• cosinus

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Jag är kvinna och inte känslig så egentligen har jag inga problem i mixade omklädningsrum heller. Har varit med om det på t ex babysim. Skulle du fråga mig så skulle jag säga att det absolut är ok att du byter om i samma omklädningsrum som mig.

Men med det sagt så kan man ju bli rätt ställd och förvirrad när man hamnar i en sådan situation. Jag har varit i en dusch en gång på ett badhus jag inte varit på många gånger innan (jag var alltså inte helt hemma där). Kommer in i duschen (från bassänghållet så har inte passerat omklädningsrummet) och då är det tomt i duschen. Tvättar håret, gnuggar schampot ur ögonen och när jag öppnar dem så ser jag ryggtavlan på en man i duschen bredvid.

Har han gått fel? Har jag gått fel? Om jag inte gått fel, vad f-n gör han här, han måste ju sett mig när han kom. Får inte ihop det och då blir man rätt osäker och därmed stressad.

Sen vänder sig mannen om och då ser jag att han inte längre är en han utan en hon. Opererad. Och det är klart, då är det ju rätt omklädningsrum men ryggtavlan och längden sa definitivt man fortfarande. 

Jag tror att hur man än vänder och vrider på det så är det lätt att även folk som i teorin inte har några betänkligheter kring att dela omklädningsrum med dig kan bli osäkra och stressade när det är ett faktum. Bara för att man inte förväntar sig det, blir osäker och det tar ett tag för hjärnan att processa det hela.

Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?