Inlägg från: tkisågildytebO |Visa alla inlägg
  • tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • tkisågildytebO
    Anonym (C) skrev 2024-06-09 20:17:06 följande:

Anledningen till att det ser ut såhär, är att detta forumet är drivet kommunistiskt. Här ska bara vissa åsikter få lyftas. Och alla som inte håller med de trakasseras utav vissa användare för att de ska börja skriva mer. Skriver dom mer, så kan man få dom avstängda, och detta tycker dessa individer att det råkar vara kul.

Moderatorerna? Ja dom är väl med dom och tycker att det är kul? Annars hade dom inte stängt av halva sverige som dom nu har gjort i detta forumet. 

Men om du undrar varför det är så toxiskt. Så är det för att vissa användare är skyddade av moderator och kan trakassera andra hur jävla mycket dom bara vill.

Moderatorn stänger av användare som är för seriösa eller utövar sin rätt till självförsvar. 

Helt enig. Det är rysk roulette om inlägg blir raderade eller ej. Har hänt att jag fått en varning jag förstår, men sen helt ologiska inlägg nästa gång, utan motivering. 

• tkisågildytebO
    SmulanFnulan skrev 2024-06-09 20:19:17 följande:

Finns ingen moderering att tala om på familjeliv. Moderatorerna tar bort alla inlägg som blir anmälda oavsett om det bryter mot reglerna eller inte. Sen är reglerna här otroligt godtyckliga vilket bäddar för att moderatorerna kan göra precis som dem vill. På fb finns det ett tydligt regelverk och en helt annan transparens i modereringen.

Ja precis, hänvisar man ens till vilken regel man bryter här på FL?
  • tkisågildytebO
    Anonym (Mer yttrandefrihet) skrev 2024-06-09 21:21:46 följande:

Det är synd att moderering är så dålig här, smått kontroversiella inlägg tas bort alldeles för lättvindigt enligt mig. Ofta spårar trådarna ur också med massor med OT eller att ts ska attackeras så att det som tråden ska handla om inte diskuteras.  

Men vad är det som gör att man är kvar och inte på fb? 

Flashback kan man aldrig riktigt lämna bakom sig trots alla dårar som huserar där. Tror det har att göra med att man får otroligt mycket substans, i alla större trådar kommer professionella långa utlägg med riktiga källor, inte sällan från folk med djup kunskap i respektive ämne.

Här är det bara munhugg, personliga åsikter och preferenser, vilket faktiskt också kan vara roligare att delta i, men modereringen är så ojämn. Det känns ibland som att det kan vara kontroversiellt, men bara åt ett håll.

• tkisågildytebO
    Anonym (ar) skrev 2024-06-09 21:17:03 följande:
    Skulle förhindra många troll men också utesluta en stor del kvinnliga medlemmar som kör dubbelanonymt för att slippa PM.
    Men vem bryr sig om PM? Till och jag som man får PM av män som tror att jag är en kåt kvinna 😂 Det är fruktansvärt patetiskt, men det är väl bara att skita i, en anonym inkorg?
  • Meddelande borttaget
  • tkisågildytebO
    Deegan skrev 2024-06-09 22:32:34 följande:
    Du borde få någon form av medalj för att kunna summera hela FL på ett inlägg Skrattande
    Det är ju så här läget är här nu, tänkte på en sak precis nu, det har varit lungt i denna tråden ifrån dom som brukar "kriga" i andra trådar om att det det ska vara "si o så" Drömmer

/D
    Haha jag mottager medaljen med stor ödmjukhet och tacksamhet 🏅
  • tkisågildytebO
    Anonym (Finns mer giftiga platser att vistas på) skrev 2024-06-10 00:49:37 följande:

Trivs själv mycket bättre härinne än på skräpforumet Flashback där idioterna får hållas så mycket de vill utan att behöva ta hänsyn till några vettiga regler kring ex. mobbing, trollande, sexuella trakasserier, grova personangrepp och förolämpningar, rasism och liknande hat mot olika utsatta grupper i samhället. 

Moderatorerna därinne är inte heller alltid rättvisa utan tar bort inlägg lite som de vill enligt mina iakttagelser. En del av dem knarkar också. Fina föredömen det Drömmer

Familjeliv är lite mer strikt i sitt regelverk men detta föredras av mig som gillar ordning och reda och en civiliserad samtalston. 

Skulle dock önska att de medlemmar som förstör härinne kunde bli avstängda lite längre än en enda dag. Just för att de ska bli lite mer aktsamma med vad de häver ur sig i olika trådar.

Plus att det borde vara tillåtet med ett enda konto härinne och inte fler. Just för att man inte ska kunna skapa en drös med olika nick som håller varann om ryggen. 

Flashback har bara en fördel som inte finns härinne och det är att medlemmar där är tillåtna att avslöja brottslingar så länge som de maskerar namnen på dessa. 

Fast strikt i regelverk håller jag verkligen inte med om. Här är modereringen så seg, att tråder redan dött av all skit innan nån kommer in och rensar upp. Och det är inte tydligt vad som är tillåtet eller ej, vissa tillåts ju spamma sönder det här forumet med innehållslösa trådar.

Det är ju en mer demokratiskt process på Flashback där du kan göra allmänna överklaganden och ifrågasätta beslut från mod i öppna forumdelar, och varje varning och avstängning redogörs med vilken paragraf och en motivering.

Om du tror att familjeliv är drogfritt är du naiv, om än i en annan form. Procentuellt är det säkert fler här som är periodare, torskar på smärtstillande etc än det är pundare på Flashback.

Minn upplevelse är att Flashback är mycket hårdare modererat, med den skillnaden att det är tydligare och högre till tak i vad som får skrivas. Så länge det rymms inom svensk lag får du skriva det.

Med det sagt, är så klart familjeliv en annan typ av forum, och ska ha ett annat förhållningssätt. Men det bör bli tydligare och mer aktivt arbete, exempelvis kanske man skulle hänvisa mer till större trådar om samma ämne, än att samma fyra män som vill prata om hur dom älskar att låna ut sin fru för knull startar två trådar var om dagen på ämnet. 
  • tkisågildytebO
    enfunderandeman skrev 2024-06-10 23:21:08 följande:

Jag som man, tycker nog att det mest är klappträn till män som beter sig som pojkar hänger där.  Och mycket bittra män. Och bittra incels. En del inlägg är rätt roande, för det är så jävla korkade till att börja med.

Kan inte tänka mig att många av dom där är speciellt framgångsrika med kvinnor i verkliga livet. Dom lever nog ut sina fantasier och drömmar i text där.

Och om det nu är någon stackars kvinna som har ihop det med någon av dessa låg begåvade män. Skulle jag tippa på att hon antingen inte har några större krav på en partner, väldigt dåligt självförtroende. Eller så går hon med på mycket skit i förhållandet. Är mer vanligt än man tror sorgligt nog.

Det finns bara två sätt det pratar om kvinnor, antingen nedlåtande eller som objekt

Och till er kvinnor, nej alla vi män beter oss inte så där.
    Skulle skämmas om mina systrar eller systerdöttrar såg mig bete mig så där. Jag vill vara ett bra föredöme. Speciellt nu när allt fler kvinnor verkar ta avstånd. Våran kultur emellan män och kvinnor är inte bra i Sverige längre. Och jag tror det återspeglar sig lite i det låga födelsetalen. Samhället är mer hårt och hatiskt idag tyvärr.

Fast det där är en otroligt simpel endimensionell bild av Flashback. Visst, tittar du på brottstrådarna på heta ämnen stämmer det att det är incels och rasister som ryggdunkar varandra.

Men du har underforum för nästan allt, där du har en ovärdelig källa till kunskap, du kommer med största sannolikhet få svar på vad du än vill, med källhänvisning. Har för mig att det är runt 1.5m medlemmar, och även om det är en hel del inaktiva och dubbelkonton är det ändå ett enormt antal människor du drar över en kam baserat på din reflektion av ytskrapet.

Var tredje svensk läser på Flashback, det om något säger väl en del.

Sen kan man ju verkligen undra om din slutsats av männen här inne är framgångsrika med kvinnor, haha.
Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL