• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (medalj)
    Anonym (S) skrev 2024-05-23 19:34:26 följande:
    Hur det ser ut i befolkningen vet jag inte men senast jag såg någon undersökning så var väl alla riksdagspartier uttalat feministiska  förutom SD och KD...
    Så att det har bedrivits och bedrivs sådan politik är väl inte så konstigt...

Och skolan har ett dubbelt uppdrag som innebär förutom än kunskapsuppdraget att förmedla värderingar som anses viktiga i vårt samhälle..Vilka tror du bestämmer vilka värderingar som är viktiga? Surprise surprise...politikerna

Dessutom vad som väljs ut som viktigt lärande är ju väldigt olika....vad som lärdes ut på 30-talet jämfört med idag ser ju väldigt olika ut och det gäller ju även vad som anses som fakta...
    Tja, om du inte vill tro på 27% så behöver du inte det, dock borde du nog veta tillräckligt för att förstå att de INTE utgör en majoritet av befolkningen och då kan man heller inte påstå att deras "idéer" speglar samhället i stort.

Dessutom borde det inte behövas siffror för att förstå det olämpliga och odemokratiska i att indoktrinera barn i en viss ideologi. Det blir ju oerhört patetiskt när Svenskar sitter och fnyser åt att nordkoreanska barn hjärntvättas redan från dagis (indoktrinerig) när vi gör precis samma sak fast med en annan idéologi.

Man ska inte hålla på och indoktrinera barn i NÅGON ideologi eller religion punkt slut. Och speciellt inte i ett land som påstår sig vara demokratiskt.

• Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 19:41:28 följande:
    Tja, om du inte vill tro på 27% så behöver du inte det, dock borde du nog veta tillräckligt för att förstå att de INTE utgör en majoritet av befolkningen och då kan man heller inte påstå att deras "idéer" speglar samhället i stort.

Dessutom borde det inte behövas siffror för att förstå det olämpliga och odemokratiska i att indoktrinera barn i en viss ideologi. Det blir ju oerhört patetiskt när Svenskar sitter och fnyser åt att nordkoreanska barn hjärntvättas redan från dagis (indoktrinerig) när vi gör precis samma sak fast med en annan idéologi.

Man ska inte hålla på och indoktrinera barn i NÅGON ideologi eller religion punkt slut. Och speciellt inte i ett land som påstår sig vara demokratiskt.
    Jag ifrågasatte inte dina siffror utan lyfte bara att majoriteten av sveriges röstberättigade röstade på partier som var uttalat feministiska. Så är man helt emot den idelogin och inte vill att sådan politik ska bedrivas bör man nog rösta på något av de andra partierna. Eller vad säger du?
    För mig lika självklart som att om man vill ha generös flyktingpolitik inte ska rösta på SD...

Men återigen, HUR ska du åstadkomma detta?
    Förstår du verkligen inte att skolan är byggd på idelogi?
    Styrd av politik?
    Att demokrati ÄR ideologiskt?

"En ideologi är en uppsättning sammanhängande idéer om hur exempelvis ett samhälle ska organiseras och styras."
    Wikipedia
  • Anonym (S)

Och om du läser demokratins historia så får du ganska fort fram att dåtidens vänsterflum-idéer var just demokrati...Högern var emot och försökte in i det sista stoppa det...
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-23 19:31:51 följande:
    Jag vet att det SKA vara så. Men ändå så består dom bra exemplen alltid av situationer när en kille gör något flickaktigt eller när någon flicka gör något pojkaktigt. Du står alla genuspedagoger och klappar händerna.

När en kille väljer blått eller vill leka med bilar är det ingen genuspedagog som lyfter fram detta som ett bra exempel.
    Haha! Nej. Vad du och andra inbillar sig är något helt annat.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 19:34:26 följande:
    Jag har inte snackat om hur det bedrivs, det har DU gjort. Jag har snackat om var det KOMMER från och varför jag tycker det är både olämpligt och odemokratisk att fostra barn efter feministisk ideologi.

Du snackar en massa goja men vill fortfarande inte svara på frågan.

Var tror genuspedagogik kommer  från?
    Uppstod den bara ur tomma luften?
    Du snurrar fortfarande i ditt spår. Du tror ju att genuspedagogik tvingar pojkar att leka med dockor. Den som snackar goja är ju du.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (S) skrev 2024-05-23 19:54:41 följande:
    Jag ifrågasatte inte dina siffror utan lyfte bara att majoriteten av sveriges röstberättigade röstade på partier som var uttalat feministiska. 
    Vilket parti förutom FI är "uttalat feministiska"?

Att en massa politiker snackar om jämställdhet gör inte dem till "uttalat feministiska". Jämställdhet och feminism är två skilda saker, det ena är ett humanistiskt begrepp om alla människor lika värde, det andra en samling ideologier. Och att vara emot feminism är inte samma sak som att var emot jämställdhet. Personligen tycker jag att vilja ha en jämställd politik är självklart men absolut inte en feministisk politik.

Hur feminister lyckats skaffa sig så mycket makt i politiken trotts att de är en relativt liten och ganska splittra minoritet är en bra fråga... min gissning är lobby? Populism? Okunskap?

Skolan är inte byggd på ideologi, skolan är påverkad av ideologi eftersom det är staten som styr deras budget. Det är skillnad på att skolan är beroende av politik och vad man lär ut i skolan. Jag tycker snarare det är väldigt märkligt hur du kan tycka det är ok att barn fostras efter ideologi öht? Är det ok att fostra barn efter feministisk ideologi så borde det väl vara ok att fostra dem efter andra ideologier oxå, som nazistisk ideologi tex? Marxism? Kapitalism?, eller?
  • Anonym (Qwerty)

Vi har inte direktdemokrati så nej vi bryr oss inte om de 27%. Vi har representativ demokrati. 

• Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 20:23:48 följande:
    Vilket parti förutom FI är "uttalat feministiska"?

Att en massa politiker snackar om jämställdhet gör inte dem till "uttalat feministiska". Jämställdhet och feminism är två skilda saker, det ena är ett humanistiskt begrepp om alla människor lika värde, det andra en samling ideologier. Och att vara emot feminism är inte samma sak som att var emot jämställdhet. Personligen tycker jag att vilja ha en jämställd politik är självklart men absolut inte en feministisk politik.

Hur feminister lyckats skaffa sig så mycket makt i politiken trotts att de är en relativt liten och ganska splittra minoritet är en bra fråga... min gissning är lobby? Populism? Okunskap?

Skolan är inte byggd på ideologi, skolan är påverkad av ideologi eftersom det är staten som styr deras budget. Det är skillnad på att skolan är beroende av politik och vad man lär ut i skolan. Jag tycker snarare det är väldigt märkligt hur du kan tycka det är ok att barn fostras efter ideologi öht? Är det ok att fostra barn efter feministisk ideologi så borde det väl vara ok att fostra dem efter andra ideologier oxå, som nazistisk ideologi tex? Marxism? Kapitalism?, eller?
    www.tv4.se/artikel/5HFmTlwC9CwiQoXVQC9qLc/anser-sig-alla-partier-vara-feministiska

Ser nu att moderaterna kanske som parti inte är uttalat men har många feminister...
    Men S, C, L, V, MP...

Skolan är visst byggd på idelogi.
    Vem tar fram läroplanerna och innehållet i dem? Dyker de upp från intet och bara landar magiskt i skolan tänker du?
    Läs på, du gillar ju fakta. Vilken instans tar fram nya läroplaner? Bara att kolla..
    Varenda ord är proppat med olika teoretiska och värdeladdade ställningstaganden som vuxit fram över tid. Vad som väljs som viktig kunskap är också ideologiska och teoretiska ställningtaganden. Vad som ingår i lärarutbildningen likaså..

Jag värderar inte olika ideologier, jag konstaterar att skolan och förskolan är ett enda stort ideologiskt bygge som reproducerar och förmedlaf olika ideologiska och teoretiska ställningstaganden.
    Du har bara bestämt dig för att just feminism är en dålig ideologi..i övrigt verkar du vara tillfreds med den ideologiska indoktrineringen som pågått sedan skolans gryning...

• Anonym (S)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 20:20:39 följande:
    Du snurrar fortfarande i ditt spår. Du tror ju att genuspedagogik tvingar pojkar att leka med dockor. Den som snackar goja är ju du.
    Dunning Kruger-effekten...
    De som vet minst om något är oftast oförmögen att förstå hur lite den förstår och övervärderar sin kunskap...
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla