• Anonym (Rebecca)

Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället

Särskilt bland barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (y) skrev 2024-06-04 22:18:41 följande:
    Det är du inte ensam om. Vilken läkare som helst hade kunnat konstatera samma faktum för en.

Själv skulle jag inte ens vilja umgås med en överviktig person. Ännu mindre dejta en. Folk som struntar i något så viktigt som sin egen hälsa har troligtvis inte särskilt mycket respekt för livet eller andra heller för den delen. Dålig karaktär. Precis som alkisar och rökare.
    Du menar att alla överviktiga lever ohälsosamt och det skulle medföra att de inte är givande att umgås med? Jag kan förstå att man har preferenser i vem man blir attraherad av men att diskvalificera folk som vänner och bekanta pga utseende tycker jag är både obegripligt och fördomsfullt.

Jag tycker det är bekymmersamt på samhällsnivå att övervikt och fetma hos barn fortsätter att öka, inte att du får svårare att hitta en partner när fler vuxna är överviktiga. 
  • Anonym (Mannen)

Allt handlar om bekvämlighet. Vi människor är bekväma i grunden. Sen är det jobbigare för vissa att motstå hungerkänslorna. Dessa hungerkänslor kan starta redan när vi bara är något år gammal och vi lär oss att äta för mycket. Men kan även starta senare i livet.

Hjärnan skriker då tidigare och högre att vi måste äta något. Så för vissa är detta en stor orsak.

För andra så är det ren bekvämlighet. Vi orkar inte bry oss om vad vi stoppar i munnen och hur mycket av det. Vi orkar inte gå eller ta cykeln till affären utan vi tar bilen. Vi orkar inte motionera. Speciellt de första veckorna innan man kommer igång är extra jobbiga. 

• Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 05:45:36 följande:
    Att titta ut överviktiga är dåligt tycker jag men man ska vara ärlig och medge att låg status för överviktiga minskar antalet överviktiga i samhället. Om det människor ser upp till är smala individer så kommer självklart också fler att sträva mot det. 
    Samhället tjänar ingenting på att ge "låg status" till somliga baserat på deras ytliga faktorer. Genererar depression och en mer statisk övervikt då övervikten blir en identitet. Finns andra sätt att förebygga ett hälsosamt samhälle. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Gripes) skrev 2024-06-05 14:12:53 följande:
    Samhället tjänar ingenting på att ge "låg status" till somliga baserat på deras ytliga faktorer. Genererar depression och en mer statisk övervikt då övervikten blir en identitet. Finns andra sätt att förebygga ett hälsosamt samhälle. 
    Det finns absolut en vinst i att färre blir överviktiga.

Jag är dock för en rakare dialog istället.

Nu är det så många som snackar om att de sköter sin hälsa. Men i praktiken är det något helt annat. Då måste man få lyfta det utan tt det blir massa prat om fatshaming när det bara handlar om att man vill att folk i allmänhet ska få hälsosamma vanor.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 15:06:50 följande:
    Det finns absolut en vinst i att färre blir överviktiga.

Jag är dock för en rakare dialog istället.

Nu är det så många som snackar om att de sköter sin hälsa. Men i praktiken är det något helt annat. Då måste man få lyfta det utan tt det blir massa prat om fatshaming när det bara handlar om att man vill att folk i allmänhet ska få hälsosamma vanor.
    Vad snackar du om? Ge människor "låg status" pga att någon är överviktig är i högsta grad fatshaming. Så uppnås INTE en hälsosam befolkning. Sen så kan en läkare t ex rekommendera viktnedgång till patienter med en medföljande remiss. Det är inte fatshaming. Du som privatperson borde rimligen skita i folks yttre attribut. Känner du av ett behov av att påpeka andras yttre så borde du klara av att kväva det. 
  • Agda90
    Anonym (y) skrev 2024-06-04 22:18:41 följande:
    Det är du inte ensam om. Vilken läkare som helst hade kunnat konstatera samma faktum för en.

Själv skulle jag inte ens vilja umgås med en överviktig person. Ännu mindre dejta en. Folk som struntar i något så viktigt som sin egen hälsa har troligtvis inte särskilt mycket respekt för livet eller andra heller för den delen. Dålig karaktär. Precis som alkisar och rökare.
    Jag uppskattar människor med ett trevligt inre, som inte är fördomsfulla om sånt de inte kan något om. 
    Sumobrottare är i topp noch hälsa när de är aktiva inom sin sport. Skulle du undvika en sådan person pga dina fördomar?

Jag skulle undvika dig om du öppet hade den typen av åsikter inför andra. 
  • Anonym (Rico)
    Agda90 skrev 2024-06-05 16:10:49 följande:
    Jag uppskattar människor med ett trevligt inre, som inte är fördomsfulla om sånt de inte kan något om. 
    Sumobrottare är i topp noch hälsa när de är aktiva inom sin sport. Skulle du undvika en sådan person pga dina fördomar?

Jag skulle undvika dig om du öppet hade den typen av åsikter inför andra. 
    Att vara sumobrottare är ohälsosamt. Det är sådana bisarra uttalanden som gör ovan som gör att man måste tala klarspråk.

Säg inte att det är nyttigt att vara fet när vi vet att det inte är det.
  • Anonym (Gripes)
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 16:15:43 följande:
    Att vara sumobrottare är ohälsosamt. Det är sådana bisarra uttalanden som gör ovan som gör att man måste tala klarspråk.

Sumobrottare är inte hälsosamma. Däremot är en viss övervikt (för kvinnor) hälsosamt. Dvs deras hälsa och livslängd maximeras.
  • Agda90
    Anonym (Rico) skrev 2024-06-05 16:15:43 följande:

Till skillnad från dig har jag tagit del av en studie där man hade gjort hälsoundersökningar på x antal sumo brottare.
    Deras värden låg perfekt. Det var däremot när deras aktiva karriär var över som värdena ändrades till ohälsosamma. 
    En person som har övervikt kan vara mer hälsosam än en som är smal. 
  • Anonym (Gripes)
    Agda90 skrev 2024-06-05 16:29:27 följande:
    Till skillnad från dig har jag tagit del av en studie där man hade gjort hälsoundersökningar på x antal sumo brottare.
    Deras värden låg perfekt. Det var däremot när deras aktiva karriär var över som värdena ändrades till ohälsosamma. 
    En person som har övervikt kan vara mer hälsosam än en som är smal. 
    Jag tror deras livslängd är signifikant lägre
Svar på tråden Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället