• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 16:59:01 följande:

Du svarar inte på en endaste fråga. Varför gnäller du över pojkars betyg? Du vill tydligen ha det på det sättet och låtsas som att inga skillnader i bemötande finns.

Det går inte ihop, man kan inte fixa skillnader (exv lägre betyg i samband med ett visst kön) om man inte först tar reda på skillnader i förhållande till någons könstillhörighet (genus) Du försöker äta kakan och ha den kvar. 

Du hittar på en motsättning som inte finns. 

Jag har förövrigt inte gnällt över killars betyg. Uttryck du vad du tycker så uttrycker jag vad jag tycker.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 17:50:10 följande:
    Du hittar på en motsättning som inte finns. 

Jag har förövrigt inte gnällt över killars betyg. Uttryck du vad du tycker så uttrycker jag vad jag tycker.

Jo, du gnäller om pojkars betyg tidigare i tråden. Men ok, du har ändrat uppfattning och är helt nöjd med killars låga betyg.

För så är det. Om du vill lösa saker som tydligen har en könskoppling så kommer du inte ifrån att bedriva någon form av genusforskning. Det är ett absolut faktum. 

Är du inte intresserad av att lösa saker som har ett samband med ett kön så vill du naturligtvis att ingen genusforskning bedrivs.

Det finns absolut inget mellanting här.

• Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 19:19:27 följande:

Jo, du gnäller om pojkars betyg tidigare i tråden. Men ok, du har ändrat uppfattning och är helt nöjd med killars låga betyg.

För så är det. Om du vill lösa saker som tydligen har en könskoppling så kommer du inte ifrån att bedriva någon form av genusforskning. Det är ett absolut faktum. 

Är du inte intresserad av att lösa saker som har ett samband med ett kön så vill du naturligtvis att ingen genusforskning bedrivs.

Det finns absolut inget mellanting här.

Man behöver inte genusforskning för att tänka. Om det du säger vore sant hade inte kvinnor inte fått rösträtt förrän 90-talet.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 19:23:11 följande:
    Man behöver inte genusforskning för att tänka. Om det du säger vore sant hade inte kvinnor inte fått rösträtt förrän 90-talet.
    Varför skulle kvinnor fått rösträtt först på 90-talet? Hade det aldrig identifierats som ett problem så hade inte kvinnor haft rösträtt idag.

Du skriver tidigare något i stil med att "låt pojkarna få cykla" på exemplet där en cyklande pojke på förskolan hade uppmanats att hjälpa pedagogerna med rabatten, han sa att han var upptagen, där en flicka som senare cyklar förbi, ville inte heller hjälpa till och sa samma sak inte accepterades för att hon skulle tänka på växterna eller dylikt. Vilket tyder på att du inte heller uppfattar detsamma ett problem och att du (såsom de icke-genusmedvetna pedagogerna) accepterar att pojkar inte tar ansvar/ flickor uppfostras till att vara duktiga. Skulle människor resonera som du under tiden då kvinnor fick rösträtt så har du rätt i att ingenting skulle inträffat med kvinnlig rösträtt.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (L) skrev 2024-05-25 19:04:13 följande:
    Dom kommer inte få några som helst men av det. När jag var liten i början av 90-talet lekte flickorna med dockor och pojkarna med bilar på dagis och det har gått bra för oss alla ändå.
    Har det? Finns massor av bittra män och killar som inte vet hur de ska få en flickvän, killar och män som skickar dic-pics osv, som ofredar tjejer, eller inte en vågar prata med tjejer. 
    Allt för att vissa är så rädda för att killar ska få tjejbaciller, så därför ska det aldrig pratas känslor, respekt eller sex med killar. Utan killar ska vara killar, det var bättre förr osv. 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 08:21:51 följande:
    Det är ett problem som inte behöver lösas på annat sätt än att man sprider normen att man ska vara schysst mot alla. Det är inte värt att lägga skattepengar för ändamålet.
    Den normen har väl alltid gällt? Eller när var det norm att inte vara schysst mot alla?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 16:08:18 följande:
    Det behövs ingen genusvetare för att prata om könsfördelning mot 50-50 i vissa demokratiskt viktiga yrken såsom politiker och lärare etc.
    Du duckade frågan om pojkars betyg. Men jag tolkar det som att vi inte ska hänsyn till pojkars beteende då, utan samma undervisning till alla, så får var och en själv ta ansvar. 
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-26 20:26:41 följande:
    Har det? Finns massor av bittra män och killar som inte vet hur de ska få en flickvän, killar och män som skickar dic-pics osv, som ofredar tjejer, eller inte en vågar prata med tjejer. 
    Allt för att vissa är så rädda för att killar ska få tjejbaciller, så därför ska det aldrig pratas känslor, respekt eller sex med killar. Utan killar ska vara killar, det var bättre förr osv. 
    Det är det här jag har problem med. Det gnälls hela tiden, men anstränga sig för att hitta lösningar på gnällbekymret existerar inte. Det går bara inte ihop. 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 20:37:56 följande:
    Det är det här jag har problem med. Det gnälls hela tiden, men anstränga sig för att hitta lösningar på gnällbekymret existerar inte. Det går bara inte ihop. 
    Nej, de vill både ha kakan och äta den. Kvinnor ska vara som förr, men ändå ska kvinnor ta initiativ för de stackars männen, som tror de hade lyckats på 50-talet, vågar inte. Trots det är det inget fel på mansnormen, även om de inte kan leva upp till den. 
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 20:37:56 följande:
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-26 20:43:28 följande:
    Nej, de vill både ha kakan och äta den. Kvinnor ska vara som förr, men ändå ska kvinnor ta initiativ för de stackars männen, som tror de hade lyckats på 50-talet, vågar inte. Trots det är det inget fel på mansnormen, även om de inte kan leva upp till den. 
    Tack för att ni så tydligt belyser varför det är en väldigt dålig idé att låta barn bli indoktrinerade i feministisk ideologi. Risken är ju stor att de växer upp till personer som er två.

Jag menar era argument dryper av illa dold mansförakt och så vill ni ändå att män ska tycka det är en bra idé att personer med era åsikter ska tillåtas sätta skolans "värdegrund".
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla