Anonym (Elsa) skrev 2024-05-24 22:23:26 följande:
Genuspedagogik handlar ju om hur man ser på saker. Som historian men ett barn som kommer in på ett sjukhus med sin pappa. Barnet är svårt sjukt, pappan avlider och på operationsbordet så säger kirurgen det här är ju min son.
Sedan börjar folk spekulera kring hur detta kommer sig? Är barnet adopterat, är det en bonuspappa som avlidit?
Nej mamman är kirurg. Det handlar om att bli medveten om sina egna fördomar.
Min egna pappa blir överlycklig varje gång min son tittar på en bil? min son tittar på 100 andra saker men min pratar bara om när han rör vid en bil. Det är inget fel att min son leker med bilar, men han blir erbjuden ALLA leksaker. Om min pappa går och handlar köper han enbart bilar medan jag ger dockor, klossar, lego, godedjur, Bondgårdsdjur och så vidare.
Det handlar även om att utmana barn. pojkar på förskolor kan t ex aldrig ens bli tillfrågade om de vill göra en pärlplatta eller armband?. Det problematiska är att man utgår från att de inte vill. Detta resulterar ju sedan i att det inte utvecklas finmotoriskt på samma sätt. Finmotoriken är viktig och då saknar många killar detta just för att de inte tränar på detta. Det är inte biologiskt.
Tjejerna kanske däremot inte uppmuntras till samma typer av lekar som killarna och blir därför sämre grovmotoriskt
Jag gjorde pärlplattor och armband på dagis långt innan genuspedagogik var påtänkt, jag tror inte att det är sämre nu.
Genuspedagoger har en tendens att tro att man föds som ett blankt blad (standard inom feministisk teori) att det öht existerar skillnader mellan könen på gruppnivå blir då ett bevis på påtvingade könsroller
Om en pojke leker 80% av tiden med bilar men bara 10-15% normöverskridande så är det ett bevis på att han är begränsad av en könsroll och det är något genuspedagoger kan störa sej på det, de vill gärna styra barnen att bli androgyna
Att vissa genusdagis slängt ut vissa könsstereotypa leksaker beror på att barnen gillar dem
kvinnor har ju också en tendens att bete sej könsstereotypiskt så pojkarna får nog testa det mesta men vem ska uppmuntra tjejerna att bygga höga torn med klossar eller lego?
Pedagogerna försöker erbjuda alternativa lekar, lekplatser, leksaker och utklädningskläder för att överbrygga traditionella föreställningar om könsroller.
Under den så kallade valstunden ska barnen exempelvis uppmuntras att välja lekar som överbrygger könsstereotyper. Styrningen är i dessa sammanhang mer implicit eftersom barnen får välja bland lekar och aktiviteter som pedagogerna valt ut.
Att inte vara öppet styrande och istället låta barn välja aktiviteter blir ett sätt att försvara sig mot kritiker som menar att genuspedagogerna är just styrande, påpekar Dolk.
www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/makt-normer-och-delaktighet-en-utmaning-for-forskolan