• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mer yttrandefrihet) skrev 2024-06-11 19:47:19 följande:
    Här är ett bra exempel på ot diskussion mellan två användare som borde raderas av mod. Det är ofta trådar på fm spårar ut på det här sättet. Jag har själv varit delaktig i likdanande ot-dispyter så jag vill inte beskriva mig själv som bättre men med bättre moderering borde sådana inlägg raderas.   
    On-topic: Jag tror att toxiciteten på forumet skulle dumpa markant om kd avreggade sig. Han återkommer själv till att någon kallar honom för "otrevligaste på forumet" jag är benägen att hålla med. Han håller fanan högt för incels

Vill att forumet styrs tillbaka till ett familjeforum
  • AndreaBD
    Anonym (jag) skrev 2024-06-11 19:00:37 följande:

Jag tror att den främsta orsaken är dålig/obefintlig moderering.

Här på FL tas det ingen som som helst hänsyn till vem som beter sig som en röv, vem som startar tjafs utan går strikt efter ett ord eller ibland inte ens det utan det räcker med att någon anmäler så går det genom. 

Har varit med om att jag försökt undvika tjafs med folk jag vet älskar att provocera fram tjafs så de sen snabbt kan anmäla eventuella svar och få folk portade. Jag svarade på inlägget med /ignore. Det blev såklart anmält och gick igenom. Hur fan kan en anmälan gå igenom för att man försökt undvika provokationer med /ignore?

Jag försökte ta upp det nån gång med en moderator som råkade vara online i en tråd och fick svaret att alla har minsann rätt att anmäla sen kommer moderatorer avgöra om det går igenom eller ej. Ja men eller hur....jag försökte luska vidare hur en /ignore för at undvika tjafs kan gå igenom men fick bara undanglidande icke svar och repetitioner på samma sak.

Så det är uppenbart att modereringen på FL inte tar hänsyn till vem som skriver vad och om anmälningar missbrukas eller ej. Du kan säga vad som helst till vem du vill och är du snabbast på anmäla knappen så kommer du undan med det. Och det har många givetvis satt i system. I samma tråd som moderatorn jag tjattade med fanns en annan kvinna som utan skrupler deklarerade att hon minsann brukade gå in i trådar och anmäla alla inlägg hon inte gillade, typ som om de vore det mest naturliga i välden att sitta och tysta ner alla som inte säger det man vill höra.

Japp. De har sina standardformuleringar så som att inlägget är "provocerande skrivet och inte tillför något till diskussionen":

Jag var häpen när jag en gång fick denna standardmotivationen, för ett inlägg som var helt saklig och helt korrekt, faktamässigt, och som dessutom tog upp en ny vinkel inom ämnet. 
  • Anonym (Mer yttrandefrihet)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-11 20:02:04 följande:
    On-topic: Jag tror att toxiciteten på forumet skulle dumpa markant om kd avreggade sig. Han återkommer själv till att någon kallar honom för "otrevligaste på forumet" jag är benägen att hålla med. Han håller fanan högt för incels

Jag gillar själv när det är högt i tak och tycker inte kd borde bannas, men jag finner inte heller hans inlägg speciellt provocerande. Tror mer det är en person som livet varit hårt mot och känner inte för att bidra till mobben som ständigt ska attackera honom. Som jag nämnt tidigare anser jag fler inte färre åsikter borde tolereras här, vilket inkluderar kd åsikter. Vad som borde raderas är ot. 
  • tkisågildytebO
    enfunderandeman skrev 2024-06-10 23:21:08 följande:

Jag som man, tycker nog att det mest är klappträn till män som beter sig som pojkar hänger där.  Och mycket bittra män. Och bittra incels. En del inlägg är rätt roande, för det är så jävla korkade till att börja med.

Kan inte tänka mig att många av dom där är speciellt framgångsrika med kvinnor i verkliga livet. Dom lever nog ut sina fantasier och drömmar i text där.

Och om det nu är någon stackars kvinna som har ihop det med någon av dessa låg begåvade män. Skulle jag tippa på att hon antingen inte har några större krav på en partner, väldigt dåligt självförtroende. Eller så går hon med på mycket skit i förhållandet. Är mer vanligt än man tror sorgligt nog.

Det finns bara två sätt det pratar om kvinnor, antingen nedlåtande eller som objekt

Och till er kvinnor, nej alla vi män beter oss inte så där.
    Skulle skämmas om mina systrar eller systerdöttrar såg mig bete mig så där. Jag vill vara ett bra föredöme. Speciellt nu när allt fler kvinnor verkar ta avstånd. Våran kultur emellan män och kvinnor är inte bra i Sverige längre. Och jag tror det återspeglar sig lite i det låga födelsetalen. Samhället är mer hårt och hatiskt idag tyvärr.

Fast det där är en otroligt simpel endimensionell bild av Flashback. Visst, tittar du på brottstrådarna på heta ämnen stämmer det att det är incels och rasister som ryggdunkar varandra.

Men du har underforum för nästan allt, där du har en ovärdelig källa till kunskap, du kommer med största sannolikhet få svar på vad du än vill, med källhänvisning. Har för mig att det är runt 1.5m medlemmar, och även om det är en hel del inaktiva och dubbelkonton är det ändå ett enormt antal människor du drar över en kam baserat på din reflektion av ytskrapet.

Var tredje svensk läser på Flashback, det om något säger väl en del.

Sen kan man ju verkligen undra om din slutsats av männen här inne är framgångsrika med kvinnor, haha.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-11 20:02:04 följande:

Alla får väl skriva på ett allmänt diskussionsforum? Eller är det bara dom du anser har rätt att vara här för att du inte gillar den personen?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-06-11 21:04:34 följande:
    Alla får väl skriva på ett allmänt diskussionsforum? Eller är det bara dom du anser har rätt att vara här för att du inte gillar den personen?
    Har du problem med min åsikt? Du tycker inte jag ska ha rätt att skriva den alltså?
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-11 21:09:53 följande:
    Har du problem med min åsikt? Du tycker inte jag ska ha rätt att skriva den alltså?
    Jo, men det har även KD.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-06-11 21:10:30 följande:
    Jo, men det har även KD.
    Har jag sagt annat? 
  • Anonym (Mer yttrandefrihet)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-11 21:01:04 följande:

Han borde avregistrera sig, inte bannas. Jag ser inte honom som något offer, tvärtom, jag ser honom som en person som attackerar och för ett könskrig. Hela forumet blir styrande efter honom, varenda tråd kan han tydligen lägga in något om hur synd det är om hon för att en kvinna gett honom nobben och att andra trott att han inte skulle ha någon framgång på att ragga på en 20-åring. Ingenstans har jag någonsin läst något som visar att det är synd om honom på riktigt. Enbart banala saker som att någon klankat på honom och råkar vara kvinna. Det utlöser en hel shit-storm där ondskefulla saker tillhör det kvinnliga könet, eller hur onda kvinnor är mot mig (eller män) som det är så synd om. Han läser inga inlägg (kvinnorna) skriver utan vrider sig i plågor i sin hemstickade offerkofta. Han är väldigt attackerande och offensiv i sitt könskrig. Sen skriver han inlägg såsom att han är väldigt snäll. Ganska bisarrt. 

Det är inte mobbning, det är fullständigt rimliga reaktioner folk får på stötande trådar, både män och kvinnor reagerar på dessa oändliga trådar, han är inte en representant för män och jag (i egenskap av man) finner det stötande att han försöker dela upp människor i två läger. Jag vill inte bli associerad med något han skriver.

Att dra på så stort som att han kan få folk att tro att han representerar alla män, att han kan lyckas dela upp människor i två läger, starta könskrig och att forumet blir styrande efter honom håller jag inte med om. Men förstår att det måste vara viktigt att skriva om och ständigt svara honom om det är vad man tror. 

Personligen tycker jag inte det är kf som gör diskussionskulturen dålig på fl. För min del får han gärna finnas och uttrycka sina åsikter, samt få mothugg, bara det håller sig inom trådarnas ramar.
Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL