Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 05:56:07 följande:
Det vi vet via forskning är att pojkarna har försämrat sina betyg och kunskaper relativt flickor sedan genuspedagogiken infördes.
Detta är förvisso en tendens i hela västvärlden men de svenska pojkarna har tappat mer än pojkar i andra jämförbara länder.
Det finns ingen koppling till att män ska få sämre betyg för att genuspedagogik införts, dessutom så existerar inte ens betyg i förskolan. Eller menar du verkligen att genuspedagogiken i förskolan där pojkar får leka fritt med det dom vill medfört ett sämre slutbetyg senare i livet? Du förstår väl att både pojkar och flickors ambitioner ska stöttas på samma sätt i stället för att pojkarna bara avfärdas som bråkiga. Finns flera exempel i rapporten, en pojke i förskolan cyklade förbi, en pedagog frågade om hjälp med rabatten, pojken sa "jag är upptagen" och cyklade vidare. En flicka fick samma fråga och responsen var likadan, men det accepterades inte för att man skulle tänka på växterna. I ett av exemplen så använde de icke-genusmedvetna pedagogerna flickor som avskiljare som skulle hålla ordning på de bråkiga pojkarna.
Jag undrar vem som får bäst betyg i framtiden enligt dessa exempel? Det är ganska självklart de duktiga flickorna som har dessa förväntnIngar på sig.