• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • Anonym (Anonym)

Tycker någons användarnamn är helt ointressant. Så varför ens ha dessa? tycker inlägg borde få en ny automatisk anonymitet. Enda sättet att få andra att bete sig är att faktiskt reagera på skiten som skrivs. Har testat vid ett tillfälle att googla någons användarnamn och då står det en del saker om denne i andra sammanhang. Fullständigt onödigt och till viss del integritetskränkande. Skulle vilja att användarnamn slopas helt och hållet och att fokus läggs på texten som står skriven i stället.

• Anonym (Finns mer giftiga platser att vistas på)

Trivs själv mycket bättre härinne än på skräpforumet Flashback där idioterna får hållas så mycket de vill utan att behöva ta hänsyn till några vettiga regler kring ex. mobbing, trollande, sexuella trakasserier, grova personangrepp och förolämpningar, rasism och liknande hat mot olika utsatta grupper i samhället. 

Moderatorerna därinne är inte heller alltid rättvisa utan tar bort inlägg lite som de vill enligt mina iakttagelser. En del av dem knarkar också. Fina föredömen det Drömmer

Familjeliv är lite mer strikt i sitt regelverk men detta föredras av mig som gillar ordning och reda och en civiliserad samtalston. 

Skulle dock önska att de medlemmar som förstör härinne kunde bli avstängda lite längre än en enda dag. Just för att de ska bli lite mer aktsamma med vad de häver ur sig i olika trådar.

Plus att det borde vara tillåtet med ett enda konto härinne och inte fler. Just för att man inte ska kunna skapa en drös med olika nick som håller varann om ryggen. 

Flashback har bara en fördel som inte finns härinne och det är att medlemmar där är tillåtna att avslöja brottslingar så länge som de maskerar namnen på dessa. 

• Anonym (Juglans regia)

Min erfarenhet efter några månader är att faktainlägg på flash ofta inte ens blir bemötta eftersom vissa är så fast i sin egen ekokammare.

En del klarar inte av kvinnor som är välutbildade och klarar inte heller att läsa en enklare forskningsartikel eller metastudie. De bara skriker några fula ord och går vidare som de känslostyrda och omogna individer de är. Att läsförståelsen försämrats bland yngre i Sverige är också fakta och det märks där.

Sedan finns det några lysande undantag och det är dessa som står för behållningen.

• Anonym (Reggie)

Om en man vill ha det toxiskt så finns det främst 2 saker han bör göra. Gör han det här så får han se andra sidor hos många kvinnor.

1. Skriva att han är attraherad av mycket yngre kvinnor
    2. Kritisera kvinnor som han tycker beter sig illa

• tkisågildytebO
    Anonym (Finns mer giftiga platser att vistas på) skrev 2024-06-10 00:49:37 följande:

Trivs själv mycket bättre härinne än på skräpforumet Flashback där idioterna får hållas så mycket de vill utan att behöva ta hänsyn till några vettiga regler kring ex. mobbing, trollande, sexuella trakasserier, grova personangrepp och förolämpningar, rasism och liknande hat mot olika utsatta grupper i samhället. 

Moderatorerna därinne är inte heller alltid rättvisa utan tar bort inlägg lite som de vill enligt mina iakttagelser. En del av dem knarkar också. Fina föredömen det Drömmer

Familjeliv är lite mer strikt i sitt regelverk men detta föredras av mig som gillar ordning och reda och en civiliserad samtalston. 

Skulle dock önska att de medlemmar som förstör härinne kunde bli avstängda lite längre än en enda dag. Just för att de ska bli lite mer aktsamma med vad de häver ur sig i olika trådar.

Plus att det borde vara tillåtet med ett enda konto härinne och inte fler. Just för att man inte ska kunna skapa en drös med olika nick som håller varann om ryggen. 

Flashback har bara en fördel som inte finns härinne och det är att medlemmar där är tillåtna att avslöja brottslingar så länge som de maskerar namnen på dessa. 

Fast strikt i regelverk håller jag verkligen inte med om. Här är modereringen så seg, att tråder redan dött av all skit innan nån kommer in och rensar upp. Och det är inte tydligt vad som är tillåtet eller ej, vissa tillåts ju spamma sönder det här forumet med innehållslösa trådar.

Det är ju en mer demokratiskt process på Flashback där du kan göra allmänna överklaganden och ifrågasätta beslut från mod i öppna forumdelar, och varje varning och avstängning redogörs med vilken paragraf och en motivering.

Om du tror att familjeliv är drogfritt är du naiv, om än i en annan form. Procentuellt är det säkert fler här som är periodare, torskar på smärtstillande etc än det är pundare på Flashback.

Minn upplevelse är att Flashback är mycket hårdare modererat, med den skillnaden att det är tydligare och högre till tak i vad som får skrivas. Så länge det rymms inom svensk lag får du skriva det.

Med det sagt, är så klart familjeliv en annan typ av forum, och ska ha ett annat förhållningssätt. Men det bör bli tydligare och mer aktivt arbete, exempelvis kanske man skulle hänvisa mer till större trådar om samma ämne, än att samma fyra män som vill prata om hur dom älskar att låna ut sin fru för knull startar två trådar var om dagen på ämnet. 
  • Anonym (Jgkt)
    SmulanFnulan skrev 2024-06-09 20:19:17 följande:

Finns ingen moderering att tala om på familjeliv. Moderatorerna tar bort alla inlägg som blir anmälda oavsett om det bryter mot reglerna eller inte. Sen är reglerna här otroligt godtyckliga vilket bäddar för att moderatorerna kan göra precis som dem vill. På fb finns det ett tydligt regelverk och en helt annan transparens i modereringen.

Håller med. Jag påpekade att folk skrev ot i en tråd. Vilket inlägg blev borttaget tror ni, jo mitt.
  • Anonym (J)

Håller med. Här spårar trådarna ofta ur och folk är mer rabiata. Av dom anledningar du nämner men också att man kan gå tillbaka och läsa vad folk skrivit. Vilket ofta används emot en. 

man kan inte vara för privat heller då det går att lista ut vem man är. 

seriösa sakliga trådar startar jag på fb, här diskuterar jag mer relationer och personalia saker. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-06-10 14:29:54 följande:

Håller med. Här spårar trådarna ofta ur och folk är mer rabiata. Av dom anledningar du nämner men också att man kan gå tillbaka och läsa vad folk skrivit. Vilket ofta används emot en. 

man kan inte vara för privat heller då det går att lista ut vem man är. 

seriösa sakliga trådar startar jag på fb, här diskuterar jag mer relationer och personalia saker. 

Har sett några trådar förstöras av att andra försöker berätta/ lista ut/ hitta på för alla vem den anonyma personen är, vad den möjligen har skrivit i en annan tråd, av ingen egentlig anledning. Det den anonyma skriver ignoreras. Vill man vara en kändis på familjeliv och göra forumet till en realityshow, eller vill man att forumet faktiskt ska vara ett forum så behöver saker andra skriver bemötas, i stället för personen bakom.
  • Anonym (Finns mer giftiga platser att vistas på)
    Anonym (Juglans regia) skrev 2024-06-10 07:16:31 följande:

Min erfarenhet efter några månader är att faktainlägg på flash ofta inte ens blir bemötta eftersom vissa är så fast i sin egen ekokammare.

En del klarar inte av kvinnor som är välutbildade och klarar inte heller att läsa en enklare forskningsartikel eller metastudie. De bara skriker några fula ord och går vidare som de känslostyrda och omogna individer de är. Att läsförståelsen försämrats bland yngre i Sverige är också fakta och det märks där.

Sedan finns det några lysande undantag och det är dessa som står för behållningen.

Håller med. Är det någon plats online som är känslostyrt så är det aphuset Flashback där unga män mest kastar bajs på varann och slår sig för bröstet hellre än att delta i seriösa diskussioner.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Finns mer giftiga platser att vistas på) skrev 2024-06-10 15:35:28 följande:
    Håller med. Är det någon plats online som är känslostyrt så är det aphuset Flashback där unga män mest kastar bajs på varann och slår sig för bröstet hellre än att delta i seriösa diskussioner.
    På FB finns iaf inte samma tjafs om moral och värdegrund. Man gaddar inte heller ihop sig på samma sätt som här. Män står oftast själva i sin uppfattning medan kvinnor oftare väljer sida och gaddar ihop sig. 
Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL