• Anonym (Elsa)

    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 


    Borde jag anmäla detta till någon. 


    Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 


    Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 


    Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

  • Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (S) skrev 2024-05-23 20:57:24 följande:
    Dunning Kruger-effekten...
    De som vet minst om något är oftast oförmögen att förstå hur lite den förstår och övervärderar sin kunskap...
    Hahaha!! Det säger ju mer om dig än om mig. Du beskriver ju den absoluta motsatsen till genuspedagogik som "genuspedagogik"
    Jag undrar vem som har en övertro på sina kunskaper! Du är en festlig prick. stjälpa dunning kruger-effekten på andra är också en effekt av dunning kruger!!!
  • Anonym (S)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 21:07:20 följande:
    Hahaha!! Det säger ju mer om dig än om mig. Du beskriver ju den absoluta motsatsen till genuspedagogik som "genuspedagogik"
    Jag undrar vem som har en övertro på sina kunskaper! Du är en festlig prick. stjälpa dunning kruger-effekten på andra är också en effekt av dunning kruger!!!
    Var har jag beskrivit genuspedagogik?
  • Anonym (S)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 21:07:20 följande:
    Hahaha!! Det säger ju mer om dig än om mig. Du beskriver ju den absoluta motsatsen till genuspedagogik som "genuspedagogik"
    Jag undrar vem som har en övertro på sina kunskaper! Du är en festlig prick. stjälpa dunning kruger-effekten på andra är också en effekt av dunning kruger!!!
    Det var inte ett påhopp på dig eller din kunskap utan en reflektion kring att de som verkar vara mest emot genuspedagogik verkar inte veta något om den...
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (S) skrev 2024-05-23 21:13:24 följande:
    Det var inte ett påhopp på dig eller din kunskap utan en reflektion kring att de som verkar vara mest emot genuspedagogik verkar inte veta något om den...
    Lol, ber om ursäkt, trodde det var "medalj" jag svarade till. Håller för övrigt med.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 20:25:49 följande:

    För den intresserade. En förskola exv utan genuspedagogik kanske bara avfärdar pojkar som "stökiga" i stället för att uppmärksamma deras problem utan fördomsfulla glasögon.

    https://www.regeringen.se/contentassets/72e823fe19c845e2acbebfdd5bbfee21/den-konade-forskolan---om-betydelsen-av-jamstalldhet-och-genus-i-forskolans-pedagogiska-arbete


    Tyvärr klarar inte den svenska genus pedagogiken av att hantera pojkar. Vilket inte är så konstigt då den är utformad utifrån ett feministiskt synsätt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 05:00:37 följande:
    Tyvärr klarar inte den svenska genus pedagogiken av att hantera pojkar. Vilket inte är så konstigt då den är utformad utifrån ett feministiskt synsätt.
    Utveckla ditt resonemang.
    Vad lägger du in genuspedagogik och ett feministiskt synsätt (och stämmer det överens med faktiskt vedertagna definitioner) och på vilket sätt menar du att feministiskt synsätt påverkar att just pojkar blir svårare att hanteras av genuspedagogik.

    Eftersom du är så tvärsäker (skriver att den svenska genuspedagogiken inte klarar av att hantera pojkar-inte att du tror att det är så) antar jag att du har något att backa upp ditt påstående, forskning eller liknande.
    Inte personliga åsikter eller vad andra skriver på forum...

  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 05:23:25 följande:
    Utveckla ditt resonemang.
    Vad lägger du in genuspedagogik och ett feministiskt synsätt (och stämmer det överens med faktiskt vedertagna definitioner) och på vilket sätt menar du att feministiskt synsätt påverkar att just pojkar blir svårare att hanteras av genuspedagogik.

    Eftersom du är så tvärsäker (skriver att den svenska genuspedagogiken inte klarar av att hantera pojkar-inte att du tror att det är så) antar jag att du har något att backa upp ditt påstående, forskning eller liknande.
    Inte personliga åsikter eller vad andra skriver på forum...
    Det vi vet via forskning är att pojkarna har försämrat sina betyg och kunskaper relativt flickor sedan genuspedagogiken infördes. 

    Detta är förvisso en tendens i hela västvärlden men de svenska pojkarna har tappat mer än pojkar i andra jämförbara länder.
  • Anonym (S)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 05:56:07 följande:
    Det vi vet via forskning är att pojkarna har försämrat sina betyg och kunskaper relativt flickor sedan genuspedagogiken infördes. 

    Detta är förvisso en tendens i hela västvärlden men de svenska pojkarna har tappat mer än pojkar i andra jämförbara länder.
    Visa den forskningen som styrker just det sambandet
    Dvs att det är just genuspedagogik som är orsaken till det försämrade skolresultatet. 
    Att något hänt samtidigt som något annat är ju inte samma sak som att det finns ett orsakssamband..

    Och återigen vad menar du med genuspedagogik och feministisk synsätt?
    Är du på riktigt insatt i vad begreppen betyder eller gissar du? 

    Här har du exempel som går direkt emot ditt påstående:
    skr.se/skr/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskolakomvux/jamstalldskola/konsskillnaderiskolresultat/skolresultat/normkritisktarbetehargettresultat.48700.html

    skr.se/skr/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskolakomvux/jamstalldskola/konsskillnaderiskolresultat/skolresultat/arbetsmodellforbattradeskolresultaten.48702.html
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 06:35:44 följande:
    Visa den forskningen som styrker just det sambandet
    Dvs att det är just genuspedagogik som är orsaken till det försämrade skolresultatet. 
    Att något hänt samtidigt som något annat är ju inte samma sak som att det finns ett orsakssamband..

    Och återigen vad menar du med genuspedagogik och feministisk synsätt?
    Är du på riktigt insatt i vad begreppen betyder eller gissar du? 

    Här har du exempel som går direkt emot ditt påstående:
    skr.se/skr/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskolakomvux/jamstalldskola/konsskillnaderiskolresultat/skolresultat/normkritisktarbetehargettresultat.48700.html

    skr.se/skr/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskolakomvux/jamstalldskola/konsskillnaderiskolresultat/skolresultat/arbetsmodellforbattradeskolresultaten.48702.html
    Alltså missförstå mig rätt...jag säger inte att du har fel.
    Forskning är ju inte en röst utan många...

    Men jag ser, iallafall i den här tråden att genuspedagogik definieras/förstås väldigt olika. Många verkar ha en fördom att det handlar om att "tvinga pojkar att göra tjejgrejer och vice versa", vilket inte är den definition som varken forskning eller jag använder.
    Därför blir det ju viktigt att vi pratar om samma saker.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-24 05:56:07 följande:
    Det vi vet via forskning är att pojkarna har försämrat sina betyg och kunskaper relativt flickor sedan genuspedagogiken infördes. 

    Detta är förvisso en tendens i hela västvärlden men de svenska pojkarna har tappat mer än pojkar i andra jämförbara länder.

    Det finns ingen koppling till att män ska få sämre betyg för att genuspedagogik införts, dessutom så existerar inte ens betyg i förskolan. Eller menar du verkligen att genuspedagogiken i förskolan där pojkar får leka fritt med det dom vill medfört ett sämre slutbetyg senare i livet? Du förstår väl att både pojkar och flickors ambitioner ska stöttas på samma sätt i stället för att pojkarna bara avfärdas som bråkiga. Finns flera exempel i rapporten, en pojke i förskolan cyklade förbi, en pedagog frågade om hjälp med rabatten, pojken sa "jag är upptagen" och cyklade vidare. En flicka fick samma fråga och responsen var likadan, men det accepterades inte för att man skulle tänka på växterna. I ett av exemplen så använde de icke-genusmedvetna pedagogerna flickor som avskiljare som skulle hålla ordning på de bråkiga pojkarna.


    Jag undrar vem som får bäst betyg i framtiden enligt dessa exempel? Det är ganska självklart de duktiga flickorna som har dessa förväntnIngar på sig.

Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla