• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 06:35:44 följande:
    Visa den forskningen som styrker just det sambandet
    Dvs att det är just genuspedagogik som är orsaken till det försämrade skolresultatet. 
    Att något hänt samtidigt som något annat är ju inte samma sak som att det finns ett orsakssamband..

Och återigen vad menar du med genuspedagogik och feministisk synsätt?
    Finns kända samband mellan andel manliga lärare och pojkars skolprestationer. Men den svenska genuspedagogiken lägger ytterst lite energi och kraft på att öka mängden manliga lärare trots att andelen manliga lärare är på extremt låga nivåer.
  • Anonym (S)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 18:53:14 följande:
    Finns kända samband mellan andel manliga lärare och pojkars skolprestationer. Men den svenska genuspedagogiken lägger ytterst lite energi och kraft på att öka mängden manliga lärare trots att andelen manliga lärare är på extremt låga nivåer.
    Återigen, kan du beskriva hur du definierar genuspedagogik?
    Det är väl nu 3 gången som jag frågar om det.

Du pratar som om det svenska utbildningsväsendet och genuspedagogik är samma sak, en enhet....
    I din värld blir det isåfall att allt som sker i skolan är orsakat av genuspedagogiken...fast dettar en ytterst liten del av alla de metoder och pedagogiska synsätt som finns och präglar verksamhet och undervisning.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 19:18:13 följande:
    Återigen, kan du beskriva hur du definierar genuspedagogik?
    Det är väl nu 3 gången som jag frågar om det.

Du pratar som om det svenska utbildningsväsendet och genuspedagogik är samma sak, en enhet....
    I din värld blir det isåfall att allt som sker i skolan är orsakat av genuspedagogiken...fast dettar en ytterst liten del av alla de metoder och pedagogiska synsätt som finns och präglar verksamhet och undervisning.
    Varför skulle jag ta tid till det? Beskriv du vad du anser är svensk genuspedagogik om du vill det. Jag tror att vi har samma syn på det faktiskt.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 18:53:14 följande:
    Du verkar blanda ihop saker. Genuspedagogik har inget inflytande över hur många förskollärare som utbildas. Det borde du rimligen förstå. 
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 20:07:28 följande:
    Varför skulle jag ta tid till det? Beskriv du vad du anser är svensk genuspedagogik om du vill det. Jag tror att vi har samma syn på det faktiskt.
    Jag delar s:s uppfattning. Du verkar tro att genuspedagogik handlar om helt andra saker än vad den egentligen gör.
  • Anonym (Elsa)

Genuspedagogik handlar ju om hur man ser på saker. Som historian men ett barn som kommer in på ett sjukhus med sin pappa. Barnet är svårt sjukt, pappan avlider och på operationsbordet så säger kirurgen det här är ju min son. 

Sedan börjar folk spekulera kring hur detta kommer sig? Är barnet adopterat, är det en bonuspappa som avlidit?

Nej mamman är kirurg. Det handlar om att bli medveten om sina egna fördomar. 

Min egna pappa blir överlycklig varje gång min son tittar på en bil? min son tittar på 100 andra saker men min pratar bara om när han rör vid en bil. Det är inget fel att min son leker med bilar, men han blir erbjuden ALLA leksaker. Om min pappa går och handlar köper han enbart bilar medan jag ger dockor, klossar, lego, godedjur, Bondgårdsdjur och så vidare. 

Det handlar även om att utmana barn. pojkar på förskolor kan t ex aldrig ens bli tillfrågade om de vill göra en pärlplatta eller armband?. Det problematiska är att man utgår från att de inte vill. Detta resulterar ju sedan i att det inte utvecklas finmotoriskt på samma sätt. Finmotoriken är viktig och då saknar många killar detta just för att de inte tränar på detta. Det är inte biologiskt. 

Tjejerna kanske däremot inte uppmuntras till samma typer av lekar som killarna och blir därför sämre grovmotoriskt 

• Anonym (S)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 20:07:28 följande:
    Du måste ju ingenting. Vet faktiskt inte varför du tar dig tid och skriver här överhuvudtaget, du verkar extremt okunnig...
    Hade du vetat vad det betyder hade du ganska lätt kunnat hänvisa till exempelvis en källa på den definition som du lutar dig mot samt plocka fram forskningen som du skriver styrker allt du säger.
    Istället för att svara på en ställd fråga bollar du tillbaka, i vad som bara kan beskrivas som ett illa dolt försök till härskarteknik.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 22:26:28 följande:
    Du måste ju ingenting. Vet faktiskt inte varför du tar dig tid och skriver här överhuvudtaget, du verkar extremt okunnig...
    Hade du vetat vad det betyder hade du ganska lätt kunnat hänvisa till exempelvis en källa på den definition som du lutar dig mot samt plocka fram forskningen som du skriver styrker allt du säger.
    Istället för att svara på en ställd fråga bollar du tillbaka, i vad som bara kan beskrivas som ett illa dolt försök till härskarteknik.
    Nej, det är du som är fördomsfull och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det om något är en oschysst diskussionsteknik.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-24 22:10:45 följande:
    Jag delar s:s uppfattning. Du verkar tro att genuspedagogik handlar om helt andra saker än vad den egentligen gör.
    Nej, det är du som är fördomsfull och tillskriver mig åsikter jag inte har.

Sluta gissa vad du tror att jag anser att genuspedagogik är.
  • Anonym (S)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 22:52:59 följande:
    Nej, det är du som är fördomsfull och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det om något är en oschysst diskussionsteknik.
    Vid 3 gånger har jag frågat samma fråga som du inte svarat på.
    Du har har alltså haft fullkomligt rimliga möjligheter att utveckla. Jag får dock gå på det du skriver och utifrån det så framstår du som okunnig.
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla