• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-12 15:33:38 följande:
    Fö så är det inte ett "problem" (eller jo, för dig uppenbarligen)
    Dubbelanonymitet är ett problem på FL. Det gäller dock inte bara dig.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 16:06:07 följande:
    Dubbelanonymitet är ett problem på FL. Det gäller dock inte bara dig.
    Nej, jag håller inte med. Tycker de toxiska åsikterna är ett problem, inte vilken form av anonymitet som gäller. Skulle önska att alla får en automatisk anonymt nick för varenda tråd de ger sig in i. Jag är fullständigt ointresserad av att du kallar dig för "tow2mater" ger absolut ingenting. Kanske något för dig, du kanske vill etablera någon form av kändiskaraktär på familjeliv? Eller vad handlar det om? Varför är du sarkastisk gällande min form av anonymitet? vad är så provocerande med den?
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 16:04:45 följande:

Du låter dock som en kvinna. 

Jag gav dig ett tips hur du inte skulle behöva associeras med vissa Du ogillar.

Precis, du skiter i det jag skriver, som så många andra, så vad spelar min åsikt för roll? Du försöker ändå göra om tråden till att handla om min person. Det är inte första gången någon vill få det att låta som att jag ska vara en kvinna. Det är dina fördomar och exakt poler, vilket bidrar till toxiciteten på forumet.

Hur får jag personen att sluta sprida skit över -män- för att jag etablerar ett nick med en tydlig manlig profil? Och skulle någon tro på att jag är man oavsett? Mitt "problem" är att denne sprider ett rykte om att merparten av män är misogyna och allmänt kvinnofientliga. Denne tror också att alla som poängterar misogynin är kvinnor, för så polariserat är forumet.
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 16:04:45 följande:

Du låter dock som en kvinna. 

Jag gav dig ett tips hur du inte skulle behöva associeras med vissa Du ogillar.

det är en man
  • Anonym (Anonym)
    ClumsySmurf skrev 2024-06-12 16:32:41 följande:
    det är en man

Vill du förvandla trådar till en sorts realityshow? Det här inlägget du skriver är ot. 

Diskussionen om toxiciteten på forumet hamnar i andra rummet. 

• Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-12 16:15:11 följande:
    Nej, jag håller inte med. Tycker de toxiska åsikterna är ett problem, inte vilken form av anonymitet som gäller. Skulle önska att alla får en automatisk anonymt nick för varenda tråd de ger sig in i. Jag är fullständigt ointresserad av att du kallar dig för "tow2mater" ger absolut ingenting. Kanske något för dig, du kanske vill etablera någon form av kändiskaraktär på familjeliv? Eller vad handlar det om? Varför är du sarkastisk gällande min form av anonymitet? vad är så provocerande med den?

Jag är inte sarkastisk. 

Om du brytt dig om att läsa tidigare inlägg ser du vad jag har emot dubbelanonymitet. Eftersom jag bara använder enkelanonymitet är det dessutom lättare för dig att hålla i minnet vad just jag sa om det tidigare i tråden, då du t ex även har en specifik bild relaterad till mitt nick till hjälp för minnet, och inte bara ett namn Anonym(ännu en i mängden av dubbelanonyma).

• Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 21:11:24 följande:

Jag är inte sarkastisk. 

Om du brytt dig om att läsa tidigare inlägg ser du vad jag har emot dubbelanonymitet. Eftersom jag bara använder enkelanonymitet är det dessutom lättare för dig att hålla i minnet vad just jag sa om det tidigare i tråden, då du t ex även har en specifik bild relaterad till mitt nick till hjälp för minnet, och inte bara ett namn Anonym(ännu en i mängden av dubbelanonyma).

Tow2Mater skrev 2024-06-12 15:20:26 följande:
    Jag gav dig ett tips hur du kan lösa ditt problem. 

Du anser att det endast är mitt problem att personen kastar skit på män, eller försöker dra ner män ner i skiten. Inget egentligt "tips" på hur en enkelanonymitet skulle lösa ett dugg. Dvs sarkasm.

Skulle föredra om du valde ett annat nick för varje gång du skriver ett inlägg. Jag vill att forumet ska vara ett "här och nu" forum, är någon dum så blir det naturliga reaktioner på texten. I stället för hur det ser ut nu då vissa tar upp helt orelaterade saker för att antingen försöka lista ut människan bakom eller för att hävda något som någon skrivit i en annan tråd. Helt meningslöst och sånt skapar ett toxiskt forum. 

Nu testade jag att googla ditt användarnamn och ser att det figurerar i andra sammanhang. Det är snudd på integritetskränkande. Om nu ditt syfte inte är att skapa en internet personlighet. Det vill inte jag.

• Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-12 21:23:46 följande:
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 15:20:26 följande:
    Jag gav dig ett tips hur du kan lösa ditt problem. 

Du anser att det endast är mitt problem att personen kastar skit på män, eller försöker dra ner män ner i skiten. Inget egentligt "tips" på hur en enkelanonymitet skulle lösa ett dugg. Dvs sarkasm.

Skulle föredra om du valde ett annat nick för varje gång du skriver ett inlägg. Jag vill att forumet ska vara ett "här och nu" forum, är någon dum så blir det naturliga reaktioner på texten. I stället för hur det ser ut nu då vissa tar upp helt orelaterade saker för att antingen försöka lista ut människan bakom eller för att hävda något som någon skrivit i en annan tråd. Helt meningslöst och sånt skapar ett toxiskt forum. 

Nu testade jag att googla ditt användarnamn och ser att det figurerar i andra sammanhang. Det är snudd på integritetskränkande. Om nu ditt syfte inte är att skapa en internet personlighet. Det vill inte jag.

Du ska inte skriva vad jag anser, eftersom du har fel. Du sa att du inte vill associeras med en viss person och vad den personen skriver. Det var det problemet jag erbjöd en lösning till som du kunde göra. Så behöver du inte förlita dig bara på andra menar jag.

Fortfarande ingen sarkasm alls.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2024-06-12 21:33:51 följande:
    Du ska inte skriva vad jag anser, eftersom du har fel. Du sa att du inte vill associeras med en viss person och vad den personen skriver. Det var det problemet jag erbjöd en lösning till som du kunde göra. Så behöver du inte förlita dig bara på andra menar jag.

Fortfarande ingen sarkasm alls.
    Jag vill inte att män (eller jag) associeras med dennes toxiska åsikter. Hur skulle en enkelanonymitet lösas med det? Via något slags etablerat kändisskap på familjeliv? Förväntar du dig att jag vet vad du tycker om allt alltså? Vill du vara en familjelivskändis i en slags realityshow så får det stå för dig (det här är också sarkasm) tydligen så har du lyckats iom att ditt nick finns på nätet i andra sammanhang. Det vill inte jag ha. Skulle tycka det vore bättre för dig och en ökad integritet om du valde olika nick för varje gång du skrev något.
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-12 21:49:44 följande:
    Jag vill inte att män (eller jag) associeras med dennes toxiska åsikter. Hur skulle en enkelanonymitet lösas med det? Via något slags etablerat kändisskap på familjeliv? Förväntar du dig att jag vet vad du tycker om allt alltså? Vill du vara en familjelivskändis i en slags realityshow så får det stå för dig (det här är också sarkasm) tydligen så har du lyckats iom att ditt nick finns på nätet i andra sammanhang. Det vill inte jag ha. Skulle tycka det vore bättre för dig och en ökad integritet om du valde olika nick för varje gång du skrev något.

Jag förväntar mig att du läst inläggen denna tråd och ser vad jag tycker här.

Om andra använder samma nick i andra sammanhang spelar inte mig någon roll. Jag själv använder det bara här.   

Förstår inte varför du låter en anonym persons åsikter påverka dig så mycket. Oavsett skulle du ju känna igen personens text (även om det skrevs dubbelanonymt) och veta det är en man, och ta åt dig iallafall?

Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL