• Anonym (Rebecca)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Särskilt bland barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Övervikt är inte livsfarligt) skrev 2024-06-05 16:55:55 följande:
    Det finns många studier som stödjer det, att personer med övervikt lever längre. Ett BMI kring 27 verkar vara optimalt, då har man lite reserver och klarar en rejäl sjukdom lättare om man skulle drabbas.
    Det där är en annan myt som felaktigt sprids. 

Tittar man på människor i yngre åldrar och medelåldern är det mycket tydligt att ett BMI runt 20-25 är optimalt. Upp till 25-30 i BMI är bara lite negativt men +30 blir det riktigt illa.

De där myterna om att hög BMI är bra kommer av att man tittar på äldre personer BMI (t.e.x. 80+ år) med BMI på 25-30 och bortser från att bibehållen aptit är ett tecken på hälsa.

Att vissa lyckas att bortse från all den information som finns från expertisen på området rörande hälsosam livsstil är helt otroligt.

Cherry picking återigen. Istället för att lyssna på den samlade bilden letar vissa upp något som stödjer det de påstår och glömmer sedan hela bilden.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 02:07:37 följande:
    Det är dina egna fördomar och dömande som talar. Vem påstår att ett "fint" yttre (jag antar att du menar smal person) skulle vara en sämre människa? Eller bättre för den delen? För att de är joggande veganer? Kvalificeras en människa som en potentiell vän till dig då alltså?
    Jag säger inte att du tycker det. Jag säger att det finns de som hävdar att ett fint yttre är ett tecken på en sämre personlighet.

Finns många delar i att vara en bra människa. Något som man inte kommer runt är faktorer som att vara en hälsosam förebild för kommande generationer och att bidra till familjen,umgänget och samhället. Båda dessa delarna försvåras markant med fetma.
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (y) skrev 2024-06-05 23:39:32 följande:
    Det är ju en viss skillnad om ens nära och kära blir överviktiga med tiden. Då hade jag försökt få in dem på rätt spår vilket är rätt handling om man faktiskt bryr sig om personen som utvecklar dessa skadliga beteenden.

Skulle dock aldrig gå in i en relation med någon som redan var överviktig. De är ofta ohälsosamma på fler sätt också. Övervikten kommer inte sällan med andra dåliga vanor som helgsuperi, rökning, snusande, tatueringar, sunkig hygien o.s.v. 
    Får inte ihop logiken. Om dina vänner som var smala för att en gång ha fått äran att bli din vän skaffar sig ohälsosamma vanor i vuxen ålder än om en person varit överviktig hela livet pga levnadsstandarden och vanor hos dens föräldrar, dvs val hen inte påverkat själv?
  • Anonym (Ellen Pellen)

Jag är inte vän med någon för deras utseende. Min allra bästa vän är sjukt rolig och glad jämt, hon bär på en del övervikt (och gjort sedan vi träffades). 

Däremot skulle jag aldrig bli vän med folk som tror att de är bättre än andra, högfärdiga och bär på fördomar om andra människor. Det är vad jag inte ser som ett vackert inre.

Jag är smal men ser mig knappast som bättre än andra. Jag har bara oförtjänt tur att kunna äta mycket utan att gå upp i vikt, 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 23:35:14 följande:
    Sedan hänger det inre och det yttre ihop. Hur man sköter sin kropp säger faktiskt rätt mycket om vem man är. 

Det är en fullständigt bisarr åsikt att det yttre skulle stå i något slags motsatsförhållande till det inre. Där då ett fint yttre skulle betyda en sämre personlighet.
    Det säger en del ja, men det är inte helt säkert vad. Majoriteten som har en sund kropp i vuxen ålder skulle jag säga har det av rätt skäl, dvs man gör det som är hälsosamt. Sen behöver en smal kropp inte vara resultatet av en mental sundhet, det kan vara en ätstörning i botten eller att man baserar sin självkänsla en hel del på sitt utseende. Självklarheter ja men ändå. 

Ja, det finns faktiskt nån slags uppfattning att ser man bra ut och har lyckats med dom synliga delarna av sitt liv så *kan* man vara en arrogant jävel. Men jag har erfarenheten att dom är dom snällaste människorna med mentalt överskott att dela med sig av. Man har sitt liv i ordning och har bra självkänsla. Sen har jag vänner av alla sorter, grunden är att dom är bra människor.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (y) skrev 2024-06-06 02:51:59 följande:
    Nej, det är inga fördomar. En människa som förstör sin kropp och sin hälsa är ingen bra vän till någon. Ännu mindre ett föredöme med sitt skadliga leverne.

Nej, det är inte egoistiskt alls att förvänta sig att en vuxen människa tar ansvar för sin kropp och sin hälsa. Det är vanligt sunt förnuft. Skulle aldrig anställa en tjock person heller av den anledningen enbart.
    Ja, det är i högsta grad fördomar OCH dömande av andra. Och ja, det är egoistiskt att förvänta sig att andra uppfyller din vision genom att du på olika sätt stöter ut denne ur samhället. Du borde lägga av med dömandet. 
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 04:19:39 följande:
    Det där är en annan myt som felaktigt sprids. 

Tittar man på människor i yngre åldrar och medelåldern är det mycket tydligt att ett BMI runt 20-25 är optimalt. Upp till 25-30 i BMI är bara lite negativt men +30 blir det riktigt illa.

De där myterna om att hög BMI är bra kommer av att man tittar på äldre personer BMI (t.e.x. 80+ år) med BMI på 25-30 och bortser från att bibehållen aptit är ett tecken på hälsa.

Att vissa lyckas att bortse från all den information som finns från expertisen på området rörande hälsosam livsstil är helt otroligt.

Cherry picking återigen. Istället för att lyssna på den samlade bilden letar vissa upp något som stödjer det de påstår och glömmer sedan hela bilden.
    Du har fått det om bakfoten. Lägst risk att dö i förtid är människor med ett BMI mellan 25-30. Dvs lätt övervikt.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-06 04:23:34 följande:
    Jag säger inte att du tycker det. Jag säger att det finns de som hävdar att ett fint yttre är ett tecken på en sämre personlighet.

Finns många delar i att vara en bra människa. Något som man inte kommer runt är faktorer som att vara en hälsosam förebild för kommande generationer och att bidra till familjen,umgänget och samhället. Båda dessa delarna försvåras markant med fetma.
    Nej, ingen säger att ett "fint" yttre tyder på en sämre personlighet. Du är en dömande person.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 13:37:19 följande:
    Du har fått det om bakfoten. Lägst risk att dö i förtid är människor med ett BMI mellan 25-30. Dvs lätt övervikt.

Som jag skrev. Du klipper och klistrar som det behagar dig. För personer under 80 har man lägst dödsrisk vid BMI på 20-25. 

80+ drar den sig uppåt något vilket inte är det minsta konstigt då många människor som får allvarliga sjukdomar tappar aptiten.

Ditt inlägg är ett mycket bra exempel på hur man ljuger med statistik. Att du förordar BMI på 25+ för unga mänbiskor och människor i medelåldern visar att du är helt lost.

• Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-06 13:39:41 följande:
    Nej, ingen säger att ett "fint" yttre tyder på en sämre personlighet. Du är en dömande person.
    Så du vet vad alla på jorden tycker?

Snacka om brist på ödmjukhet.
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället