• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • Anonym (C)

Anledningen till att det ser ut såhär, är att detta forumet är drivet kommunistiskt. Här ska bara vissa åsikter få lyftas. Och alla som inte håller med de trakasseras utav vissa användare för att de ska börja skriva mer. Skriver dom mer, så kan man få dom avstängda, och detta tycker dessa individer att det råkar vara kul.

Moderatorerna? Ja dom är väl med dom och tycker att det är kul? Annars hade dom inte stängt av halva sverige som dom nu har gjort i detta forumet. 

Men om du undrar varför det är så toxiskt. Så är det för att vissa användare är skyddade av moderator och kan trakassera andra hur jävla mycket dom bara vill.

Moderatorn stänger av användare som är för seriösa eller utövar sin rätt till självförsvar. 

• SmulanFnulan

Finns ingen moderering att tala om på familjeliv. Moderatorerna tar bort alla inlägg som blir anmälda oavsett om det bryter mot reglerna eller inte. Sen är reglerna här otroligt godtyckliga vilket bäddar för att moderatorerna kan göra precis som dem vill. På fb finns det ett tydligt regelverk och en helt annan transparens i modereringen.

• tkisågildytebO
    Anonym (C) skrev 2024-06-09 20:17:06 följande:

Anledningen till att det ser ut såhär, är att detta forumet är drivet kommunistiskt. Här ska bara vissa åsikter få lyftas. Och alla som inte håller med de trakasseras utav vissa användare för att de ska börja skriva mer. Skriver dom mer, så kan man få dom avstängda, och detta tycker dessa individer att det råkar vara kul.

Moderatorerna? Ja dom är väl med dom och tycker att det är kul? Annars hade dom inte stängt av halva sverige som dom nu har gjort i detta forumet. 

Men om du undrar varför det är så toxiskt. Så är det för att vissa användare är skyddade av moderator och kan trakassera andra hur jävla mycket dom bara vill.

Moderatorn stänger av användare som är för seriösa eller utövar sin rätt till självförsvar. 

Helt enig. Det är rysk roulette om inlägg blir raderade eller ej. Har hänt att jag fått en varning jag förstår, men sen helt ologiska inlägg nästa gång, utan motivering. 

• tkisågildytebO
    SmulanFnulan skrev 2024-06-09 20:19:17 följande:

Finns ingen moderering att tala om på familjeliv. Moderatorerna tar bort alla inlägg som blir anmälda oavsett om det bryter mot reglerna eller inte. Sen är reglerna här otroligt godtyckliga vilket bäddar för att moderatorerna kan göra precis som dem vill. På fb finns det ett tydligt regelverk och en helt annan transparens i modereringen.

Ja precis, hänvisar man ens till vilken regel man bryter här på FL?
  • SmulanFnulan
    tkisågildytebO skrev 2024-06-09 20:29:12 följande:
    Ja precis, hänvisar man ens till vilken regel man bryter här på FL?
    Nej, ditt inlägg blir bortplockat och du får ett generiskt mail om vilket inlägg som plockades bort. Ingen hänvisning eller förklaring.
  • Anonym (C)
    tkisågildytebO skrev 2024-06-09 20:28:31 följande:

Helt enig. Det är rysk roulette om inlägg blir raderade eller ej. Har hänt att jag fått en varning jag förstår, men sen helt ologiska inlägg nästa gång, utan motivering. 

Jag har sett trådar stängas ner typ där kvinnor har frågat "är detta något övergrepp?" 

Bara för att någon utav dessa påstod att tråden var en trollning.. 

Den är helt sinnesjuk. Någon vet vad man ska skriva i sin anmälan, och sedan tas trådarna bort typ automatiskt. 

Det kan iaf inte vara en riktig människa som läser inläggen och diskussionerna innan det tar bort inläggen. För isåfall är den människan helt sinnesjukt patetisk. 
  • Tow2Mater

Dubbelanonymiteten här bidrar till all skit med folk som gömmer sig och inte vågar stå för sina åsikter och inlägg, en del vill bara hacka med personliga påhopp. Tror inte fb har det.

• Anonym (Elina)

Jag får även för mig att klientelet och samtalsämnena här kan trycka på vissa knappar hos individer som gör att vissa användare upplever att de har rätt att gå till personlig attack. Kränkta män och kvinnor som HATAR det motsatta könet, rabiata och präktiga mammor som VET bäst och bara MÅSTE läxa upp andra. Får för mig att knarkarna och nazisterna m.fl på Flashback är mer samhällsintresserade och genuint engagerade i diskussionen medan Familjelivs klientel är så upprörda och känslomässigt kopplade till ämnena som diskuteras att de inte kan hålla distans.

Upplever även att det är fler pretton här som har svårt att se och acceptera åsikter och beteenden som går utanför normen eller deras egna upplevelsesfär.

• Anonym (ar)

FLs modering suger men det är inte direkt som på seriösa forum. Detta är ett företag, de har inte tid att lägga ner på att motivera eller ens överlägga deras beslut.

• Anonym (ar)

De bryr sig enbart om visningar. Trollen är deras levebröd.

Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL