• Anonym (Rebecca)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Särskilt bland barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 20:30:19 följande:

Min feta vän får höra det hela tiden. Vilken Sten har du gömt dig under? Det existerar ett tjockisförakt i samhället, inte tusan är det ett incitament att höra att man är icke önskvärd. Känsloätarna kommer då att låsa dörren med sin chipspåse. 

"alla" förstår hur man ska göra för att ha en hälsosam livsstil. Det här handlar om mänsklig psykologi där man behöver välkomna tjockisarna in i samhället i stället.

Läs mitt inlägg igen. Jag vet att överviktiga får höra detta på olika sätt.

Jag ger upp att försöka konversera med dig om du inte fattar nu.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-04 20:33:24 följande:
    Läs mitt inlägg igen. Jag vet att överviktiga får höra detta på olika sätt.

Jag ger upp att försöka konversera med dig om du inte fattar nu.
    Du bidrar själv med tjockisföraktet då du tror att det finns ett narrativ som vill normalisera fetma och att arbetsgivare inte borde anställa tjockisar.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 20:54:11 följande:
    Du bidrar själv med tjockisföraktet då du tror att det finns ett narrativ som vill normalisera fetma och att arbetsgivare inte borde anställa tjockisar.
    Ja, jag anser att fetma är dåligt för människan.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 19:58:14 följande:
    Det får dom höra hela tiden. Vet inte var du gömt dig? Inte tusan är tjockisförakt ett incitament för en fet person att synas på gymmet.
    Är allmänt kännt att om övervikt är normen så blir folk fetare. 
    Så det där med att smalt är fint och fett är fult skulle göra folk fetare är ren och skär bullshit.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-04 21:55:20 följande:
    Är allmänt kännt att om övervikt är normen så blir folk fetare. 
    Så det där med att smalt är fint och fett är fult skulle göra folk fetare är ren och skär bullshit.

Övervikt är inte normen i vårat samhälle, tvärtom, finns så mycket fettfobi och rent av förakt och aggressivitet mot överviktiga. vem mår bättre av att känna självförakt? Eller förakt från samhället då? Ens fetma blir självidentifierande då.

Jag tycker tjockisar borde välkomnas på ett bättre sätt. Det är positivt med tjocka fitnessinfluencers t ex, få människor att få en positiv bild av sig själva och via hälsosamma förebilder som de faktiskt kan identifiera sig med, leda tjockisar på en bättre hälsosam resa.

Det ligger så mycket psykologi bakom det.

• Anonym (y)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-04 21:44:20 följande:
    Ja, jag anser att fetma är dåligt för människan.
    Det är du inte ensam om. Vilken läkare som helst hade kunnat konstatera samma faktum för en.

Själv skulle jag inte ens vilja umgås med en överviktig person. Ännu mindre dejta en. Folk som struntar i något så viktigt som sin egen hälsa har troligtvis inte särskilt mycket respekt för livet eller andra heller för den delen. Dålig karaktär. Precis som alkisar och rökare.
  • Hjelm
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 22:12:20 följande:

Övervikt är inte normen i vårat samhälle, tvärtom, finns så mycket fettfobi och rent av förakt och aggressivitet mot överviktiga. vem mår bättre av att känna självförakt? Eller förakt från samhället då? Ens fetma blir självidentifierande då

Fast det är det. Enligt Folkhälsomyndigheten är det numera fler svenskar som är överviktiga än som INTE är det. Då är det norm.

Att något är vanligt är inte samma sak som att det är bra eller rätt. Man ska inte normalisera vad som är farligt för hälsan. Skulle över 50 procent av befolkningen röka skulle det vara norm, men inte bra för det. Hade det varit fel att påpeka att det är farligt att röka menar du, för det hade kunnat orsaka självförakt?
  • Tobenen
    Anonym (Ellen Pellen) skrev 2024-06-04 20:16:32 följande:

Ännu en till född på 70- talet.

Jag tror att en skiillnad som kan vara avgörande är att man var tvungen att vara ute och leka jämt. Då rörde man alltid på sig, och istället för att sitta framför tv-spel. datorer och tv och trycka i sig godis och chips,  fick man helt enkelt mat på regelbundna tider.Sen blev man oftast tvungen att gå ut igen med sina vänner.

Åtminstone var det så för mig och mina vänner. Man fick hitta på lekar dagarna i ända, och det resulterade i ständig rörelse och regelbundna måltider.

Jag fick dock godis på helgerna, men på den tiden var det de små vita påsarna som kanske rymmer 12-15 smågodisar som man köpte på kiosken för sin veckopeng. Övriga dagar var det mest frukt som man fick äta och i bästa fall lite oboy och skogaholmslimpa.

Känner igen mig i det du skriv?
  • Anonym (Gripes)
    Hjelm skrev 2024-06-04 22:24:02 följande:
    Fast det är det. Enligt Folkhälsomyndigheten är det numera fler svenskar som är överviktiga än som INTE är det. Då är det norm.

Att något är vanligt är inte samma sak som att det är bra eller rätt. Man ska inte normalisera vad som är farligt för hälsan. Skulle över 50 procent av befolkningen röka skulle det vara norm, men inte bra för det. Hade det varit fel att påpeka att det är farligt att röka menar du, för det hade kunnat orsaka självförakt?
    Det är inte normen, det kanske är normalt att vara överviktig, men det är ingenting svenskar eftersträvar (dvs en norm) tvärtom så råder en hel del tjockisförakt i Sverige (även från feta själva) så du kan ju fundera en sväng på sambandet mellan ett ökat antal tjockisar och ett ökat tjockisförakt. Attityden mot feta var inte alls samma sak förut. De tilläts existera på ett annat sätt. På 80-talet så började tjockisföraktet spridas, peakade på 90-talet då "heroin-chic" blev en grej. Ungefär i samma veva så kan man se ett samband på en ökad fetma.

Ingenting blir åstadkommet med att sprida ett tjockisförakt, att hindra dom från att söka ett jobb eller hindra dom från att få till gymmet genom dömande kommentarer. Tjocka vet att de är tjocka, det är "ingen" som vill vara ohälsosam.

Sen så är romantiska preferenser en helt annan sak. Ingen som tvingar på dig en tjockis bara för att de har tillåtelse att existera i samhället på samma sätt som smala.

Ingen kommer att gå ner i vikt för att de möts av dömande och förakt. Sånt förstärker identiteten som fet.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-04 23:01:41 följande:
    Det är inte normen, det kanske är normalt att vara överviktig, men det är ingenting svenskar eftersträvar (dvs en norm) tvärtom så råder en hel del tjockisförakt i Sverige (även från feta själva) så du kan ju fundera en sväng på sambandet mellan ett ökat antal tjockisar och ett ökat tjockisförakt. Attityden mot feta var inte alls samma sak förut. De tilläts existera på ett annat sätt. På 80-talet så började tjockisföraktet spridas, peakade på 90-talet då "heroin-chic" blev en grej. Ungefär i samma veva så kan man se ett samband på en ökad fetma.

Ingenting blir åstadkommet med att sprida ett tjockisförakt, att hindra dom från att söka ett jobb eller hindra dom från att få till gymmet genom dömande kommentarer. Tjocka vet att de är tjocka, det är "ingen" som vill vara ohälsosam.

Sen så är romantiska preferenser en helt annan sak. Ingen som tvingar på dig en tjockis bara för att de har tillåtelse att existera i samhället på samma sätt som smala.

Ingen kommer att gå ner i vikt för att de möts av dömande och förakt. Sånt förstärker identiteten som fet.
    Att titta ut överviktiga är dåligt tycker jag men man ska vara ärlig och medge att låg status för överviktiga minskar antalet överviktiga i samhället. Om det människor ser upp till är smala individer så kommer självklart också fler att sträva mot det. 
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället