Inlägg från: Anonym (K28) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K28)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Jag är kvinna och varken pryd eller fördomsfull, så för min del hade jag inte brytt mig. Är mer eller mindre uppvuxen på ett dambad där jag fått se alla möjliga olika typer av kroppar. Tyvärr är det väl få förunnat och jag har förstått att framförallt yngre tjejer är långt mer pryda och jag har hört det uttryckas bekymmer kring både den egna och andra kvinnors nakenhet. Gissningsvis tänker jag därför att det trots min inställning finns de som kanske hade blivit osäkra om det dök upp någon med penis i damernas omklädningsrum. Men jag hoppas att du "hittar rätt" framöver. Hade du kanske kunnat ringa anläggningen ifrån och kolla läget vart du är hänvisad? I dagens samhälle kan du ju inte vara den första som ställer frågan, tänker jag. 

• Anonym (K28)
    Anonym (M) skrev 2024-06-22 23:01:09 följande:
    Kan absolut ringa, dock har jag lite svårt att prata om min transition med främlingar muntligen och det kanske leder till missförstånd med tanke på rösten. Jag vet inte om de blivit tillfrågade förut, jag har nästan aldrig läst på en hemsida hur de ställer sig till transpersoner. Det kanske är ett för känsligt ämne?
    Kanske ett mail då? 🙂 Jag tror inte att det är ett känsligt ämne egentligen, för dem. Men kanske såpass ovanligt att det missats hos de flesta, främst privata aktörer gissar jag. Här i Lund har kommunägda badhuset ett HBTQI-omklädningsrum redan, till exempel. Så som sagt, det är nog fler och fler som efterfrågar det. 
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?