• Anonym (Rebecca)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Särskilt bland barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
  • Anonym (Kalle)
    Tow2Mater skrev 2024-06-02 20:42:43 följande:
    Du kan googla fram rapporten om du inte vet varifrån du får de siffror du postar.
    Hur kunde jag veta att du inte hade en kort enkel förklaring om du nu har koll på varför det kostar samhället 70miljarder per år? Jag märkte att du läst första meningen när man googlar, nämligen att det handlar om produktionsbortfall, men du verkar ju inte veta vad det står för i detta sammanhang.

Du verkar mest vilja ifrågasätta, men har ingen koll.
  • Anonym (Polle)
    enfunderandeman skrev 2024-06-02 17:38:26 följande:
     Du är inte så smart va? Man kan dö av ätstörningar. Läskunnig är du inte heller. Vet du vad organsvikt är t.ex?

Och det ökar, klart som fan att det är allvarligt.
    Varför blandar du in anorexi (du verkar glömma att ätstörningar även kan ge fetma)? Detta är inte alls trådens ämne. 
    enfunderandeman skrev 2024-06-02 17:36:48 följande:
     Skarpt verkligen, givetvis. Dom är mer ekonomiskt utsatta. Bra mat kostar pengar. Riktig fisk över disk, ej odlad. Bra kött, t.ex. betes. Kostar mer pengar. Skräp kostar mindre. Politikerna borde vända på skatterna kring mycket mat. Så att alla kan ta del av det. Det blir en win win för hela samhället.
    Pengar kostar det så klart, men bra mat är inte dyr. Ärtor, fullkorn, rotfrukter, kål, bönor, linser mm är tvärtom väldigt billigt. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Kalle) skrev 2024-06-02 20:48:58 följande:
    Hur kunde jag veta att du inte hade en kort enkel förklaring om du nu har koll på varför det kostar samhället 70miljarder per år? Jag märkte att du läst första meningen när man googlar, nämligen att det handlar om produktionsbortfall, men du verkar ju inte veta vad det står för i detta sammanhang.

Du verkar mest vilja ifrågasätta, men har ingen koll.
    Jag läste rapporten, Den är inte svår att hitta.
  • Anonym (Skolsköterska)

En kombination av stillasittande med mycket onyttigt ätande och för mycket ätande.

Jag jobbar med barn i åldrarna 6-13 år och det är  väldigt tydligt samband mellan övervikt och dessa faktorer.

De barn som har en reglerad skärmtid och fysisk aktivitet mår bättre, äter mindre snacks, sover bättre och har en bra vikt i förhållande till längd.

Den som sitter still och spelar eller surfar många timmar om dagen är också mer benägen att småäta, och gör såklart av med färre kalorier än det barn som är ute och rör sig.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    enfunderandeman skrev 2024-06-02 17:32:30 följande:

Ändå talas det knappt om ätstörningar, som ökat i samhället just nu.Det om något är väl att normalisera något. Fetma och övervikt pratas det ju om konstant.
    Vet inte hur mycket sådana trådar jag ser här, varje vecka.

Det sjuka är att det ses som normalt och vackert. Folk har blivit lite störda även där. Inte lika snyggt när organen ger upp.  Du borde ta båda på lika stort allvar, båda är i princip lika allvarliga. Annars är du inget annat än en hycklare. 

Det har pratats om ätstörningar i decennier. Att det talas mer om övervikt och fetma, beror ju på att det är ett kvantitativt mycket större problem. Ett mycket större hot mot folkhälsan i stort, även om anorexi kan var farligare för individen.

Ingen som inte är ätstörd själv, tycker att extrem smalhet är normalt och vackert. I de flestas ögon anses det vara för smalt långt innan organen ger upp. Men idag anses även normalsmala ofta vara magra, för att övervikt har blivit så vanligt och normaliserat. Många vet inte längre vad som är normalt, att man kan vara ganska smal och ändå sund.

Detsamma gäller givetvis åt andra hållet, men bara till en viss gräns. Det är inte måttlig övervikt som är problemet, utan att fler och fler blir feta.

Anorexi är en mer akut sjukdom eftersom vi har mindre marginaler uppåt än nedåt. Det är farligare att svälta sig än att äta för mycket. Men även fetma dödar, bara långsammare. För att inte tala om alla andra hälsoproblem det leder till. Och betydligt fler är feta än extremt smala. 

• Anonym (Kalle)
    Tow2Mater skrev 2024-06-02 20:55:41 följande:
    Jag läste rapporten, Den är inte svår att hitta.
    Jag har läst sammanfattningen. Känns som att det räcker. Du signalerar att du vet mer, men om du inte gör det så ska jag inte pressa dig.
    Anonym (Övervikt är inte livsfarligt) skrev 2024-06-02 20:02:15 följande:

Men lugna ner dig. Övervikt är inte farligt. Inte skadas man av ett BMI mellan 25 och 30! I alla fall inte om man rör på sig och tränar. Eller är asiat, de får diabetes vid väldigt låg övervikt.
    Själv har jag ett BMO över 30 och är trots det friskare än de flesta jag känner. Jag har inga hälsoproblem. 55+ är jag. Har ingen värk i kroppen. Tränar och rör på mig en timme varje dag. Bra kolesterol, blodtryck och lågt långtidsblodsocker. 

Vi blir tyngre och lever längre. 

Jag tror man överdriver riskerna med övervikt och fetma.

Men det finns ju gränser, när man inte längre kan röra sig är man för överviktig.  Själv går jag 6-8 km per dag enligt telefonen och cyklar till jobbet. 

Det som är farligt är att ha dålig muskelstyrka och låg kondition, det kan man ha även vid ett lågt BMI. 

Bullshit. De som är gamla idag har aldrig varit överviktiga i någon större utsträckning, plus har haft det bättre än tidigare generationer. Därför lever de längre. Men medelåldern kommer inte att fortsätta öka, inte när dagens unga och medelålders blir gamla. Om de blir gamla. 

Vad du tror och tycker är inte relevant. Det relevanta är vad forskningen säger. Självklart kan man vara hälsosam trots att man är överviktig, men det är inte det frågan handlar om. Alla måste inte vara smala. Men ju fler överviktiga, särskilt kraftigt överviktiga, desto större risk för följdsjukdomar, sämre hälsa och kortare livslängd. Fetman är mer än ett folkhälsoproblem, det är en global epidemi. 

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-02 21:04:08 följande:

Det har pratats om ätstörningar i decennier. Att det talas mer om övervikt och fetma, beror ju på att det är ett kvantitativt mycket större problem. Ett mycket större hot mot folkhälsan i stort, även om anorexi kan var farligare för individen.

Ingen som inte är ätstörd själv, tycker att extrem smalhet är normalt och vackert. I de flestas ögon anses det vara för smalt långt innan organen ger upp. Men idag anses även normalsmala ofta vara magra, för att övervikt har blivit så vanligt och normaliserat. Många vet inte längre vad som är normalt, att man kan vara ganska smal och ändå sund.

Detsamma gäller givetvis åt andra hållet, men bara till en viss gräns. Det är inte måttlig övervikt som är problemet, utan att fler och fler blir feta.

Anorexi är en mer akut sjukdom eftersom vi har mindre marginaler uppåt än nedåt. Det är farligare att svälta sig än att äta för mycket. Men även fetma dödar, bara långsammare. För att inte tala om alla andra hälsoproblem det leder till. Och betydligt fler är feta än extremt smala. 

Mindre marginaler nedåt än uppåt ska det stå.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rebecca) skrev 2024-06-02 20:46:45 följande:
    Vad i fattigdomen? Sämre kost? Mer stress? Färre fritidsktiviteter? 

Sambandet borde man forska vidare på. Fattigdom/ låg inkomst genererar dålig hälsa generellt. Sambandet är signifikant.

Det verkar finnas en föreställning att om man bara skammar fattiga och låginkomsttagare tillräckligt så löser man problemet. Det kommer aldrig att fungera. "Alla" vet hur man ska göra för att vara relativt hälsosam. "Alla" försöker sitt bästa och med de medel de har eftersträva det också. Det är jag helt övertygad om. Sen finns det faktorer som gör att någon inte identifierar sig som hälsosam och fortsätter så. 

Man kan ju fundera runt andra sk bra vanor. T ex klimatet, där den största faktorn för att någon t ex återvinner är för att de ser andra runtomkring återvinna. 

• Anonym (Gripes)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-02 22:23:17 följande:

Sambandet borde man forska vidare på. Fattigdom/ låg inkomst genererar dålig hälsa generellt. Sambandet är signifikant.

Det verkar finnas en föreställning att om man bara skammar fattiga och låginkomsttagare tillräckligt så löser man problemet. Det kommer aldrig att fungera. "Alla" vet hur man ska göra för att vara relativt hälsosam. "Alla" försöker sitt bästa och med de medel de har eftersträva det också. Det är jag helt övertygad om. Sen finns det faktorer som gör att någon inte identifierar sig som hälsosam och fortsätter så. 

Man kan ju fundera runt andra sk bra vanor. T ex klimatet, där den största faktorn för att någon t ex återvinner är för att de ser andra runtomkring återvinna. 

Med tillägg: om fler feta människor syns och är ute och motionerar så tror jag det genererar att ännu fler feta är ute och motionerar. 
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället