• Anonym

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

En person med en penis hade jag blivit upprörd över inne i damernas omklädningsrum.
    varken jag eller mina döttrar går iväg till ett rum med  stängd dörr för att möta penisar. Då finns det ju ingen poäng med att gå iväg till ett separat omklädningsrum. Om alla blandas med alla.
    Tyvärr har många människor ett bagage av att män gjort dem otrygga, allt från att bli utstirrade till övergrepp. Det är också någonting som man måste ta hänsyn till. Jag vill absolut inte klä av mig kläder i ett rum där jag tror att det inte finns personer med penis och sedan vara naken och bli överrumplad
    De gånger jag har sett män i damernas omklädningsrum har jag kontaktat personalen. 

• Anonym

JAg skulle känt mig emotionellt våldtagen om en person med penis var i damernas omklädningsrum.

• Anonym
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-26 09:08:41 följande:

Det var mig du menade. Självklart ska alla gå känna sig trygga och bekväma. Det är väl ändå grunden. Men TS har en komplicerad situation. Alla ska vara respektfulla och ta hänsyn. Men någon annan skrev att den kände dig emotionellt våldtagen har väl lite att förklara. 
    Nakenhet borde ju vara naturligt och avsexualiserat i omklädningsrum. Men dom i alla offentliga miljöer så finns det rötägg. 

Riktig OT men i närheten där jag bor så har det tagits en man på bar gärning när han låg på damernas under bastulavarna, fotade och masturberade. Fräscht! 

Jag besvarade ts fråga och är inte skyldig dig någon förklaring.

Du tycker att nakenhet bör vara naturligt, du vill ha mixade omklädningsrum då gissar jag.
    Får väl se hur många som kommer och byter om då

För att påminna om vad jag svarade på...

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:43:00 följande:
    Vill bara säga att du verkar vara en så himla fin människa through and through, både baserat på din TS och på dina svar i tråden ❤️

Som svar på din fråga hade jag inte blivit det minsta illa berörd, oavsett om du var opererad eller inte. Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå dem som säger sig bli illa berörda (eller till och med "känslomässigt våldtagna!!!"). Jag önskar att jag var lika förstående och hänsynsfull som du, men jag blir bara förbannad. Och nej, det är inte en ursäkt om man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad och därför är rädd för män; jag förstår inte hur man kopplar ihop den rädslan med just bara precis könsorganet. Jag har själv blivit utsatt för fler och vidrigare övergrepp än jag vill tänka på genom åren, men inte fan dömmer jag ut ett könsorgan för den skull! Det är inte könsorganen som gjort mig illa - det är personerna. 
    Du behöver inte förstå mina känslor!

Ts frågade en fråga och jag svarade på den. Och jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen, även om du inte gillar det.

Det man har mellan benen SKA vara kriteriet för vilket omklädningsrum man använder. SKA, utan undantag. 

Avviker man från detta så får man byta om på toaletten. Jag hade blivit katastrofalt upprörd och förbannad. Som sagt, du behöver inte förstå. Jag pratar om hur jag känner, som är svar på ts fråga.

Jag är inte rädd för män heller för den delen, men jag vistas inte naken med någon annan man än min partner.
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-07-01 06:50:24 följande:
    Alltså... Jag ifrågasatte inte din eller nån annans rätt att skriva i tråden; inte heller sa jag att andra reaktioner än min egen inte får finnas eller ska elimineras bara för att jag inte förstår dem - så nej: jag behöver givetvis inte förstå dina känslor för att du ska få ha dem; inte heller har jag öht sagt något sådant. Precis som du pratar jag om hur jag känner, som svar på ts fråga, inget annat. Att du sen känner att du måste försvara dig får ju stå för dig.  

Nu när du ändå vänt det hela till att handla om dig personligen kan jag ju inte låta bli att trots allt reflektera över just din reaktion, och fråga om du verkligen tycker att det är ok att döma ut en viss grupp människor bara för att hålla fast vid en norm som du inte ens har någon vettig bevekelsegrund för?
    Du ifrågasätter mitt sätt att reagera när du skriver att du "blir bara förbannad". Jag skiter väl i hur arg du blir, jag vill inte vistas i ett omklädningsrum med nakna män oavsett. Vill du det så varsågod.

Sedan behöver ingen ha en förklaring heller till varför man inte vill ha det andra könet i sitt omklädningsrum. 
    Att du sen fantiserar ihop något om att man ursäktar sig med att man blivit sexuellt utnyttjad eller antastad??? 
    Om någon har blivit det så är det inte upp till dig att avgöra hur det kommer att påverka personen i fråga heller.

Var har jag vänt frågan till att handla om mig? 
    Jag har skrivit betydligt mindre i tråden än du, glöm inte det.
    Det jag skrivit har varit svar på frågor och bemötande av texter som skrivits efter citerande av mig.
    Vill du inte ha mina åsikter så besvara inte mina inlägg, eller besvara gärna men då får du acceptera att jag står fast vid min åsikt och känsla.

Jag dömer inte ut någon. Men jag vill inte ha män i damerna omklädningsrum, oavsett vad det känner sig som.

"Bevekelsegrund"? Haha, lägg av!

• Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-07-01 06:54:52 följande:
    Och en annan fråga, bara av nyfikenhet: om nån hade skurit av dig brösten och klistrat på dig en löskuk som du inte kunde ta bort, hade du då automatiskt känt dig bekväm med att byta om inne på herrarnas? Och om du inte hade gjort det, utan i stället valt att byta om på en toalett, hade du då varit ok med att hoppa över alla aktiviteter som innebar att toalettlösningen inte funkade?
    Det där var nog den dummaste jämförelsen i mannaminne!

Förstår du inte varför så kan jag förklara, men det får bli senare för nu är pausen över.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 13:28:18 följande:
    Dina känslor är helt ok att ha för mig så jag ser inget fel i att uttrycka dem. Om jag får fråga: Ser du en person som ser ut som en kvinna med med manligt könsorgan som vilken annan man som helst?
    Nej  jag ser honom som en mycket udda man. Men en man, ja det ser jag honom som.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 13:30:19 följande:
    Jag är osäker på om personen refererar till en postoperativ transman...
    Man kan undra... stor skillnad på att stympas och limmas låtsaskroppsdelar på jämfört med att låtsas vara könet man inte är.
     Jag vore lika mycket kvinna som innan övergreppet så givetvis skulle jag på inget sätt vare sig se mig som, eller låtsas att vara man.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-07-01 18:22:33 följande:
    Att vara transsexuell är inte att låtsas för mig. Jag är den jag är och precis lika riktig som vilken annan. Med tanke på ordvalen har vi väldigt olika syn på detta.
    Oavsett så var det ju ett brutalt övergrepp/tortyr som presenterades och räknades med att få svar på...

Och jag har inte sagt att du inte är "riktig", bara att jag inte vill ha dig i damernas omklädningsrum. Sorry om det lät för hårt.
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:48:14 följande:
    Din mening hänger inte ihop, så jag är osäker på vad din fråga är. Om den är huruvida jag anser att transkvinnor är riktiga kvinnor så ... eh, ja? Nu är ju den frågan så urbota dum att det inte borde finnas en chans att det var det du undrade, men tyvärr är det ju många som faktiskt tänker i de banorna, hur korkat det än är, så ... I övrigt vet jag inte riktigt vad det var som var otydligt/svårt att förstå i mitt inlägg?
    Du är så involverad i frågan att du inte kan tänka klart, som alla kvinnor som inte önskar har män (iskor med penis) i kvinnornas omklädningsrum.
    På något sätt kan jag kanske någonstans förstå att du blivit sån.
    Dock är det så att majoriteten av kvinnor inte vill ha dessa personer i omklädningsrummet och att vissa av oss (exempelvis jag) då hade stannat hemma istället och lagt simmandet/gymmandet på hyllan.

Och ja, jag skulle känna mig känslomässigt våldtagen. Hur svårt du än har att få in det. Det är min känsla och den kan du inte ta ifrån mig.
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-29 19:56:51 följande:
    Sjukt, som sagt. Min dotter har stått i kö för utredning i ganska exakt tre år nu, och är ff inte ens i närheten av att ens bli kallad till ett första möte. Tidigast hösten -25 är det senaste beskedet 😞. Jag är hursomhelst glad för din skull att det iaf är på gång för din del.
    Anonym (M) skrev 2024-09-28 14:18:01 följande:
    Tack. Jag vill inte köra över någon annan dock.

Du verkar som sagt vara en så himla fin och hänsynsfull människa så jag tror att risken att du skulle få någon att känna sig överkörd, hotad eller inte respekterad är väldigt liten ❤️
    Hååler med om att ts verkar vara en hänsynsfull människa. Det är mer än man kan säga om dig så som du resonerar.

• Anonym
    ClumsySmurf skrev 2024-09-29 20:45:24 följande:
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-23 20:58:17 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-07-01 22:31:09 följande:
    TS verkar vara förstående och hänsynsfull, det är mer än vad man kan säga om de som blir förbannade när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor.
    Sen måste jag ju förtydliga att jag inte blir förbannad när kvinnor inte vill ha män i omklädningsrum för kvinnor! Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor. När en hel grupp av kvinnor mobbas ut och bannlyses från platser som är avsedda för alla kvinnor. Det är det som gör mig förbannad. Alla vi andra kvinnor som på något sätt avviker från den kvinnliga normen (vad nu den är) får ju lov att vistas där - oss är det ingen som anser ska köras ut.
    När du skriver "Jag blir förbannad när kvinnor inte vill ha kvinnor i omklädningsrum för kvinnor." så verkar det som att du tycker att TS är en kvinna, med manlig tjejkuk
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-06-30 03:33:45 följande:
    Jag misstänker att det är få transkvinnor som vill behålla sitt manliga könsorgan...
    men eftersom det är så urbotat dumt att det inte borde finnas en chans så frågade jag.
    Är det inte så du tycker tror jag det är något i din mening som inte hänger ihop.
    Vet du vad smurfen, det är inte ofta jag håller med dig men detta... 100%.
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 10:38:29 följande:
    Som sagt: eh ... ja? Självklart tycker jag att ts är en kvinna. 
    Kan du ha förståelse för att andra kvinnor inte vill vistas nakna med människor med penis?
    Även om du är bekväm med det så är vi många som inte är det.
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 19:13:16 följande:
    Jag kan absolut förstå att man som kvinna inte vill vistas naken med okända män - ja! Däremot har jag väldigt svårt att förstå att man inte vill vistas naken med andra kvinnor, oavsett hur de ser ut. Bortsett från om man har svårt för att vistas naken med någon annan, oavsett kön, men det är ju en annan sak. Kan man utan problem vara naken i samma utrymme som kvinor med genomgående typiskt kvinnliga attribut så förstår jag inte varför man inte kan göra det med alla kvinnor, oavsett fysik. För mig är det lika äckligt som att kräva rassegregerade omklädningsrum. En penis i sig är inget hot - det är bäraren av penisen som potentiellt kan vara det. Därmed inte sagt att män överlag utgör någon form av hot, men där finns ju risken (och rädslan för risken) på ett annat sätt. Omvänt kan ju faktiskt även kvinnor utgöra ett hot, men är man bekväm med och känner sig ohotad av vissa kvinnor förstår jag inte varför man inte kan vara och göra det med alla kvinnor.
    Fast det är ju de facto inte en ordinär kvinna!
    Det måste du väl ändå förstå?

Resonerade du likadant innan din dotter kom ut som trans?
  • Anonym
    Anonym (Transmamma) skrev 2024-09-30 19:42:49 följande:
    Och exempelvis kvinnan med bortopererade bröst pga cancer är inte heller en ordinär kvinna ... 
    Anonym skrev 2024-09-30 19:27:36 följande:
    Resonerade du likadant innan din dotter kom ut som trans?
    Ja, självklart. Däremot har jag helt klart blivit bittrare och aggressivare sen hon kom ut, iom att jag på ett annat sätt har insett hur äckligt utbredd transfobin är. Tidigare var det inte egentligen något jag öht uttalde mig om, annat än om frågan specifikt kom upp i nåt sammanhang, eftersom jag väl helt enkelt inte tänkte så mycket på vilken jävla massa skit transpersoner får ta. Nånstans har jag väl ändå tänkt att alla vettiga människor resonerar på samma sätt som jag ... vilket ju i sig är ganska inbilskt, but there you are.
    Du förstår givetvis hur jag menar men väljer att dribbla med andra som sticker ut av en eller annan anledning.
    En kvinna är inte mindre kvinna för att hon varit tvungen att, pga sjukdom, operera bort sina bröst. Kvinnor i den situationen erbjuds implantat också för den delen.

Skulle en stackars sate till man vara tvungen att operera bort sitt könsorgan så blir det förstås värre att ersätta, men jag skulle inte se honom som annat än man ändå.

Min åsikt är och förblir att människor med penis byter om antingen i mixat omklädningsrum (om det finns), på toa eller hos herrarna.
    Den dagen de nedre regionerna är "utbytta" så att man inte ser att det varit en man, ja då är damernas dörr öppen.

.......................

Det är fullt begripligt att du försvarar transpersoners "rättigheter" i absurdum när du har ett barn som är drabbat.
    Och för att spegla det du skriver sist, någonstans har jag tänkt att människor resonerar som jag. Och med en genomläsning av tråden så ser jag att jag har rätt. De flest har liknande åsikter som jag.
    Vilket inte är konstigt.

.........................

Detta med långa väntetider förresten, orkar inte lusläsa tråden igen, är det att alls komma i kontakt med aktuell vårdgivare eller är det när processen väl står på ruta 1 som allt går i snigelfart?

Hur pass gammal måste man vara för att ens vara aktuell för transvård? 
    Hörde nyligen i en podd om männisor som ångrat sin transition, är det då inte ändå bra att det drar ut på tiden?
    Menar inte detta som en elakhet och förstår att det är jobbigt att vänta, men tänk ändå... om din dotter skulle ångra sig efter att allt är klart. Och då är det för sent.
    Är det då kanske inte ändå bra att ta processen lite piano så att säga`?
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?