• Anonym (Rebecca)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Särskilt bland barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 18:11:08 följande:

According to the results presented herein, overweight (defined as a BMI of 25?<30) is associated with significantly lower mortality overall relative to the normal weight category

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4855514/

Lätt övervikt innebär lägre mortalitet om du nu är intresserad av statistik. Jag blir förbannad över din retorik.

Fast det är ju det som är grejen med dig. Du hittar en sak som talar som du hoppas och bortser sedan från allt annat. Du är ett fullständigt klockrent exempel på någon som inte kan hantera informationsflödet på ett korrekt sätt. För allt det du hävdat om normalviktiga här ovan är helt åt fanders och det visade jag också.
  • Anonym (Rico)

Eftersom det förekommer så mycket desinformation i tråden postar jag WHO:s rekommendationer.

"A healthy lifestyle

To ensure a healthy lifestyle, WHO recommends eating lots of fruits and vegetables, reducing fat, sugar and salt intake and exercising. Based on height and weight, people can check their body mass index (BMI) to see if they are overweight. WHO provides a series of publications to promote and support healthy lifestyles.

12 steps to healthy eating

Eat a nutritious diet based on a variety of foods originating mainly from plants, rather than animals.

Eat bread, whole grains, pasta, rice or potatoes several times per day.

Eat a variety of vegetables and fruits, preferably fresh and local, several times per day (at least 400g per day).

Maintain body weight between the recommended limits (a BMI of 18.5?25) by taking moderate to vigorous levels of physical activity, preferably daily.

Control fat intake (not more than 30% of daily energy) and replace most saturated fats with unsaturated fats.

Replace fatty meat and meat products with beans, legumes, lentils, fish, poultry or lean meat.

Use milk and dairy products (kefir, sour milk, yoghurt and cheese) that are low in both fat and salt.

Select foods that are low in sugar, and eat free sugars sparingly, limiting the frequency of sugary drinks and sweets.

Choose a low-salt diet. Total salt intake should not be more than one teaspoon (5g) per day, including the salt in bread and processed, cured and preserved foods. (Salt iodization should be universal where iodine deficiency is a problem"

www.who.int/europe/news-room/fact-sheets/item/a-healthy-lifestyle---who-recommendations
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 21:12:01 följande:
    Fast det är ju det som är grejen med dig. Du hittar en sak som talar som du hoppas och bortser sedan från allt annat. Du är ett fullständigt klockrent exempel på någon som inte kan hantera informationsflödet på ett korrekt sätt. För allt det du hävdat om normalviktiga här ovan är helt åt fanders och det visade jag också.
    Vad är det som gör att du tycker att det jag länkar till är desinformation? Finns absolut ingenting i det jag säger som är falskt. Du agerar som en lättkränkt barnrumpa som projicerar vartenda ord.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 22:01:24 följande:
    Vad är det som gör att du tycker att det jag länkar till är desinformation? Finns absolut ingenting i det jag säger som är falskt. Du agerar som en lättkränkt barnrumpa som projicerar vartenda ord.
    Som sagt. Du stirrar de blind på enskilda faktorer och missar hela bilden. Du ljuger med statistik. 

Det är rent struntprat att rekommendera BMI över 25 för människor. Risken att de dör i förtid ökar tvärtemot vad du hävdar.

Därför jag postar rekommendationerna från WHO.
  • Anonym (y)
    Anonym (Rebecca) skrev 2024-06-06 09:31:38 följande:
    Får inte ihop logiken. Om dina vänner som var smala för att en gång ha fått äran att bli din vän skaffar sig ohälsosamma vanor i vuxen ålder än om en person varit överviktig hela livet pga levnadsstandarden och vanor hos dens föräldrar, dvs val hen inte påverkat själv?
    Vad är så svårt att begripa? En person som jag känner och redan hunnit utveckla känslomässiga band till blir svårare att lämna om hen plötsligt blir fet eftersom jag bryr mig om den personen och vill hen väl.

Att neka relation med en fet främling som jag inte känner förlorar jag inget på eftersom den personen inte har någon djupare anknytning till mig. 
  • Anonym (y)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 13:34:21 följande:
    Ja, det är i högsta grad fördomar OCH dömande av andra. Och ja, det är egoistiskt att förvänta sig att andra uppfyller din vision genom att du på olika sätt stöter ut denne ur samhället. Du borde lägga av med dömandet. 
    Nej, det är det inte. Jag påpekar bara den ofiltrerade sanningen. Att feta människor är oansvariga, på samma sätt som rökare och alkisar.

Nej, det är inte egoistiskt att vilja se sina närmaste ha självrespekt i att sköta sin hälsa för ett långt och friskt liv. 

Att äta sig fet och ohälsosam är både egoistiskt och oansvarigt så det skriker om det.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 22:34:12 följande:
    Nej, det är det inte. Jag påpekar bara den ofiltrerade sanningen. Att feta människor är oansvariga, på samma sätt som rökare och alkisar.

Nej, det är inte egoistiskt att vilja se sina närmaste ha självrespekt i att sköta sin hälsa för ett långt och friskt liv. 

Att äta sig fet och ohälsosam är både egoistiskt och oansvarigt så det skriker om det.
    Det är fruktansvärt egoistiskt att föreställa sig att andra ska anpassa sig runt det du tycker, så pass att du inte ens kan bli vän med en överviktig eller fet. Det är milsvid skillnad mellan det och värna om någons hälsa. Smala människor är inte per automatik hälsosamma för den delen heller.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 22:23:25 följande:
    Som sagt. Du stirrar de blind på enskilda faktorer och missar hela bilden. Du ljuger med statistik. 

Det är rent struntprat att rekommendera BMI över 25 för människor. Risken att de dör i förtid ökar tvärtemot vad du hävdar.

Därför jag postar rekommendationerna från WHO.
    Du påstår att forskningen jag delat med mig är lögner. 
  • Anonym (y)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 23:33:40 följande:
    Det är fruktansvärt egoistiskt att föreställa sig att andra ska anpassa sig runt det du tycker, så pass att du inte ens kan bli vän med en överviktig eller fet. Det är milsvid skillnad mellan det och värna om någons hälsa. Smala människor är inte per automatik hälsosamma för den delen heller.
    Nej som sagt. Det är inte egoistiskt att vilja se folk vara hälsosamma istället för att välja den destruktiva vägen genom diverse missbruk, i detta fallet med mat.

Egot ligger helt hos den part som fördärvar sitt liv med missbruket, inte hos nån annan. 

Självklart vill jag inte vara vän med någon tjockis som förstör sin hälsa. Jag är en smart person som väljer smarta vänner vilka i sin tur gör smarta livsval. 
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället