• Anonym (Elsa)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 

Borde jag anmäla detta till någon. 

Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 

Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 

Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 

• Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 17:05:26 följande:
    Äkta vetenskap är evidensbaserad vetenskap, dvs man har en teori som man varken säger är sann eller falsk till man provat den och ser om den håller.

Falsk vetenskap är att ta en idelogi och kalla den för vetenskap där man redan har en massa förutfattade meningar om saker som man påstår är sanna redan innan man bevisa det.

Ideologi har inget med vetenskap att göra och ska heller inte blandas ihop med vetenskap eller kallas för det.

Nej jag har inte modernistiska glasögon på mig, jag har FAKTISKA glasögon på mig. Du förstår tro och fakta är inte samma sak och vad man bu än vill tror blir inte sant bara för att man tror så.

Vad har du för glasögon på dig, är de polariserade och rosa?
    Nja....nu pratar vi förskola. Så utgå gärna från  vetenskap och de vetenskapliga metoder som används inom de fält som är relevanta.
    Inom dessa discipliner används teorier just för att analysera och förstå den empiri som tagits fram. 
    (Och vet du hur det går till inte får du väl googla...)

Att tro att politik och ideologi inte påverkar och alltid har påverkat vårt utbildningssystem är ganska naivt.
    Skolan är en fostringinstitution som är med och reproducerar de rådande idéer om vad som anses behövas lära sig för att bli en fungerande medborgare. Detta förändras ständigt
    Uppdraget kommer ju från politiken...så hur ska det INTE vara påverkat av politik???
    Just nu lever vi i både en modernistisk OCH postmodernistisk diskurs...men aldrig någonsin har skolan varit fri från idelogi...
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 17:39:03 följande:
    Säger du det?

Ok, vad kommer genuspedagogik från? Kan det vara sk genus"vetenskap"?

Var kommer genusflummet ifrån? Kan det vara feminismen?

Du kanske borde ta reda på vad saker är och vad det är baserat på INNAN du blir frälst och missionerar för det?
    Varför är du inkapabel att ta reda på saker? Det kallas för "genus" pedagogik för att genus = kön inte ska vara en faktor för att hindra barns egna utveckling.

så jävla lättkränkt. Är det själva ordet "genus" du har problem med alltså? Vad vill du kalla det då? Du vill ju uppenbarligen att barn ska ha möjligheten att välja fritt själv, precis som genuspedagogiken som bedrivs.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 17:49:17 följande:
    Varför är du inkapabel att ta reda på saker? Det kallas för "genus" pedagogik för att genus = kön inte ska vara en faktor för att hindra barns egna utveckling.

så jävla lättkränkt. Är det själva ordet "genus" du har problem med alltså? Vad vill du kalla det då? Du vill ju uppenbarligen att barn ska ha möjligheten att välja fritt själv, precis som genuspedagogiken som bedrivs.
    Det är väl klart att man ska ta reda på saker innan man kör ner dem i halsen på barn, eller menar du att det är bättre att stänga av hjärnan och tro på saker rutan att ha en aning om vad det egentligen är? Är det så du gör? Jag menar tydligen orkar du inte ens ta reda på vad genuspedagogik bygger på utan snurrar ihop nåt skitargument ur luften baserat på ordet genus... men anser dig ändå "veta".

Nejdå, att föredra fakta före tro är inte lättkränkthet, att inte tåla att det skit man fått för sig att tro på utan att ta reda på vad det egentligen är är däremot lättkränkthet.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (S) skrev 2024-05-23 17:43:42 följande:
    Nja....nu pratar vi förskola. Så utgå gärna från  vetenskap och de vetenskapliga metoder som används inom de fält som är relevanta.
    Inom dessa discipliner används teorier just för att analysera och förstå den empiri som tagits fram. 
    (Och vet du hur det går till inte får du väl googla...)

Att tro att politik och ideologi inte påverkar och alltid har påverkat vårt utbildningssystem är ganska naivt.
    Skolan är en fostringinstitution som är med och reproducerar de rådande idéer om vad som anses behövas lära sig för att bli en fungerande medborgare. Detta förändras ständigt
    Uppdraget kommer ju från politiken...så hur ska det INTE vara påverkat av politik???
    Just nu lever vi i både en modernistisk OCH postmodernistisk diskurs...men aldrig någonsin har skolan varit fri från idelogi...

Ok, så vad vi tutar i barn ska inte vara vetenskapligt baserat menar du?
    Typ äh, vadå det är en förskola... vi kör på med nåt bara, vem fan bryr sig liksom?

Var kommer dessa dicipliner och teorier från?

Att inte kunna skilja mellan indirekt påverkan och DIREKT, riktad och strukturell påverkan genom att indoktrinera barn är inte ens naivt det är faktisk rent idiotiskt.

Nejdå, skolan är en kunskapsinstitut där man förbereder barn för framtiden genom att lära dem FAKTA. Skolan är INTE en fostringsinstitut för feministisk ideologi.

Och när du pratar om "rådande idéer" så borde du kanske ta hänsyn till att genusflum och feministisk ideologi inte är den enda rådande iden i samhället, faktum är att det är idéer som bara drygt 27% av befolkningen tror på och representerar inte ens majoriteten av befolkningen.
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 18:39:23 följande:

Typ äh, vadå det är en förskola... vi kör på med nåt bara, vem fan bryr sig liksom?

Att inte kunna skilja mellan indirekt påverkan och DIREKT, riktad och strukturell påverkan genom att indoktrinera barn är inte ens naivt det är faktisk rent idiotiskt.

Nejdå, skolan är en kunskapsinstitut där man förbereder barn för framtiden genom att lära dem FAKTA. Skolan är INTE en fostringsinstitut för feministisk ideologi.

Och när du pratar om "rådande idéer" så borde du kanske ta hänsyn till att genusflum och feministisk ideologi inte är den enda rådande iden i samhället, faktum är att det är idéer som bara drygt 27% av befolkningen tror på och representerar inte ens majoriteten av befolkningen.
    Hela utbildningssystemet är ett enda stort ideologiskt bygge utifrån många synsätt som vuxit fram succesivt utifrån de idéer som varit bärande.
    Ta demokrati till exempel. Något som trycks ner i våra barns halsar på både förskola och skola varenda eviga dag. Hela fostransuppdraget handlar ju om att fostra demokratiska medborgare. Men så har det ju inte alltid varit och är inte heller världen över
    Demokrati är väldigt ideologiskt och värdeladdat begrepp....Är du emot det med? 
    Och om du hellre tycker att vi borde tuta i dem diktatur/anarki eller något annat...ledsen då har vi ju med ideologi att göra igen då...
    Berätta för mig hur du ska skapa en neutral institution av skola  utan några som helst idelogiska värderingar när utbildningsväsende är direkt skapat och styrt av politiken.
    Ideologiska tankar och politiska hållningar har i alla tider påverkat sina institutioner...Feminism är inte unik på detta sätt överhuvudtaget.

Sen att de rådande idéer som just nu ingår i diskursen inte passar dig och din syn på världen, DET är en annan sak. I en demokrati har du rätt att tycka annorlunda...
    Du får använda dig av din röst och påverka, alternativt bli politiker och försöka påverka på så vis...
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 18:24:54 följande:
    Det är väl klart att man ska ta reda på saker innan man kör ner dem i halsen på barn, eller menar du att det är bättre att stänga av hjärnan och tro på saker rutan att ha en aning om vad det egentligen är? Är det så du gör? Jag menar tydligen orkar du inte ens ta reda på vad genuspedagogik bygger på utan snurrar ihop nåt skitargument ur luften baserat på ordet genus... men anser dig ändå "veta".

Nejdå, att föredra fakta före tro är inte lättkränkthet, att inte tåla att det skit man fått för sig att tro på utan att ta reda på vad det egentligen är är däremot lättkränkthet.
    Du sysslar ju inte med fakta, alls. Du hittar på egna beskrivningar till hur genuspedagogik bedrivs som t o m beskriver motsatsen till hur det bedrivs. Ni får du ändå lägga av.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 15:40:21 följande:
    Du fattar ju ingenting. Genuspedagogik handlar om att låta barnen få leka med det dom vill och inte tvingas in i stereotypiska lekar.

Verkar vara enklare för dig att låta dina fördomar styra om vad genuspedagogik egentligen innebär. Du hittar ju på saker, begriper du inte det?

fan, den som verkar vara en religiös fanatiker är ju du. Du kanske ska utbilda dig i stället.
    Jag vet att det SKA vara så. Men ändå så består dom bra exemplen alltid av situationer när en kille gör något flickaktigt eller när någon flicka gör något pojkaktigt. Du står alla genuspedagoger och klappar händerna.

När en kille väljer blått eller vill leka med bilar är det ingen genuspedagog som lyfter fram detta som ett bra exempel.
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 18:39:23 följande:

Hur det ser ut i befolkningen vet jag inte men senast jag såg någon undersökning så var väl alla riksdagspartier uttalat feministiska  förutom SD och KD...
    Så att det har bedrivits och bedrivs sådan politik är väl inte så konstigt...

Och skolan har ett dubbelt uppdrag som innebär förutom än kunskapsuppdraget att förmedla värderingar som anses viktiga i vårt samhälle..Vilka tror du bestämmer vilka värderingar som är viktiga? Surprise surprise...politikerna

Dessutom vad som väljs ut som viktigt lärande är ju väldigt olika....vad som lärdes ut på 30-talet jämfört med idag ser ju väldigt olika ut och det gäller ju även vad som anses som fakta...

• Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 19:24:07 följande:
    Du sysslar ju inte med fakta, alls. Du hittar på egna beskrivningar till hur genuspedagogik bedrivs som t o m beskriver motsatsen till hur det bedrivs. Ni får du ändå lägga av.
    Jag har inte snackat om hur det bedrivs, det har DU gjort. Jag har snackat om var det KOMMER från och varför jag tycker det är både olämpligt och odemokratisk att fostra barn efter feministisk ideologi.

Du snackar en massa goja men vill fortfarande inte svara på frågan.

Var tror genuspedagogik kommer  från?
    Uppstod den bara ur tomma luften?
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 19:34:26 följande:
    Jag har inte snackat om hur det bedrivs, det har DU gjort. Jag har snackat om var det KOMMER från och varför jag tycker det är både olämpligt och odemokratisk att fostra barn efter feministisk ideologi.

Du snackar en massa goja men vill fortfarande inte svara på frågan.

Var tror genuspedagogik kommer  från?
    Uppstod den bara ur tomma luften?
    Men hur kan det vara odemokratiskt när en stor del av de politiska partierna är uttalat feministiska???
    Det är ingen hemlighet. Går lätt att få fram när man röstar. Brukar finnas med i valkompasser etc...
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla