• Anonym (S)

    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    Är också väldigt tveksam till trovärdigheten i denna tråd.

    Som någon tidigare skrivit så känns det inte sannolikt att man som förälder vet att de medvetet utifrån kön gett barnen färg eller utklädningskläder...

    Och vad exakt är kompetens inom grundläggande pedagogik som tydligen saknas...

  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-22 17:04:05 följande:
    Om förskolan inte arbetar genusmedvetet så borde de få en medalj!

    Vem fan vill att deras ungar ska bli indoktrinerad i feministisk ideologi redan i förskolan med "genus" flum som täckmantel? Ska det vara ok att indoktrinera unga i feministisk ideologi borde det vara ok att indoktrinera ungar i andra ideologier oxå.

    Vad säges om:

    Det socialistiska dagiset "gråsossen".
    De nyliberala dagiset "girigburken".
    Det nationalistiska dagiset "nasse"
    Vad du tycker som enskild tyckare får ju stå för dig men förskolan ska arbeta utifrån Läroplanen Lpfö 18 i vilken det tydligt framgår:

    "Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Hur förskolan organiserar utbildningen, hur barnen blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på barnen bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet."

    I en demokrati har du ju rätt att tycka annorlunda och även politiskt jobba för att skrivelserna ska ändras men så länge det står som det gör är alla förskolor skyldiga att jobba utifrån Lpfö 18.
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-22 17:37:51 följande:
    Ja det är ju den officiella versionen, ungefär som när SD påstår att de inte alls är rasistiska och inte alls bedriver "trollfrabriker". Det är ju såklart sant för att de säger så.

    Men återigen, genusflum ÄR inget annat än förtäckt feministisk ideologi och då är det ju väldigt märkligt att man låter en ideologi bestämma vilken värdegrund man ska tuta in i skallen på barn. Hade det gällt vilken annan ideologi som helst (eller varför inte religion?) så hade det kallats ren indoktrinering.

    Intressant att du tar upp demokrati, för inte fan har vi väl röstat om feministisk ideologi ska få styra undervisningen i skolor i Sverige?

    Jag menar statistiskt sett utgör väl feminister runt 27% av befolkningen, dvs en klar minoritet, men ändå så har en minoritet fått bestämma hur skolors läroplan och värdegrund ska se ut? Är det demokratiskt menar du?
    Jag värderar inte. Jag citerar. Detta är taget ur Läroplan för förskolan som den dåvarande regeringen har beslutat kring. 

    Kan du de demokratiska processer som leder fram till att regering bildas och vad som krävs för att man ska få igenom sin politik (antingen det enskilda partiet eller tillsammans med de partier man samarbetar med)?  Att det krävs m a j o r i t e t  i riksdagen...och för att få majoritet behöver en viss procent av de röstberättigade rösta på ens parti/de partier man samarbetar med...

    Det kallas demokrati. 

    Eftersom den sittande regeringen tyckte detta var vad som skulle styra undervisningen, hade med sig riksdagen som svenska folket röstat fram så är dessvärre faktum att "vi" har röstat fram denna läroplan genom det demokratiska system som "vi" har här.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-22 19:06:02 följande:

    Det är bara genuspedagogik om pojkarna använder röd färg och leker sjuksköterska. Om dom väljer blå färg och leker brandman så har dagiset misslyckats med sin genuspedagogik?


    Det har gått alldeles för långt med detta trams.


    Vem har sagt att det är målet? 
    Men vad i ligger problemet att erbjuda allt material, färger, leksaker och utklädningskläder till alla barn, oavsett kön och så får barnen välja själva?
  • Anonym (S)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-22 19:39:49 följande:
    Osäkra föräldrar vågar inte låta barnen välja själv. Tänk om de väljer fel? 
    Och då är det ju extra viktigt att barnen får öva på detta i förskola och skola då...
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 15:49:04 följande:
    Japp, genuspedagogik är väldigt provocerande efter som det kommer från FALSK vetenskap som INTE är vetenskap utan ideologi och hade du inte varit så frälst i det så hade du förmodligen fattat varför indoktrinera barn i en viss ideologi är problematiskt i en demokrati.
    Vad är äkta vetenskap?

    All kunskap kommer med olika slags teoretiska och ideologiska antaganden och föreställningar...

    T.ex att se kunskap som en fastlagd sanning kommer från ett modernistiskt teoribildning.
    Det är ett sätt att se på det men fortfarande bara ett synsätt, en teori.

    Att se att kunskap är något som konstrueras i sammanhanget är ett annat synsätt mer präglat av postmodern teoribildning, där exempelvis genusteorierna hör hemma (könsroller som något som konstrueras)

    Båda teoribildningarna producerar vetenskaplig kunskap men utifrån olika teorier. Och båda teoribildningarna har i hög grad påverkat politiken, läroplanen och den förskolepraktik vi har idag.

    Det låter som att du har på dig modernistiska glasögon när du tittar på din omvärld. Det gör självklart att du ser saker på ett annat sätt än vad en person med postmodernistiska glasögon gör.
    Precis som att en person som står på marken och tittar på ett hus kommer att beskriva det annorlunda än den som flyger flygplan.
    Vem har den sanna bilden av huset.
    Så vad är sann vetenskap?
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 17:05:26 följande:
    Äkta vetenskap är evidensbaserad vetenskap, dvs man har en teori som man varken säger är sann eller falsk till man provat den och ser om den håller.

    Falsk vetenskap är att ta en idelogi och kalla den för vetenskap där man redan har en massa förutfattade meningar om saker som man påstår är sanna redan innan man bevisa det.

    Ideologi har inget med vetenskap att göra och ska heller inte blandas ihop med vetenskap eller kallas för det.

    Nej jag har inte modernistiska glasögon på mig, jag har FAKTISKA glasögon på mig. Du förstår tro och fakta är inte samma sak och vad man bu än vill tror blir inte sant bara för att man tror så.

    Vad har du för glasögon på dig, är de polariserade och rosa?
    Nja....nu pratar vi förskola. Så utgå gärna från  vetenskap och de vetenskapliga metoder som används inom de fält som är relevanta.
    Inom dessa discipliner används teorier just för att analysera och förstå den empiri som tagits fram. 
    (Och vet du hur det går till inte får du väl googla...)

    Att tro att politik och ideologi inte påverkar och alltid har påverkat vårt utbildningssystem är ganska naivt.
    Skolan är en fostringinstitution som är med och reproducerar de rådande idéer om vad som anses behövas lära sig för att bli en fungerande medborgare. Detta förändras ständigt
    Uppdraget kommer ju från politiken...så hur ska det INTE vara påverkat av politik???
    Just nu lever vi i både en modernistisk OCH postmodernistisk diskurs...men aldrig någonsin har skolan varit fri från idelogi...
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 18:39:23 följande:

    Ok, så vad vi tutar i barn ska inte vara vetenskapligt baserat menar du?
    Typ äh, vadå det är en förskola... vi kör på med nåt bara, vem fan bryr sig liksom?

    Var kommer dessa dicipliner och teorier från?

    Att inte kunna skilja mellan indirekt påverkan och DIREKT, riktad och strukturell påverkan genom att indoktrinera barn är inte ens naivt det är faktisk rent idiotiskt.

    Nejdå, skolan är en kunskapsinstitut där man förbereder barn för framtiden genom att lära dem FAKTA. Skolan är INTE en fostringsinstitut för feministisk ideologi.

    Och när du pratar om "rådande idéer" så borde du kanske ta hänsyn till att genusflum och feministisk ideologi inte är den enda rådande iden i samhället, faktum är att det är idéer som bara drygt 27% av befolkningen tror på och representerar inte ens majoriteten av befolkningen.
    Hela utbildningssystemet är ett enda stort ideologiskt bygge utifrån många synsätt som vuxit fram succesivt utifrån de idéer som varit bärande.
    Ta demokrati till exempel. Något som trycks ner i våra barns halsar på både förskola och skola varenda eviga dag. Hela fostransuppdraget handlar ju om att fostra demokratiska medborgare. Men så har det ju inte alltid varit och är inte heller världen över
    Demokrati är väldigt ideologiskt och värdeladdat begrepp....Är du emot det med? 
    Och om du hellre tycker att vi borde tuta i dem diktatur/anarki eller något annat...ledsen då har vi ju med ideologi att göra igen då...
    Berätta för mig hur du ska skapa en neutral institution av skola  utan några som helst idelogiska värderingar när utbildningsväsende är direkt skapat och styrt av politiken.
    Ideologiska tankar och politiska hållningar har i alla tider påverkat sina institutioner...Feminism är inte unik på detta sätt överhuvudtaget.

    Sen att de rådande idéer som just nu ingår i diskursen inte passar dig och din syn på världen, DET är en annan sak. I en demokrati har du rätt att tycka annorlunda...
    Du får använda dig av din röst och påverka, alternativt bli politiker och försöka påverka på så vis...
  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 18:39:23 följande:

    Ok, så vad vi tutar i barn ska inte vara vetenskapligt baserat menar du?
    Typ äh, vadå det är en förskola... vi kör på med nåt bara, vem fan bryr sig liksom?

    Var kommer dessa dicipliner och teorier från?

    Att inte kunna skilja mellan indirekt påverkan och DIREKT, riktad och strukturell påverkan genom att indoktrinera barn är inte ens naivt det är faktisk rent idiotiskt.

    Nejdå, skolan är en kunskapsinstitut där man förbereder barn för framtiden genom att lära dem FAKTA. Skolan är INTE en fostringsinstitut för feministisk ideologi.

    Och när du pratar om "rådande idéer" så borde du kanske ta hänsyn till att genusflum och feministisk ideologi inte är den enda rådande iden i samhället, faktum är att det är idéer som bara drygt 27% av befolkningen tror på och representerar inte ens majoriteten av befolkningen.
    Hur det ser ut i befolkningen vet jag inte men senast jag såg någon undersökning så var väl alla riksdagspartier uttalat feministiska  förutom SD och KD...
    Så att det har bedrivits och bedrivs sådan politik är väl inte så konstigt...

    Och skolan har ett dubbelt uppdrag som innebär förutom än kunskapsuppdraget att förmedla värderingar som anses viktiga i vårt samhälle..Vilka tror du bestämmer vilka värderingar som är viktiga? Surprise surprise...politikerna

    Dessutom vad som väljs ut som viktigt lärande är ju väldigt olika....vad som lärdes ut på 30-talet jämfört med idag ser ju väldigt olika ut och det gäller ju även vad som anses som fakta...

  • Anonym (S)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-23 19:34:26 följande:
    Jag har inte snackat om hur det bedrivs, det har DU gjort. Jag har snackat om var det KOMMER från och varför jag tycker det är både olämpligt och odemokratisk att fostra barn efter feministisk ideologi.

    Du snackar en massa goja men vill fortfarande inte svara på frågan.

    Var tror genuspedagogik kommer  från?
    Uppstod den bara ur tomma luften?
    Men hur kan det vara odemokratiskt när en stor del av de politiska partierna är uttalat feministiska???
    Det är ingen hemlighet. Går lätt att få fram när man röstar. Brukar finnas med i valkompasser etc...
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla