• Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
  • Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym (Who cares)

Jag hade nog inte ens märkt det. Hur kan detta vara en så stor grej? Man är väl i ett omklädesrum för att byta kläder och duscha - inte bry sig om vilka andra som är där eller glo på folk. Jag hade inte brytt mig om alla omklädesrum var unisex. Jisses...

• Anonym

En person med en penis hade jag blivit upprörd över inne i damernas omklädningsrum.
    varken jag eller mina döttrar går iväg till ett rum med  stängd dörr för att möta penisar. Då finns det ju ingen poäng med att gå iväg till ett separat omklädningsrum. Om alla blandas med alla.
    Tyvärr har många människor ett bagage av att män gjort dem otrygga, allt från att bli utstirrade till övergrepp. Det är också någonting som man måste ta hänsyn till. Jag vill absolut inte klä av mig kläder i ett rum där jag tror att det inte finns personer med penis och sedan vara naken och bli överrumplad
    De gånger jag har sett män i damernas omklädningsrum har jag kontaktat personalen. 

• AlbaC

Håller nog med i ovanstående bedömning att är man helt opererad är det kvinnornas som gäller, om inte finns det såna familjen omklädningsrum där alla får vara. Känner ibland att transpersoners rättigheter väger över kvinnors det är snett. Tex att de får tävla i kvinnliga sporter osv fast de genetiskt är större och självklart lär vinna. Men det är en annan diskussion. Min åsikt är att födda kvinnors rättigheter går först gällande vad man är bekväm med eller ej, män och de som identifierar sig som annat efteråt. 

• Anonym (T)

Kan du inte prata med personalen på badhuset om din situation, berätta att du har både manliga och kvinnliga könsdelar. De borde ha ställts inför den situationen tidigare. Det kanske finns något utrymme med dusch där du kan byta om och duscha enskilt. Jag tror att många kvinnor skulle uppleva obehag om de plötsligt såg ett manligt könsorgan i omklädningsrummet. Alternativet är att byta om på damernas men inte ta av dig badkläderna så att de inte ser din penis. Byt om inne på en toalett och duscha med badkläder på om det är så att du helt och hållet i övrigt ser ut som en kvinna. Sen kan du ta en noggrannare tvättning när du kommer hem.

• Anonym (khg)

Lösningen är och förblir att det antingen finns helt egna omklädningsrum för "icke-binära". Det finns i min stad.

Eller att det finns enskilda bås i omklädningsrummet där till exempel pre-op transkvinnor kan byta om utan att riskera att flasha penis för kvinnor som byter om där samtidigt. Det finns också i min stad.

Så länge individer med penis kan använda denna penis till att våldta kvinnor så kommer det alltid att finnas kvinnor som är obekväma med penisar i kvinnors omklädningsrum

• Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-06-15 19:02:45 följande:

Inget illa ment men jag hade nog bytt om på toa. Och duschat med badkläder på. 

Har aldrig delat omklädningsrum med personer som har penis förut och jag vill inte börja nu. Det känns inte bekvämt helt enkelt. Inget emot transpersoner i övrigt. 

Ingen fara. Jag gör så på min arbetsplats och så lämnar jag mina saker i skåpet hastigt. Duscha med badkläder kanske hjälper lite, men de andra hade nog reagerat ändå.
  • Anonym (g)
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 20:36:24 följande:
    Ingen fara. Jag gör så på min arbetsplats och så lämnar jag mina saker i skåpet hastigt. Duscha med badkläder kanske hjälper lite, men de andra hade nog reagerat ändå.
    Fast jag syftade mer på mig själv där. Hade jag sett en transkvinna på ex. ett omklädningsrum i en simhall så skulle jag gå in på toa och byta om. Och även duscha med baddräkten på efteråt.

Är helt enkelt en sån person som inte är bekväm med att vara naken inför folk som biologiskt föddes till män. Är inte van vid sådant heller. 

Men samtidigt är det nog upp till dig hur du vill göra i sagda situation. Känner du dig mer bekväm med att byta kläder i damernas omklädningsrum så antar jag att du också har möjlighet till detta? Eller?
  • Anonym (Sofia)

Men om TS nu har penis kvar, men även bröst, så kommer hon ju bli lika uttittad (eller förmodligen mer) på herrarnas? jag hade kollat upp ett badhus med möjlighet att byta om i bås och valt typ av badkläder som döljer det jag inte vill framhäva. Hoppas du hittar en bra lösning, ts! (Jag hade tyckt att damernas var rätt omklädningsrum men med det sagt, mina döttrar i yngre skolåldern hade garanterat reagerat och frågat (mig, inte ts))

• Anonym (Abc)

När diskussionen kopplat till omklädningsrum om kön kommer så har jag alltid tänkt att vi borde byta ut mans/kvinnosymbolerna på dörrarna och istället ha snopp/snippasymboler. Då behöver man inte ha tolkningar och bedömningar, har man snopp går man till snopprummet och om man inte har det går man till snipparummet.

Men i just din situation om du helt och hållet ser ut som en kvinna utom gällande könsorganet blir det såklart svårt. Personligen skulle jag inte bry mig, men det är viktigt att omklädningsrummet får vara en trygg plats och många skulle nog kunna känna sig otrygga om de "blev påtvingade" ett manligt könsorgan i omklädningsrummet. 

Det jag tycker du ska göra är att byta om på damernas men dölja könsorganen. Om du ska på badhuset, duscha med badkläderna på och byt om med handduken runt midjan eller inne på toaletten. Och om det bara är gymmet så kan man ju duscha hemma också och bara ha omklädningsrummet för klädombyte innan träningen. 

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?