• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (H.J.) skrev 2024-06-15 18:08:12 följande:
    Men nu vare sig ser eller känner sig ts som en man och ser dessutom, förutom snoppen, ut som en kvinna. Och definierar sig som en kvinna. Varför ska hon byta om i ett omklädningsrum för män tycker du? Man får hoppas att det inte finns många så fördomsfulla som du. För det är du faktiskt även om du inte förstår det själv. 
    Jag är allt annat än fördomsfull men en PENIS har inte i ett kvinnligt rum att göra. Oavsett vad hen identifierar sig som.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 18:10:47 följande:
    Jo såklart. Men min kroppssituation är problematisk även där pga effekterna östrogen har haft på den. Jag tror risken för att jag skulle bli våldförd på (fysiskt eller sexuellt) är ganska så liten då de flesta människor är anständiga men jag hade upplevt obehag över uttittad jag antagligen skulle bli. Möjligen om det inte är så många där så det blir lätt att byta om/duscha privat och jag hade någon jag kände som också var i omklädningsrummet. Ensam hade jag hellre stannat hemma.
    Tragiskt om du ska bli attackerad pga det. Tittad på är obehagligt med förstås men åtminstone inte fysiskt. Många badhus har bås där man kan stänga in sig, men det kanske inte hjälper då.
  • Anonym (Mamma Mu)

Om jag uppfattar dig som kvinna ( trans) i ,omklädningsrummet och såg att du har ett manligt könsorgan skulle jag tycka att du har kommit rätt.
    Skulle även se dig som modig, stark och som en bra förebild för våra barn som får se hur normer i samhället kan förändras så fler kan identifiera sig med varandra.

• Anonym (Nä)

Opererad - absolut. Om inte - nej. 

• Anonym (M)
    Anonym (Fel fokus) skrev 2024-06-15 18:16:20 följande:
    Kvinnliga könsdelar? Byt om på damernas.
    Manliga könsdelar? Byt om på herrarnas.

Så enkelt tycker jag att det är och den bästa lösningen för alla inblandade. Ibland måste man kompromissa, och som med de flesta kompromisser får ingen part allt de vill ha.

Hur transpersoner känner är inte viktigare än hur 'alla andra' känner det. Och inte mer oviktigt heller, såklart. Men debatten handlar nästan bara om transpersoners känslor och rättigheter och att 'alla andra' måste böja sig för en klar minoritets känslor och upplevelser. Det är snedvridet.
    Jag kan förstå att man kan se det som enkelt som utomstående om man är van vid att kroppar är enhetliga men upplever inte jag det. Håller dock med om att allas åsikter är viktiga och 'opponenter' i frågan tystas ner ibland (förutom i amerikanska medier). Det är därför jag är intresserad av och välkomnar en öppen diskussion här.
  • Anonym (g)

Inget illa ment men jag hade nog bytt om på toa. Och duschat med badkläder på. 

Har aldrig delat omklädningsrum med personer som har penis förut och jag vill inte börja nu. Det känns inte bekvämt helt enkelt. Inget emot transpersoner i övrigt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2024-06-15 18:34:44 följande:
    Tragiskt om du ska bli attackerad pga det. Tittad på är obehagligt med förstås men åtminstone inte fysiskt. Många badhus har bås där man kan stänga in sig, men det kanske inte hjälper då.
    Att kunna byta om mer privat hade hjälpt en del men jag tror männen ändå hade undrat vad jag gör där.
  • Anonym (Kvinna 29)

Har du snopp? Byt om på herrarnas eller stanna hemma.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-06-15 18:44:24 följande:

Om jag uppfattar dig som kvinna ( trans) i ,omklädningsrummet och såg att du har ett manligt könsorgan skulle jag tycka att du har kommit rätt.
    Skulle även se dig som modig, stark och som en bra förebild för våra barn som får se hur normer i samhället kan förändras så fler kan identifiera sig med varandra.

Tack!
  • Anonym (Inga snoppar)
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 17:09:16 följande:
    Ok, så det är inte transkvinnor generellt utan den specifika anatomin. Vad anser du är den bästa lösningen för någon i min situation?
    Nej, det är inte transkvinnor generellt, inte alls. Har blivit våldtagen, kanske är det därför jag skulle uppleva just könet som obehagligt i den situationen.

Svår fråga. Har nog inget bra svar på den. För vem är jag att bestämma vad du ska göra. Antar att du har samma rätt till damomklädningsrummet som jag. Eller hur funkar det?
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?