• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 15:37:00 följande:
    För att påtala det helt enkelt. 
    Du försöker driva igenom en förvrängd bild av vad genuspedagogik är. Varför det? Som jag tolkar dig hittills så propsar du på att genuspedagogik är raka motsatsen till vad det egentligen är. Du tror det handlar om att tvinga flickor att INTE välja en rosa tandborste, när det i själva verket handlar om att barn ska ha friheten att kunna välja och utvecklas i vilken riktning de vill utan hinder. 

Låt flickor få välja en rosa tandborste om dom vill. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 18:06:45 följande:
    Du försöker driva igenom en förvrängd bild av vad genuspedagogik är. Varför det? Som jag tolkar dig hittills så propsar du på att genuspedagogik är raka motsatsen till vad det egentligen är. Du tror det handlar om att tvinga flickor att INTE välja en rosa tandborste, när det i själva verket handlar om att barn ska ha friheten att kunna välja och utvecklas i vilken riktning de vill utan hinder. 

Låt flickor få välja en rosa tandborste om dom vill. 
    Det tror jag inte alls det.

Lägg ner att lägga dina fördomar på mig. Det är en mycket ful diskussionsteknik.
  • Anonym (L)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 14:15:06 följande:
    Genom att tvinga barnen till olika aktiviteter baserat på deras könsstereotyper? Varför tycker du det är vettigt?
    Dom kommer inte få några som helst men av det. När jag var liten i början av 90-talet lekte flickorna med dockor och pojkarna med bilar på dagis och det har gått bra för oss alla ändå.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (L) skrev 2024-05-25 19:04:13 följande:
    Dom kommer inte få några som helst men av det. När jag var liten i början av 90-talet lekte flickorna med dockor och pojkarna med bilar på dagis och det har gått bra för oss alla ändå.

Du var antagligen i en förskola som arbetade med genuspedagogik. Är osäker när det infördes i läroplanen, men 90-talet låter inte helt orimligt.

• Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 18:54:39 följande:
    Det tror jag inte alls det.

Lägg ner att lägga dina fördomar på mig. Det är en mycket ful diskussionsteknik.
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 14:23:18 följande:
    Men snälla du...

Som många skrivit tidigare i tråden. Det är i stort ett icke problem.

Fokusera på det som är viktigt i livet istället för nonsensfrågor som vilken färg barnen väljer på tandborsten.

.

• Anonym (Sofia)

Jag hade kontaktat rektorn. Detta är självklart absolut inte ok.

• Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 19:54:29 följande:
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 14:23:18 följande:
    Men snälla du...

Som många skrivit tidigare i tråden. Det är i stort ett icke problem.

Fokusera på det som är viktigt i livet istället för nonsensfrågor som vilken färg barnen väljer på tandborsten.

.

Ja och?

Att jag tycker att genuspedagogik ges alldeles för stora resurser betyder inte att jag har massa konstiga åsikter om vad genuspedagogik är. Jag har inte ens hävdat att det är negativt. Det jag säger är att det finns viktiga frågor man bör jobba med istället.

Om ett hus håller på att brinna upp finns det viktigare saker än att försöka ta bort en fläck på väggen. 
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 20:26:37 följande:
    Ja och?

Att jag tycker att genuspedagogik ges alldeles för stora resurser betyder inte att jag har massa konstiga åsikter om vad genuspedagogik är. Jag har inte ens hävdat att det är negativt. Det jag säger är att det finns viktiga frågor man bör jobba med istället.

Om ett hus håller på att brinna upp finns det viktigare saker än att försöka ta bort en fläck på väggen. 

Hur menar du viktigare frågor? Tar genuspedagogiken bort engagemanget i Ukraina eller vad som helst egentligen? Är det viktigt med jämställdhet eller ska vi strunta i det och låtsas som ingenting heller? Vad har du för åsikt i exemplen jag angav tidigare?

Pojkarna som det inte ställdes krav på, flickor det ställdes krav på, eller använda flickor som ansvarsfulla hjälplärare för att kontrollera bråkiga pojkar? Sånt existerar i icke-genusmedvetna förskolor. Och hur tror du det påverkar pojkarna och flickorna i framtiden gällande yrkesliv/familjeliv? Vem vill egentligen att det ska fortsätta vara så? Jo, folk som inte begriper genuspedagogik. Saker ska bara lösas magiskt, men sen så gnälls det över pojkarnas dåliga betyg. Fruktansvärt provocerande, gnälla på allt går ju. Faktiskt hitta lösningar går tydligen inte.

• Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 20:38:33 följande:

Hur menar du viktigare frågor? Tar genuspedagogiken bort engagemanget i Ukraina eller vad som helst egentligen? Är det viktigt med jämställdhet eller ska vi strunta i det och låtsas som ingenting heller? Vad har du för åsikt i exemplen jag angav tidigare?

Pojkarna som det inte ställdes krav på, flickor det ställdes krav på, eller använda flickor som ansvarsfulla hjälplärare för att kontrollera bråkiga pojkar? Sånt existerar i icke-genusmedvetna förskolor. Och hur tror du det påverkar pojkarna och flickorna i framtiden gällande yrkesliv/familjeliv? Vem vill egentligen att det ska fortsätta vara så? Jo, folk som inte begriper genuspedagogik. Saker ska bara lösas magiskt, men sen så gnälls det över pojkarnas dåliga betyg. Fruktansvärt provocerande, gnälla på allt går ju. Faktiskt hitta lösningar går tydligen inte.

Samhället har begränsat med resurser. Om man anställer x antal genuspedagoger hade man kunnat anställa fler lärare eller sjuksköterskor för dessa pengar. Ja, jag tycker det sistnämnda är oerhört mycket mer viktigt, än att man anställer massa folk för att t.e.x. säkerställa att det som TS berättar om i trådstarten inte sker.

Det betyder inte att jag tycker att pedagogerna i TS exempel gör rätt. Jag tycker det låter som ett rätt fånigt upplägg faktiskt. Men som jag sa. Det finns betydligt viktigare frågor att lägga resurserna på.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 20:49:26 följande:
    Samhället har begränsat med resurser. Om man anställer x antal genuspedagoger hade man kunnat anställa fler lärare eller sjuksköterskor för dessa pengar. Ja, jag tycker det sistnämnda är oerhört mycket mer viktigt, än att man anställer massa folk för att t.e.x. säkerställa att det som TS berättar om i trådstarten inte sker.

Det betyder inte att jag tycker att pedagogerna i TS exempel gör rätt. Jag tycker det låter som ett rätt fånigt upplägg faktiskt. Men som jag sa. Det finns betydligt viktigare frågor att lägga resurserna på.

Om det inte fanns genusvetare så skulle sjukvården vara sämre? om inte genusvetare fanns skulle skolan också vara sämre. 

Tidigare har man typ alltid provat läkemedel på män?. Detta blir problematiskt då män och kvinnor inte fungerar på samma sätt biologiskt. Detta kan man även se på diagnoser som ADHD då normen har varit att leta symtom på män och nu har man fattat att kvinnor också kan ha detta men att det ter sig på ett annat sätt.

Denna kunskap är också viktig för skolans personal. 

Så det går inte att säga att världen blir bättre med bara fler läkare eller lärare?. Handlar om att se nya perspektiv. Om vi säger att en sjukdom är ovanlig på ett visst kön så finns det risk att man som läkare missar vissa saker och då är det bra att bli medveten om sina fördomar. 

Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla