Vad är huvudorsaken till den ökade övervikten i samhället
Särskilt bland barn
Särskilt bland barn
En kombination av allt det där samt en skev bild av vad som är en normal portion och normalviktig kropp. Övervikt och fetma har blivit så normaliserat och vanligt att en person som är smal men normalviktig ofta ses som mager.
När det gäller barn så är det samma. Ett barn som är överviktigt ses av föräldrarna och omgivningen ofta inte som överviktigt för de ser ju ?helt normala ut?. Det kan man se bland alla upprörda inlägg på sociala medier om att bvc sagt att deras barn är överviktig och föräldrarna är rasande och håller minsann inte med om det. De brukar lägga ut bild på barnet för att visa hur ?smalt? barnet är och får massa medhåll från andra föräldrar i kommentarerna. Minns att jag läste någon artikel om att en undersökning bland föräldrar till överviktiga barn visade sig att de oroade sig över att barnet var underviktigt, inte överviktigt.
Maten på skolor och förskolor får inte kosta många kronor men barnen måste ju bli mätta så därför tillsätter man ? annat? för att öka volymen.
Förmodligen är maten på förskolor och skolor idag mer rika på kolhydrater än proteiner.
Sedan har inte föräldrar varken ork eller tid i dagens stressade samhälle att laga mat från grunden så då blir det ytterligare en måltid med bra näringsrika ingredienser.
Idag vågar många inte släppa ut sina barn för att leka, så kanske därav mer stillasittande?
Kanske mer ett storstadsproblem!
Mitt barn och alla hens vänner är dock normalviktiga.
Vi lagar så gott som all mat från grunden hemma och intar sällan sötsaker.
Övervikt ses ju även oftare i samhällssvaga områden.
Inte konstigt, men oerhört trist.
Rörelse är viktigast. Barn behöver massor av rörelse. Då mår de bra.
När mina barn var små var vi varje helg året runt ute i något friluftsområde, picknick, varm choklad på vintern, leka och promenera utomhus.
Detta tror jag är en superbra grej för barnen.
Rörelse, frisk luft, rörelse, lek, lugn och ro, ingen överstimulans. Och massor av tid med mamma och pappa.
I Sverige lider 51% av alla vuxna av övervikt. Det dödar långsamt och försämrar livskvaliteten avsevärt. Vi pratar om flera miljoner människor till antalet.
När det kommer till bulemi och anorexi så lider 3% av unga kvinnor mellan tonåren och ca 30år av detta. Det är en farligare sjukdom eftersom den kan gå snabbare än fetma. Men vi pratar om att nästan 300 i Sverige som behöver tvångsvård vilket motsvarar 0,003% av Sveriges befolkning.
Så även om anorexi och bulemi är mer extrema ätstörningar så gör skillnaden i antal att fetman är ett mycket större hot för folkhälsan. Vårdens kostnader för dessa folkhälsoproblem går inte heller att jämföra. Kostnaderna för fetma är väldigt höga och ökar varje år.
Det finns ca1miljon i Sverige som lider av fetma. Dom kostar samhället 70miljarder/år.
I Sverige lider 51% av alla vuxna av övervikt. Det dödar långsamt och försämrar livskvaliteten avsevärt. Vi pratar om flera miljoner människor till antalet.
När det kommer till bulemi och anorexi så lider 3% av unga kvinnor mellan tonåren och ca 30år av detta. Det är en farligare sjukdom eftersom den kan gå snabbare än fetma. Men vi pratar om att nästan 300 i Sverige som behöver tvångsvård vilket motsvarar 0,003% av Sveriges befolkning.
Så även om anorexi och bulemi är mer extrema ätstörningar så gör skillnaden i antal att fetman är ett mycket större hot för folkhälsan. Vårdens kostnader för dessa folkhälsoproblem går inte heller att jämföra. Kostnaderna för fetma är väldigt höga och ökar varje år.
Men lugna ner dig. Övervikt är inte farligt. Inte skadas man av ett BMI mellan 25 och 30! I alla fall inte om man rör på sig och tränar. Eller är asiat, de får diabetes vid väldigt låg övervikt.
Själv har jag ett BMO över 30 och är trots det friskare än de flesta jag känner. Jag har inga hälsoproblem. 55+ är jag. Har ingen värk i kroppen. Tränar och rör på mig en timme varje dag. Bra kolesterol, blodtryck och lågt långtidsblodsocker.
Vi blir tyngre och lever längre.
Jag tror man överdriver riskerna med övervikt och fetma.
Men det finns ju gränser, när man inte längre kan röra sig är man för överviktig. Själv går jag 6-8 km per dag enligt telefonen och cyklar till jobbet.
Det som är farligt är att ha dålig muskelstyrka och låg kondition, det kan man ha även vid ett lågt BMI.
Men lugna ner dig. Övervikt är inte farligt. Inte skadas man av ett BMI mellan 25 och 30! I alla fall inte om man rör på sig och tränar. Eller är asiat, de får diabetes vid väldigt låg övervikt.
Själv har jag ett BMO över 30 och är trots det friskare än de flesta jag känner. Jag har inga hälsoproblem. 55+ är jag. Har ingen värk i kroppen. Tränar och rör på mig en timme varje dag. Bra kolesterol, blodtryck och lågt långtidsblodsocker.
Vi blir tyngre och lever längre.
Jag tror man överdriver riskerna med övervikt och fetma.
Men det finns ju gränser, när man inte längre kan röra sig är man för överviktig. Själv går jag 6-8 km per dag enligt telefonen och cyklar till jobbet.
Det som är farligt är att ha dålig muskelstyrka och låg kondition, det kan man ha även vid ett lågt BMI.