• AndreaBD

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Helt rätt. 

Forumsreglerna går inte att läsa. Om någon ganska uppenbarligen bryter mot regler (vi vet inte vad dessa är, men om vi nu gissar....) så blir de oftast inte avstängda. Däremot kan de andra gånger avstänger en för ingenting. Om man skriver mail till ledningen eller till någon mailadress på den här sidan, så får man aldrig något svar. 

• AndreaBD
    Anonym (jag) skrev 2024-06-11 19:00:37 följande:

Jag tror att den främsta orsaken är dålig/obefintlig moderering.

Här på FL tas det ingen som som helst hänsyn till vem som beter sig som en röv, vem som startar tjafs utan går strikt efter ett ord eller ibland inte ens det utan det räcker med att någon anmäler så går det genom. 

Har varit med om att jag försökt undvika tjafs med folk jag vet älskar att provocera fram tjafs så de sen snabbt kan anmäla eventuella svar och få folk portade. Jag svarade på inlägget med /ignore. Det blev såklart anmält och gick igenom. Hur fan kan en anmälan gå igenom för att man försökt undvika provokationer med /ignore?

Jag försökte ta upp det nån gång med en moderator som råkade vara online i en tråd och fick svaret att alla har minsann rätt att anmäla sen kommer moderatorer avgöra om det går igenom eller ej. Ja men eller hur....jag försökte luska vidare hur en /ignore för at undvika tjafs kan gå igenom men fick bara undanglidande icke svar och repetitioner på samma sak.

Så det är uppenbart att modereringen på FL inte tar hänsyn till vem som skriver vad och om anmälningar missbrukas eller ej. Du kan säga vad som helst till vem du vill och är du snabbast på anmäla knappen så kommer du undan med det. Och det har många givetvis satt i system. I samma tråd som moderatorn jag tjattade med fanns en annan kvinna som utan skrupler deklarerade att hon minsann brukade gå in i trådar och anmäla alla inlägg hon inte gillade, typ som om de vore det mest naturliga i välden att sitta och tysta ner alla som inte säger det man vill höra.

Japp. De har sina standardformuleringar så som att inlägget är "provocerande skrivet och inte tillför något till diskussionen":

Jag var häpen när jag en gång fick denna standardmotivationen, för ett inlägg som var helt saklig och helt korrekt, faktamässigt, och som dessutom tog upp en ny vinkel inom ämnet. 
  • AndreaBD

Det går inte ens att läsa reglerna. Det har varit så länge, jag skulle tro 2 år. Man klickar på reglerna och får inte upp något. Så, ingen vet vad som gäller. 

Och ständigt händer det att de tar bort inlägg eller t.o.m. stänger av en, för att NÅGON ANNAN har skrivit något provocerande, som ofta också är desinformation, och om man svarar med att det inte är så och länkar till något som belägger det -  så blir man censurerad eller t.o.m. avstängd. Trots att man har skrivit seriöst och utan otrevligheter - i motsats till den andra personen. 

Vad är detta? Har den andra personen varit snabbare med att anmäla? Dåligt princip, att den som anmäler först får rätt! Om de åtminstone hade koll på svensk lag, som också gäller i forum. Hets mot folkgrupp och liknande. Det krävs en viss nivå på läsförståelse för att kunna avgöra det ibland. 

Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL