• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • SmulanFnulan
    Anonym (ar) skrev 2024-06-09 20:39:14 följande:

FLs modering suger men det är inte direkt som på seriösa forum. Detta är ett företag, de har inte tid att lägga ner på att motivera eller ens överlägga deras beslut.

Flashback är också ett företag.
  • Anonym (ar)
    SmulanFnulan skrev 2024-06-09 20:44:45 följande:
    Flashback är också ett företag.
    Kan det säkert vara men inriktningen är milsvid ifrån.
  • fultextad användarhandbok

Jag tror att det beror på en kombination av följande företeelser. Många som är här verkar ha en förmåga att läsa kedjor de inte tycker om eller är intresserade av och börjar debattera om något annat än själva ämnet. Alternativt ifrågasätter ämnet i kedjan istället för att utgå från det som står och debattera efter det. Det här med anonym signatur anser jag helt onödigt, man är ju som ändå anonym. Det finns för få debattörer här.

• Anonym (N)
    Anonym (ar) skrev 2024-06-09 20:51:38 följande:
    Har du kollat ägarstrukturen?
  • SmulanFnulan
    Anonym (ar) skrev 2024-06-09 20:51:38 följande:
    Jag invände mig mot ditt argument att modereringen är undermålig p g a att familjeliv är ett företag. Flashback är också ett vinstdrivande företag och har exceptionell moderering i jämförelse med familjeliv.
  • Deegan
    Tow2Mater skrev 2024-06-09 20:31:46 följande:

Dubbelanonymiteten här bidrar till all skit med folk som gömmer sig och inte vågar stå för sina åsikter och inlägg, en del vill bara hacka med personliga påhopp. Tror inte fb har det.

Instämmer med dej där till fullo... de här med att vara anonym är "bränslet" för att det bli en massa hackande, och även en massa smått vridna trådar med för den delen.. ser hur många som skulle skriva&svara på inlägg om dom det var ett krav att ha fast profil o inte gömma sej med att vara anonym..Det skulle solla ut en massa redan där..
    Det är helt okej att ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte tvinga dig att ha rätt ;)
  • Anonym (ar)
    SmulanFnulan skrev 2024-06-09 21:02:03 följande:
    Jag invände mig mot ditt argument att modereringen är undermålig p g a att familjeliv är ett företag. Flashback är också ett vinstdrivande företag och har exceptionell moderering i jämförelse med familjeliv.
    Nej, det är inte vad jag menade. Det är olika forum, olika inriktning, olika val på hur mycket tid som ska läggas på modering och hur det sköts.
  • Anonym (ar)

Håller inte med om Flashbacks moderering heller.

• Anonym (ar)
    Deegan skrev 2024-06-09 21:09:00 följande:
    Instämmer med dej där till fullo... de här med att vara anonym är "bränslet" för att det bli en massa hackande, och även en massa smått vridna trådar med för den delen.. ser hur många som skulle skriva&svara på inlägg om dom det var ett krav att ha fast profil o inte gömma sej med att vara anonym..Det skulle solla ut en massa redan där..
    Skulle förhindra många troll men också utesluta en stor del kvinnliga medlemmar som kör dubbelanonymt för att slippa PM.
  • Anonym (Mer yttrandefrihet)

Det är synd att moderering är så dålig här, smått kontroversiella inlägg tas bort alldeles för lättvindigt enligt mig. Ofta spårar trådarna ur också med massor med OT eller att ts ska attackeras så att det som tråden ska handla om inte diskuteras.  

Men vad är det som gör att man är kvar och inte på fb? 

Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL