Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 20:49:26 följande:
Samhället har begränsat med resurser. Om man anställer x antal genuspedagoger hade man kunnat anställa fler lärare eller sjuksköterskor för dessa pengar. Ja, jag tycker det sistnämnda är oerhört mycket mer viktigt, än att man anställer massa folk för att t.e.x. säkerställa att det som TS berättar om i trådstarten inte sker.
Det betyder inte att jag tycker att pedagogerna i TS exempel gör rätt. Jag tycker det låter som ett rätt fånigt upplägg faktiskt. Men som jag sa. Det finns betydligt viktigare frågor att lägga resurserna på.
Om det inte fanns genusvetare så skulle sjukvården vara sämre? om inte genusvetare fanns skulle skolan också vara sämre.
Tidigare har man typ alltid provat läkemedel på män?. Detta blir problematiskt då män och kvinnor inte fungerar på samma sätt biologiskt. Detta kan man även se på diagnoser som ADHD då normen har varit att leta symtom på män och nu har man fattat att kvinnor också kan ha detta men att det ter sig på ett annat sätt.
Denna kunskap är också viktig för skolans personal.
Så det går inte att säga att världen blir bättre med bara fler läkare eller lärare?. Handlar om att se nya perspektiv. Om vi säger att en sjukdom är ovanlig på ett visst kön så finns det risk att man som läkare missar vissa saker och då är det bra att bli medveten om sina fördomar.