Anonym (S) skrev 2024-05-23 16:55:46 följande:
Vad är äkta vetenskap?
All kunskap kommer med olika slags teoretiska och ideologiska antaganden och föreställningar...
T.ex att se kunskap som en fastlagd sanning kommer från ett modernistiskt teoribildning.
Det är ett sätt att se på det men fortfarande bara ett synsätt, en teori.
Att se att kunskap är något som konstrueras i sammanhanget är ett annat synsätt mer präglat av postmodern teoribildning, där exempelvis genusteorierna hör hemma (könsroller som något som konstrueras)
Båda teoribildningarna producerar vetenskaplig kunskap men utifrån olika teorier. Och båda teoribildningarna har i hög grad påverkat politiken, läroplanen och den förskolepraktik vi har idag.
Det låter som att du har på dig modernistiska glasögon när du tittar på din omvärld. Det gör självklart att du ser saker på ett annat sätt än vad en person med postmodernistiska glasögon gör.
Precis som att en person som står på marken och tittar på ett hus kommer att beskriva det annorlunda än den som flyger flygplan.
Vem har den sanna bilden av huset.
Så vad är sann vetenskap?
Äkta vetenskap är evidensbaserad vetenskap, dvs man har en teori som man varken säger är sann eller falsk till man provat den och ser om den håller.
Falsk vetenskap är att ta en idelogi och kalla den för vetenskap där man redan har en massa förutfattade meningar om saker som man påstår är sanna redan innan man bevisa det.
Ideologi har inget med vetenskap att göra och ska heller inte blandas ihop med vetenskap eller kallas för det.
Nej jag har inte modernistiska glasögon på mig, jag har FAKTISKA glasögon på mig. Du förstår tro och fakta är inte samma sak och vad man bu än vill tror blir inte sant bara för att man tror så.
Vad har du för glasögon på dig, är de polariserade och rosa?