• Anonym (Rebecca)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Särskilt bland barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
  • Anonym (y)
    Agda90 skrev 2024-06-05 16:10:49 följande:
    Jag uppskattar människor med ett trevligt inre, som inte är fördomsfulla om sånt de inte kan något om. 
    Sumobrottare är i topp noch hälsa när de är aktiva inom sin sport. Skulle du undvika en sådan person pga dina fördomar?

Jag skulle undvika dig om du öppet hade den typen av åsikter inför andra. 
    Självklart skulle jag undvika ohälsosamma sumobrottare då även de förstör sin hälsa på sikt. Även om de råkar vara aktiva och alerta i sin sport för en kortare tid. 

Det är inte fördomsfullt att prioritera hälsa och ett värdigt liv. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:19:19 följande:
    De har ätit sig till ett ohälsosamt kroppstillstånd ja. Det är så man brukar gå upp i vikt, genom att äta mer än man förbränner.

Jag hade inte funnit det givande att umgås med en självdestruktiv människa nej.

Det är just därför man undviker folk med loserbeteenden som rökning, supande och matmissbruk. De förstör sina egna liv medvetet och jag vill hellre umgås med kloka personer som respekterar sig själva, sin omgivning och livet i stort.

Ja, överviktiga barn har även min sympati. Det är inte deras fel att de har feta föräldrar som formar samma destruktiva beteendemönster i sitt eget kött och blod.
    Det är skillnad på övervikt och övervikt. Jag har inga problem med vänner som har några kilon för mycket. Om det däremot handlar om fetma skulle jag inte acceptera det hos en ny vän. Däremot skulle jag inte sagt upp vänskapen med en vän för att den fick fetma.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:21:16 följande:
    Självklart skulle jag undvika ohälsosamma sumobrottare då även de förstör sin hälsa på sikt. Även om de råkar vara aktiva och alerta i sin sport för en kortare tid. 

Det är inte fördomsfullt att prioritera hälsa och ett värdigt liv. 
    Sedan hänger det inre och det yttre ihop. Hur man sköter sin kropp säger faktiskt rätt mycket om vem man är. 

Det är en fullständigt bisarr åsikt att det yttre skulle stå i något slags motsatsförhållande till det inre. Där då ett fint yttre skulle betyda en sämre personlighet.
  • Anonym (y)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 23:32:25 följande:
    Det är skillnad på övervikt och övervikt. Jag har inga problem med vänner som har några kilon för mycket. Om det däremot handlar om fetma skulle jag inte acceptera det hos en ny vän. Däremot skulle jag inte sagt upp vänskapen med en vän för att den fick fetma.
    Det är ju en viss skillnad om ens nära och kära blir överviktiga med tiden. Då hade jag försökt få in dem på rätt spår vilket är rätt handling om man faktiskt bryr sig om personen som utvecklar dessa skadliga beteenden.

Skulle dock aldrig gå in i en relation med någon som redan var överviktig. De är ofta ohälsosamma på fler sätt också. Övervikten kommer inte sällan med andra dåliga vanor som helgsuperi, rökning, snusande, tatueringar, sunkig hygien o.s.v. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-05 21:29:13 följande:
    Jag anser bara att man inte ska vara så jäkla kroppspositiv mot personer med fetma. Det är allt.
    Du vill ju att arbetsgivare inte ska anställa överviktiga. Det är en form av utstötning ur samhället.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:39:32 följande:
    Det är ju en viss skillnad om ens nära och kära blir överviktiga med tiden. Då hade jag försökt få in dem på rätt spår vilket är rätt handling om man faktiskt bryr sig om personen som utvecklar dessa skadliga beteenden.

Skulle dock aldrig gå in i en relation med någon som redan var överviktig. De är ofta ohälsosamma på fler sätt också. Övervikten kommer inte sällan med andra dåliga vanor som helgsuperi, rökning, snusande, tatueringar, sunkig hygien o.s.v. 
    Det är dina alldeles egna fördomar och dömande, att feta människor är si eller så. Dvs en typ av fettfobi. Det är ingen som tvingar dig till en relation med en fet människa heller. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 23:35:14 följande:
    Sedan hänger det inre och det yttre ihop. Hur man sköter sin kropp säger faktiskt rätt mycket om vem man är. 

Det är en fullständigt bisarr åsikt att det yttre skulle stå i något slags motsatsförhållande till det inre. Där då ett fint yttre skulle betyda en sämre personlighet.
    Det är dina egna fördomar och dömande som talar. Vem påstår att ett "fint" yttre (jag antar att du menar smal person) skulle vara en sämre människa? Eller bättre för den delen? För att de är joggande veganer? Kvalificeras en människa som en potentiell vän till dig då alltså?
  • Anonym (y)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 02:03:59 följande:
    Det är dina alldeles egna fördomar och dömande, att feta människor är si eller så. Dvs en typ av fettfobi. Det är ingen som tvingar dig till en relation med en fet människa heller. 
    Handlar inte om fördomar utan om att se personen för vem den är. 

Man bör också vara rädd för lågintelligenta människor som är självdestruktiva. Iallafall nog för att hålla sig borta från dem då de bara förstör för sig själva och de närmaste runt omkring.

Allt för att nära sitt egoistiska och skadliga missbruk, det viktigaste av allt tydligen. De borde bli lämnade åt sitt öde, såna egotrippade typer. De förtjänar inte mer än att vara ensamma.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 02:17:04 följande:
    Handlar inte om fördomar utan om att se personen för vem den är. 

Man bör också vara rädd för lågintelligenta människor som är självdestruktiva. Iallafall nog för att hålla sig borta från dem då de bara förstör för sig själva och de närmaste runt omkring.

Allt för att nära sitt egoistiska och skadliga missbruk, det viktigaste av allt tydligen. De borde bli lämnade åt sitt öde, såna egotrippade typer. De förtjänar inte mer än att vara ensamma.
    Det är ingen som tvingar dig att vara vän med en överviktig heller. Och ja, det är fördomar att en överviktig skulle vara en dålig vän. Det är dessutom betydligt mer egotrippat att förvänta sig att omgivningen ska uppfylla dina krav på deras kroppar. 
  • Anonym (y)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 02:42:52 följande:
    Det är ingen som tvingar dig att vara vän med en överviktig heller. Och ja, det är fördomar att en överviktig skulle vara en dålig vän. Det är dessutom betydligt mer egotrippat att förvänta sig att omgivningen ska uppfylla dina krav på deras kroppar. 
    Nej, det är inga fördomar. En människa som förstör sin kropp och sin hälsa är ingen bra vän till någon. Ännu mindre ett föredöme med sitt skadliga leverne.

Nej, det är inte egoistiskt alls att förvänta sig att en vuxen människa tar ansvar för sin kropp och sin hälsa. Det är vanligt sunt förnuft. Skulle aldrig anställa en tjock person heller av den anledningen enbart.
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället