• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (hittarpå) skrev 2024-05-21 13:04:34 följande:
    Detta har du hittat på. 

Varför skulle förskolan GE separata färger till de olika barnen. Och att varje barn skulle bara måla med en enda färg? Helt osannolikt. 

Men kul försök.
    Det skulle göra någon form av kollage och sätta upp på väggen. Då skulle det bli typ hälften blått och hälften rött. Sedan skulle det sätta på figurer också. oklart 
  • Anonym (Elsa)

Genuspedagogik handlar ju om hur man ser på saker. Som historian men ett barn som kommer in på ett sjukhus med sin pappa. Barnet är svårt sjukt, pappan avlider och på operationsbordet så säger kirurgen det här är ju min son. 

Sedan börjar folk spekulera kring hur detta kommer sig? Är barnet adopterat, är det en bonuspappa som avlidit?

Nej mamman är kirurg. Det handlar om att bli medveten om sina egna fördomar. 

Min egna pappa blir överlycklig varje gång min son tittar på en bil? min son tittar på 100 andra saker men min pratar bara om när han rör vid en bil. Det är inget fel att min son leker med bilar, men han blir erbjuden ALLA leksaker. Om min pappa går och handlar köper han enbart bilar medan jag ger dockor, klossar, lego, godedjur, Bondgårdsdjur och så vidare. 

Det handlar även om att utmana barn. pojkar på förskolor kan t ex aldrig ens bli tillfrågade om de vill göra en pärlplatta eller armband?. Det problematiska är att man utgår från att de inte vill. Detta resulterar ju sedan i att det inte utvecklas finmotoriskt på samma sätt. Finmotoriken är viktig och då saknar många killar detta just för att de inte tränar på detta. Det är inte biologiskt. 

Tjejerna kanske däremot inte uppmuntras till samma typer av lekar som killarna och blir därför sämre grovmotoriskt 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 20:49:26 följande:
    Samhället har begränsat med resurser. Om man anställer x antal genuspedagoger hade man kunnat anställa fler lärare eller sjuksköterskor för dessa pengar. Ja, jag tycker det sistnämnda är oerhört mycket mer viktigt, än att man anställer massa folk för att t.e.x. säkerställa att det som TS berättar om i trådstarten inte sker.

Det betyder inte att jag tycker att pedagogerna i TS exempel gör rätt. Jag tycker det låter som ett rätt fånigt upplägg faktiskt. Men som jag sa. Det finns betydligt viktigare frågor att lägga resurserna på.

Om det inte fanns genusvetare så skulle sjukvården vara sämre? om inte genusvetare fanns skulle skolan också vara sämre. 

Tidigare har man typ alltid provat läkemedel på män?. Detta blir problematiskt då män och kvinnor inte fungerar på samma sätt biologiskt. Detta kan man även se på diagnoser som ADHD då normen har varit att leta symtom på män och nu har man fattat att kvinnor också kan ha detta men att det ter sig på ett annat sätt.

Denna kunskap är också viktig för skolans personal. 

Så det går inte att säga att världen blir bättre med bara fler läkare eller lärare?. Handlar om att se nya perspektiv. Om vi säger att en sjukdom är ovanlig på ett visst kön så finns det risk att man som läkare missar vissa saker och då är det bra att bli medveten om sina fördomar. 

Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla