemanget öppnar ju upp för en ohållbar situation. När det dyker upp massa flåsande äckel inne på damernas, vem kan avgöra om dom identifierar sig som kvinna eller ej?

Alla har snöat in sig på identifikation, ett alldeles för luddigt begrepp som blir helt omöjligt att knyta till förhållningsregler eller lagar.

Bäst blir det väl när toaletter inte blir kopplade till kön, vilket är oundvikligt nu oavsett hur mycket män kissar på golvet. Och omklädningsrum kommer ju också bli för alla, fast med bås, det finns ingen annan väg fram.
  • Core
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 15:59:48 följande:
    Konflikten jag ser kan uppstå är att människors könsuppfattning av andra människor är baserat på kroppsegenskaper och inte genotyp. En sådan policy skulle drabba transmän hårdast.
    Jag fick googla genotyp. Det är ju den arvsmassa som man är född med om jag fattat det rätt?  Det innebär isåfall att alla som opererar om sig ändå hamnar där man var från början så att säga?

Problemet är och kommer alltid att vara att lagar och regler måste ha juridisk grund, alltså det måste finnas ett dokument som säger vad du är för att det ska fungera. Så det blir ju en medicinsk fråga, och en fråga om byråkrati, inte upp till de badande gästerna eller personalen. Bäst är bara att bygga igen skiten till bås så slipper alla fundera om könstillhörighet, och jag är rätt övertygad om att det händer i närtid.
  • Core
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 18:47:13 följande:
    Skulle skrivit 'karyotyp' (alltså kromosomuppsättning - 46XY, 46XX m.m.), men jo precis det är inget du ka förändra. Vad jag menar är att det är inget du kan se, du kan bara se personers kroppsattribut och om dessa inte stämmer överens med gängse uppfattning av vad en person med 46XX-uppsättning eller 46 XY blir det problem.

I vissa delstater har de infört lagar som påbjuder det du föreslår vilket framförallt leder till konflikt mot transmän (alltså personer födda med 46XX-karyotyp som tagit testosteron i flera år och genomgått mastektomi och med det har manliga kroppsattribut).

Jag föreslår ingenting förutom separata bås. Transpersoner är väl inte värre en resten av böset i fråga om perverterad andel av befolkningen, så ingen skulle väl förlora på att ha det så. 

I övrigt är transfrågan en ickefråga för mig, vilket pronomen man sätter på sig själv bryr jag mig inte om, jag bildar mig en uppfattning om personen och utgår sedan från det, kuk eller inte.

Däremot vill jag inte att samhällsvindarna ska påverka mina egna barn, identifikation ska inte få så stor plats i ett liv, vilket hela debatten nu gör det till. Det fanns en tid i livet när jag lät identifikation ta för stor plats, inte könsligt då, men, det är bara kopplat till lidande att identifiera sig för mycket med det materiella eller fysiska. Livet är en lek med form, identifikation med form gör att vi växer fast och lider.

Så med det sagt, ligg med kvinnor, män, grönsaker , ha bröst, kuk, fitta, kort hår, långt hår, ja vad som, men fan så provocerad jag blir när någon ska förklara för mina barn vilket fack man identifierar sig med och att dom ska hålla med, som om jag som man går runt och identifierar mig som man och tvingar det på min omgivning. Jag bryr mig inte vad nån tror sig vara.

Live and let live, välj det duschrum du tror dig tillhöra och stå för din person, inte pronomen.

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?