Inlägg från: Anonym (Transmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Transmamma)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Anonym (Carinata) skrev 2024-06-25 16:12:37 följande:

Jädrar vilken lång kötid. Omänskligt. 

Ja - kötiderna är ett helvete rent ut sagt. Min dotter har stått i kö i drygt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av ett första inledande besök... Jag hoppas hon överlever. Låter dramatiskt, jag vet, men det är ju så det är. Fast det är klart, ska vi tro vår käre statsminister så har vi ju ingen vårdkris i Sverige, så.
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-25 16:12:37 följande:

Känner till någon som är strax framme vid operation och någon som inte vill knipsa av. Måste säga i ärlighetens namn att jag är inte riktigt med på tankarna där. Allt annat är sedan länge kvinna men penisen kvar. 

Det kan ju finnas många orsaker till detta, men den mest uppenbara är väl rädsla för operationen? För de komplikationer och skit som kan följa med den? Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan oavsett; hade det gått att byta ut det mot ett kvinnligt bara så där, utan att det fanns några risker eller besvär inblandade, och med bibehållen funktion, tror jag att de flesta av de som idag väljer bort operation hade ändrat sig.
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-06-15 15:50:13 följande:
    Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
    Hej. Hur hade ni känt inför att dela omklädningsrum med en post-HRT pre-op transsexuell kvinna? För att förtydliga, med detta
    menar jag en person som till kroppen var någorlunda manlig men som efter flera år av hormonbehandling och röstträning
    av omgivningen uppfattas som kvinna, bortsett från att personen inte är opererad i könsorganet.

Denna fråga har gäckat mig ett tag då den drabbar mig specifikt och jag har svårt att förhålla mig till hur jag borde göra.
    Jag har försökt söka svar på nätet men de trådar som finns är antingen väldigt gamla (närmare 10 år), engelspråkiga
    (jag är framförallt intresserad av det svenska perspektivet), tar inte frågan seriöst eller bortser från att även
    hromoner har effekt på kroppen, eller så diskuteras den enbart internt mellan transpersoner.

Jag har självmedicinerat med hormoner i ca. 4 års tid och rösttränat med sångträning i hemma i ca. 6 års tid (kan nu någorlunda bekvämt
    ta sopranstämman). Jag har dock dragit mig för att besöka könsuppdelade anläggningar t.ex. badhus eller gym. Jag känner att min närvaro
    i herrarnas hade blivit uppmärksammad och kanske också varit obekvämt för besökarna. Och jag vill inte förbise hur besökarna på damernas
    känner även om min närvaro inte hade märkts av så länge jag skyler nedre delen av kroppen.

Sammanfattningsvis:
    Till männen - hur hade ni känt om en person som jag bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om ni visste att personen var
    transkvinna?
    Till kvinnorna - hur hade ni känt om någon ni visste var transkvinna bytte om i ert omklädningsrum? Hade känslan förändrats om personen
    i fråga var opererad.

Jag vill också förtydliga att jag inte kommer döma svaren jag får så var inte rädda för att säga vad ni tycker.
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-06-30 11:12:18 följande:
    Jag håller med. Komplikationerna är det som gör mig tveksam. Träffade en transkvinna som "sprack upp" och fick en svår infektion och behövde köras till akuten.
    Precis. Tror att det är lätt hänt att folk som inte är jätteinsatta i transitionering inte förstår hur hög risken för komplikationer orsakade av könsbekräftande operation faktiskt är... 😔
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-07-01 05:49:29 följande:
    Du behöver inte förstå mina känslor!

Ts frågade en fråga och jag svarade på den. Och jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen, även om du inte gillar det.

Det man har mellan benen SKA vara kriteriet för vilket omklädningsrum man använder. SKA, utan undantag. 

Avviker man från detta så får man byta om på toaletten. Jag hade blivit katastrofalt upprörd och förbannad. Som sagt, du behöver inte förstå. Jag pratar om hur jag känner, som är svar på ts fråga.

Jag är inte rädd för män heller för den delen, men jag vistas inte naken med någon annan man än min partner.
    Alltså... Jag ifrågasatte inte din eller nån annans rätt att skriva i tråden; inte heller sa jag att andra reaktioner än min egen inte får finnas eller ska elimineras bara för att jag inte förstår dem - så nej: jag behöver givetvis inte förstå dina känslor för att du ska få ha dem; inte heller har jag öht sagt något sådant. Precis som du pratar jag om hur jag känner, som svar på ts fråga, inget annat. Att du sen känner att du måste försvara dig får ju stå för dig.  

Nu när du ändå vänt det hela till att handla om dig personligen kan jag ju inte låta bli att trots allt reflektera över just din reaktion, och fråga om du verkligen tycker att det är ok att döma ut en viss grupp människor bara för att hålla fast vid en norm som du inte ens har någon vettig bevekelsegrund för?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-07-01 05:49:29 följande:
    Du behöver inte förstå mina känslor!

Ts frågade en fråga och jag svarade på den. Och jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen, även om du inte gillar det.

Det man har mellan benen SKA vara kriteriet för vilket omklädningsrum man använder. SKA, utan undantag. 

Avviker man från detta så får man byta om på toaletten. Jag hade blivit katastrofalt upprörd och förbannad. Som sagt, du behöver inte förstå. Jag pratar om hur jag känner, som är svar på ts fråga.

Jag är inte rädd för män heller för den delen, men jag vistas inte naken med någon annan man än min partner.
    Och en annan fråga, bara av nyfikenhet: om nån hade skurit av dig brösten och klistrat på dig en löskuk som du inte kunde ta bort, hade du då automatiskt känt dig bekväm med att byta om inne på herrarnas? Och om du inte hade gjort det, utan i stället valt att byta om på en toalett, hade du då varit ok med att hoppa över alla aktiviteter som innebar att toalettlösningen inte funkade?
  • Anonym (Transmamma)
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:31:09 följande:
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Exakt så. Och det var ju precis det jag sa i inlägget du citerade: "Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️ ... Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad."
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 11:38:08 följande:
    Tackar som frågar. Jo, det är hyffsat.
    Skönt att höra!
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 17:22:04 följande:

Skulle egentligen haft samtalet nästa vecka, men kunde inte då. På det stora hela är de nog mindre än ett år kvar på hela utredningen. Sen blir det nog mer väntan på beslut, endokrinremiss osv.

Det är helt sjukt med tiden det tar ...
  • Anonym (Transmamma)
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
  • Anonym (Transmamma)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-23 21:38:38 följande:
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.

Jag tycker du blev mer otydlig, om du menar alla kvinnor som i transkvinnor är faktiskt riktiga kvinnor förstår jag inte.
    Din mening hänger inte ihop, så jag är osäker på vad din fråga är. Om den är huruvida jag anser att transkvinnor är riktiga kvinnor så ... eh, ja? Nu är ju den frågan så urbota dum att det inte borde finnas en chans att det var det du undrade, men tyvärr är det ju många som faktiskt tänker i de banorna, hur korkat det än är, så ... I övrigt vet jag inte riktigt vad det var som var otydligt/svårt att förstå i mitt inlägg?
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-09-24 15:32:31 följande:
    Ja, nu har det snart gått 4 år sedan jag sökte vård.
    Sjukt, som sagt. Min dotter har stått i kö för utredning i ganska exakt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av att ens bli kallad till ett första möte. Tidigast hösten -25 är det senaste beskedet 😞. Jag är hursomhelst glad för din skull att det iaf är på gång för din del.
    Anonym (M) skrev 2024-09-28 14:18:01 följande:
    Tack. Jag vill inte köra över någon annan dock.

Du verkar som sagt vara en så himla fin och hänsynsfull människa så jag tror att risken att du skulle få någon att känna sig överkörd, hotad eller inte respekterad är väldigt liten ❤️
  • Anonym (Transmamma)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-29 20:45:24 följande:
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    När du skriver "Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor." så verkar det som att du tycker att TS är en kvinna
    Som sagt: eh ... ja? Självklart tycker jag att ts är en kvinna. 
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 16:53:40 följande:
    Ja, kötiden har förlängts hela tiden. När min remiss kom fram sommaren 2021 var det 18 mån, men det landade sedan på 32 mån när jag fick första tiden i februari 2024. Antar att det är ännu längre nu.
    Sjukt, som sagt ... men du är som sagt på gång iaf vilket ju är väldigt skönt! Jag önskar dig verkligen all lycka till med resten ❤️
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-09-30 18:59:47 följande:
    Kan du ha förståelse för att andra kvinnor inte vill vistas nakna med människor med penis?
    Även om du är bekväm med det så är vi många som inte är det.
    Jag kan absolut förstå att man som kvinna inte vill vistas naken med okända män - ja! Däremot har jag väldigt svårt att förstå att man inte vill vistas naken med andra kvinnor, oavsett hur de ser ut. Bortsett från om man har svårt för att vistas naken med någon annan, oavsett kön, men det är ju en annan sak. Kan man utan problem vara naken i samma utrymme som kvinor med genomgående typiskt kvinnliga attribut så förstår jag inte varför man inte kan göra det med alla kvinnor, oavsett fysik. För mig är det lika äckligt som att kräva rassegregerade omklädningsrum. En penis i sig är inget hot - det är bäraren av penisen som potentiellt kan vara det. Därmed inte sagt att män överlag utgör någon form av hot, men där finns ju risken (och rädslan för risken) på ett annat sätt. Omvänt kan ju faktiskt även kvinnor utgöra ett hot, men är man bekväm med och känner sig ohotad av vissa kvinnor förstår jag inte varför man inte kan vara och göra det med alla kvinnor.
  • Anonym (Transmamma)
    Anonym skrev 2024-09-30 19:27:36 följande:
    Fast det är ju de facto inte en ordinär kvinna!
    Det måste du väl ändå förstå?
    Och exempelvis kvinnan med bortopererade bröst pga cancer är inte heller en ordinär kvinna ... 
    Anonym skrev 2024-09-30 19:27:36 följande:
    Resonerade du likadant innan din dotter kom ut som trans?
    Ja, självklart. Däremot har jag helt klart blivit bittrare och aggressivare sen hon kom ut, iom att jag på ett annat sätt har insett hur äckligt utbredd transfobin är. Tidigare var det inte egentligen något jag öht uttalde mig om, annat än om frågan specifikt kom upp i nåt sammanhang, eftersom jag väl helt enkelt inte tänkte så mycket på vilken jävla massa skit transpersoner får ta. Nånstans har jag väl ändå tänkt att alla vettiga människor resonerar på samma sätt som jag ... vilket ju i sig är ganska inbilskt, but there you are.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?