Anonym (medalj) skrev 2024-05-22 17:37:51 följande:
Ja det är ju den officiella versionen, ungefär som när SD påstår att de inte alls är rasistiska och inte alls bedriver "trollfrabriker". Det är ju såklart sant för att de säger så.
Men återigen, genusflum ÄR inget annat än förtäckt feministisk ideologi och då är det ju väldigt märkligt att man låter en ideologi bestämma vilken värdegrund man ska tuta in i skallen på barn. Hade det gällt vilken annan ideologi som helst (eller varför inte religion?) så hade det kallats ren indoktrinering.
Intressant att du tar upp demokrati, för inte fan har vi väl röstat om feministisk ideologi ska få styra undervisningen i skolor i Sverige?
Jag menar statistiskt sett utgör väl feminister runt 27% av befolkningen, dvs en klar minoritet, men ändå så har en minoritet fått bestämma hur skolors läroplan och värdegrund ska se ut? Är det demokratiskt menar du?
Jag värderar inte. Jag citerar. Detta är taget ur Läroplan för förskolan som den dåvarande regeringen har beslutat kring.
Kan du de demokratiska processer som leder fram till att regering bildas och vad som krävs för att man ska få igenom sin politik (antingen det enskilda partiet eller tillsammans med de partier man samarbetar med)? Att det krävs m a j o r i t e t i riksdagen...och för att få majoritet behöver en viss procent av de röstberättigade rösta på ens parti/de partier man samarbetar med...
Det kallas demokrati.
Eftersom den sittande regeringen tyckte detta var vad som skulle styra undervisningen, hade med sig riksdagen som svenska folket röstat fram så är dessvärre faktum att "vi" har röstat fram denna läroplan genom det demokratiska system som "vi" har här.