• Anonym (Elsa)

    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 


    Borde jag anmäla detta till någon. 


    Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 


    Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 


    Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

  • Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • ClumsySmurf
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-21 16:44:59 följande:
    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    Känns underligt. Då krävs en medveten ansträngning om man ska fördela färger och stereotypiska könsroller på förskolan. Vad skulle vara syftet att tvinga in barn i någon roll? Jag tvivlar över sanningshalten också.

    genuspedagogik handlar om att lärare ska bli medvetna om sina egna fördomar och inte låta dessa vara styrande för barnens lek och lärande för övrigt. Underligt att någon i tråden tycker att fördomar ska kontrollera barnen. Denne kan inte satt sig in i frågan tillräckligt.


    läs detta

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/makt-normer-och-delaktighet-en-utmaning-for-forskolan
  • ClumsySmurf
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-22 18:23:08 följande:

    Fånig trolltråd. Alla i personalen känner alltså så starkt för att konservera könsroller så de bemödar sig om att  dela upp gruppen på pojkar och flickor och tvingar på dem saker? Väldigt troligt. Inte. 


    ja, men, om man får kommunens jämställdhetspris när man delar upp gruppen på pojkar och flickor och tvingar på dem saker så finns det en morot ge dem pennor i olika färger
    . 2010 skrev tidningen Förskolan om Sörskogens genusarbete, som då hade fått Huddinge kommuns jämställdhetspris.
    [...]

    - Vi har hela tiden pratat om och utvärderat vårt arbete och tyckte efter ett tag att det var väldigt grovt att dela in barnen efter kön, säger Kristin Bjerstedt.
     
     www.vilarare.se/forskolan/pa-plats/vi-ska-tillfora--inte-ta-bort/
  • Anonym (Hmm)

    Herregud. Åtminstone så målar inte tjejerna rosa då eller ? Eller så låter man barn få må¨la de färger dom vill utan att låta sig påtryckas av ignoranta, narcissistiska och självupptagna vuxna med ett förkastligt tyckande.

  • ClumsySmurf
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-24 22:23:26 följande:

    Genuspedagogik handlar ju om hur man ser på saker. Som historian men ett barn som kommer in på ett sjukhus med sin pappa. Barnet är svårt sjukt, pappan avlider och på operationsbordet så säger kirurgen det här är ju min son. 


    Sedan börjar folk spekulera kring hur detta kommer sig? Är barnet adopterat, är det en bonuspappa som avlidit?

    Nej mamman är kirurg. Det handlar om att bli medveten om sina egna fördomar. 


    Min egna pappa blir överlycklig varje gång min son tittar på en bil? min son tittar på 100 andra saker men min pratar bara om när han rör vid en bil. Det är inget fel att min son leker med bilar, men han blir erbjuden ALLA leksaker. Om min pappa går och handlar köper han enbart bilar medan jag ger dockor, klossar, lego, godedjur, Bondgårdsdjur och så vidare. 


    Det handlar även om att utmana barn. pojkar på förskolor kan t ex aldrig ens bli tillfrågade om de vill göra en pärlplatta eller armband?. Det problematiska är att man utgår från att de inte vill. Detta resulterar ju sedan i att det inte utvecklas finmotoriskt på samma sätt. Finmotoriken är viktig och då saknar många killar detta just för att de inte tränar på detta. Det är inte biologiskt. 


    Tjejerna kanske däremot inte uppmuntras till samma typer av lekar som killarna och blir därför sämre grovmotoriskt 


    Jag gjorde pärlplattor och armband på dagis långt innan genuspedagogik var påtänkt, jag tror inte att det är sämre nu.

    Genuspedagoger har en tendens att tro att man föds som ett blankt blad (standard inom feministisk teori) att det öht existerar skillnader mellan könen på gruppnivå blir då ett bevis på påtvingade könsroller
    Om en pojke leker 80% av tiden med bilar men bara 10-15% normöverskridande så är det ett bevis på att han är begränsad av en könsroll och det är något genuspedagoger kan störa sej på det, de vill gärna styra barnen att bli androgyna
    Att vissa genusdagis slängt ut vissa könsstereotypa leksaker beror på att barnen gillar dem

    kvinnor har ju också en tendens att bete sej könsstereotypiskt så pojkarna får nog testa det mesta men vem ska uppmuntra tjejerna att bygga höga torn med klossar eller lego?
    Pedagogerna försöker erbjuda alternativa lekar, lekplatser, leksaker och utklädningskläder för att överbrygga traditionella föreställningar om könsroller.

    Under den så kallade valstunden ska barnen exempelvis uppmuntras att välja lekar som överbrygger könsstereotyper. Styrningen är i dessa sammanhang mer implicit eftersom barnen får välja bland lekar och aktiviteter som pedagogerna valt ut.

    Att inte vara öppet styrande och istället låta barn välja aktiviteter blir ett sätt att försvara sig mot kritiker som menar att genuspedagogerna är just styrande, påpekar Dolk.

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/makt-normer-och-delaktighet-en-utmaning-for-forskolan

  • Anonym (L)

    Stackars ditt barn som säkert kommer få men för livet av att fått måla med röd färg. Att du orkar. Låter som en vettig förskola. 

  • Anonym (Blocket)
    Anonym (L) skrev 2024-05-25 07:39:31 följande:

    Stackars ditt barn som säkert kommer få men för livet av att fått måla med röd färg. Att du orkar. Låter som en vettig förskola. 


    Genom att tvinga barnen till olika aktiviteter baserat på deras könsstereotyper? Varför tycker du det är vettigt?
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 14:15:06 följande:
    Genom att tvinga barnen till olika aktiviteter baserat på deras könsstereotyper? Varför tycker du det är vettigt?
    Men snälla du...

    Som många skrivit tidigare i tråden. Det är i stort ett icke problem.

    Fokusera på det som är viktigt i livet istället för nonsensfrågor som vilken färg barnen väljer på tandborsten.

    .
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 14:23:18 följande:
    Men snälla du...

    Som många skrivit tidigare i tråden. Det är i stort ett icke problem.

    Fokusera på det som är viktigt i livet istället för nonsensfrågor som vilken färg barnen väljer på tandborsten.

    .
    Men lägg av. Du vet mycket väl att det inte är det diskussionen handlar om. Eller vad jag påpekar i ovanstående inlägg. Det är missuppfattningen om vad genuspedagogik gör i skolan. Du har uppenbarligen en förvrängd bild (som du inte vill förklara närmare då du säkert är medveten om att du har en förvrängd bild)

    Om du nu tycker att genuspedagogik är en nonsensfråga så undrar jag varför du befinner dig i tråden?
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 15:08:59 följande:
    Om du nu tycker att genuspedagogik är en nonsensfråga så undrar jag varför du befinner dig i tråden?
    För att påtala det helt enkelt. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 14:15:06 följande:
    Anonym (L) skrev 2024-05-25 07:39:31 följande:

    Stackars ditt barn som säkert kommer få men för livet av att fått måla med röd färg. Att du orkar. Låter som en vettig förskola. 


    Genom att tvinga barnen till olika aktiviteter baserat på deras könsstereotyper? Varför tycker du det är vettigt?
    Genuspedagoger kan göra precis exakt samma sak när de tillskriver barnen egenskaper baserat på könsstereotyper och styr in dom i olika aktiviteter.

    Detta genusdagis luktar nyvänsterns identitetspolitik där man inte ser människor som individer
    De har garranterat marknadsfört sej som genuspedagogik brukar marknadsföras 'vi gör inte skillnad på kön', de säger en sak men gör en annan, falsk marknadsföring.

    Och så har vi detta
    de begränsar också fria aktiviteter för att ge ett sken av att de inte styr
    Under den så kallade valstunden ska barnen exempelvis uppmuntras att välja lekar som överbrygger könsstereotyper. Styrningen är i dessa sammanhang mer implicit eftersom barnen får välja bland lekar och aktiviteter som pedagogerna valt ut.

    Att inte vara öppet styrande och istället låta barn välja aktiviteter blir ett sätt att försvara sig mot kritiker som menar att genuspedagogerna är just styrande, påpekar Dolk
    Både från Island och i Gävle fick de inspiration att dela upp barnen i pojk- och flickgrupper en gång i veckan, så att pojkarna kunde träna på att tala om känslor och bli bättre på att samarbeta, bland annat genom att ge varandra massage och lyssna på lugn musik. Flickorna uppmanades att vara modiga och förskollärarna la in tävlingsmoment i deras lekar. Pojkarna och flickorna delades även upp vid matbordet, där pojkarna tränade på att vänta på sin tur och flickorna på att våga ta för sig.

    [...]

    På den tiden pratade vi om att kompensera för egenskaper som flickor och pojkar inte hade, säger Kristin Bjerstedt.


    Förskolan rensade ut barnböcker som förskollärarna ansåg förstärkte förlegade könsroller, som att det alltid var mamman som lagade mat. De tog också bort dinosaurier och barbiedockor, som ansågs för könsstereotypa.


    www.vilarare.se/forskolan/pa-plats/vi-ska-tillfora--inte-ta-bort/
    quote
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla