• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (Hin håle)

Prata med rektorn?

• Anonym (.)

Vad säger pedagogerna när du pratar med dem?

• Anonym (memme)

Skulle gärna byta till er förskola. Mycket svårt att hitta bra förskolor idag.

• Anonym (E)

Prata med rektorn. Detta är inget man varken kan eller bör anmäla till någon.

• Anonym

Det är väl i allra högsta grad genusmedvetet att låta pojkarna måla med blå färg och vara brandmän?
    Det som du vill uppnå är ju snarare ett icke-genustänk eller genusmedvetslöshet.

• Anonym (hittarpå)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-21 11:52:45 följande:
    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

Detta har du hittat på. 

Varför skulle förskolan GE separata färger till de olika barnen. Och att varje barn skulle bara måla med en enda färg? Helt osannolikt. 

Men kul försök.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (hittarpå) skrev 2024-05-21 13:04:34 följande:
    Detta har du hittat på. 

Varför skulle förskolan GE separata färger till de olika barnen. Och att varje barn skulle bara måla med en enda färg? Helt osannolikt. 

Men kul försök.
    Det skulle göra någon form av kollage och sätta upp på väggen. Då skulle det bli typ hälften blått och hälften rött. Sedan skulle det sätta på figurer också. oklart 
  • Anonym (hittarpå)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-21 13:32:10 följande:
    Det skulle göra någon form av kollage och sätta upp på väggen. Då skulle det bli typ hälften blått och hälften rött. Sedan skulle det sätta på figurer också. oklart 
    Så det handlade om en specifik uppgift alltså, eller gör de bara såna collage varenda dag? För i din trådstart framgick det inte direkt, utan du skrev: 

Och sen undrar jag hur du vet hur färgerna fördelades i denna specifika uppgift?
  • Anonym (S)

Är också väldigt tveksam till trovärdigheten i denna tråd.

Som någon tidigare skrivit så känns det inte sannolikt att man som förälder vet att de medvetet utifrån kön gett barnen färg eller utklädningskläder...

Och vad exakt är kompetens inom grundläggande pedagogik som tydligen saknas...

• Anonym (Blocket)

Känns underligt. Då krävs en medveten ansträngning om man ska fördela färger och stereotypiska könsroller på förskolan. Vad skulle vara syftet att tvinga in barn i någon roll? Jag tvivlar över sanningshalten också.

genuspedagogik handlar om att lärare ska bli medvetna om sina egna fördomar och inte låta dessa vara styrande för barnens lek och lärande för övrigt. Underligt att någon i tråden tycker att fördomar ska kontrollera barnen. Denne kan inte satt sig in i frågan tillräckligt.

Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla