• Anonym (Loke)

    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-21 11:52:45 följande:
    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

    På mitt barns förskola så arbetar inte personalen genusmedvetet. Det saknas även kompetens inom grundläggande basic pedagogik. 


    Borde jag anmäla detta till någon. 


    Exempel på detta kan vara att när barnen ska måla så får tjejerna röd målarfärg och killarna blå. 


    Sedan så skulle det göra någon liten minipjäs och killarna skulle då vara brandmän och flickorna skulle vara sjuksköterskor. Barnen fick olika utklädningskläder beroende på deras kön. 


    Jag anser att detta är väldigt konstigt och anmärkningsvärt. Det vill absolut inte erbjuda alla barn alternativ. 


    Hur orkar du bry dig?

    Fokusera på det som är viktigt. Ge din barn bra mat och en lugn hemmavistelse med några bra aktiviteter på fritiden.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-23 20:25:49 följande:

    För den intresserade. En förskola exv utan genuspedagogik kanske bara avfärdar pojkar som "stökiga" i stället för att uppmärksamma deras problem utan fördomsfulla glasögon.

    https://www.regeringen.se/contentassets/72e823fe19c845e2acbebfdd5bbfee21/den-konade-forskolan---om-betydelsen-av-jamstalldhet-och-genus-i-forskolans-pedagogiska-arbete


    Tyvärr klarar inte den svenska genus pedagogiken av att hantera pojkar. Vilket inte är så konstigt då den är utformad utifrån ett feministiskt synsätt.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 05:23:25 följande:
    Utveckla ditt resonemang.
    Vad lägger du in genuspedagogik och ett feministiskt synsätt (och stämmer det överens med faktiskt vedertagna definitioner) och på vilket sätt menar du att feministiskt synsätt påverkar att just pojkar blir svårare att hanteras av genuspedagogik.

    Eftersom du är så tvärsäker (skriver att den svenska genuspedagogiken inte klarar av att hantera pojkar-inte att du tror att det är så) antar jag att du har något att backa upp ditt påstående, forskning eller liknande.
    Inte personliga åsikter eller vad andra skriver på forum...
    Det vi vet via forskning är att pojkarna har försämrat sina betyg och kunskaper relativt flickor sedan genuspedagogiken infördes. 

    Detta är förvisso en tendens i hela västvärlden men de svenska pojkarna har tappat mer än pojkar i andra jämförbara länder.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 06:35:44 följande:
    Visa den forskningen som styrker just det sambandet
    Dvs att det är just genuspedagogik som är orsaken till det försämrade skolresultatet. 
    Att något hänt samtidigt som något annat är ju inte samma sak som att det finns ett orsakssamband..

    Och återigen vad menar du med genuspedagogik och feministisk synsätt?
    Finns kända samband mellan andel manliga lärare och pojkars skolprestationer. Men den svenska genuspedagogiken lägger ytterst lite energi och kraft på att öka mängden manliga lärare trots att andelen manliga lärare är på extremt låga nivåer.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 19:18:13 följande:
    Återigen, kan du beskriva hur du definierar genuspedagogik?
    Det är väl nu 3 gången som jag frågar om det.

    Du pratar som om det svenska utbildningsväsendet och genuspedagogik är samma sak, en enhet....
    I din värld blir det isåfall att allt som sker i skolan är orsakat av genuspedagogiken...fast dettar en ytterst liten del av alla de metoder och pedagogiska synsätt som finns och präglar verksamhet och undervisning.
    Varför skulle jag ta tid till det? Beskriv du vad du anser är svensk genuspedagogik om du vill det. Jag tror att vi har samma syn på det faktiskt.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (S) skrev 2024-05-24 22:26:28 följande:
    Du måste ju ingenting. Vet faktiskt inte varför du tar dig tid och skriver här överhuvudtaget, du verkar extremt okunnig...
    Hade du vetat vad det betyder hade du ganska lätt kunnat hänvisa till exempelvis en källa på den definition som du lutar dig mot samt plocka fram forskningen som du skriver styrker allt du säger.
    Istället för att svara på en ställd fråga bollar du tillbaka, i vad som bara kan beskrivas som ett illa dolt försök till härskarteknik.
    Nej, det är du som är fördomsfull och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det om något är en oschysst diskussionsteknik.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-24 22:10:45 följande:
    Jag delar s:s uppfattning. Du verkar tro att genuspedagogik handlar om helt andra saker än vad den egentligen gör.
    Nej, det är du som är fördomsfull och tillskriver mig åsikter jag inte har.

    Sluta gissa vad du tror att jag anser att genuspedagogik är.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 14:15:06 följande:
    Genom att tvinga barnen till olika aktiviteter baserat på deras könsstereotyper? Varför tycker du det är vettigt?
    Men snälla du...

    Som många skrivit tidigare i tråden. Det är i stort ett icke problem.

    Fokusera på det som är viktigt i livet istället för nonsensfrågor som vilken färg barnen väljer på tandborsten.

    .
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 15:08:59 följande:
    Om du nu tycker att genuspedagogik är en nonsensfråga så undrar jag varför du befinner dig i tråden?
    För att påtala det helt enkelt. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 18:06:45 följande:
    Du försöker driva igenom en förvrängd bild av vad genuspedagogik är. Varför det? Som jag tolkar dig hittills så propsar du på att genuspedagogik är raka motsatsen till vad det egentligen är. Du tror det handlar om att tvinga flickor att INTE välja en rosa tandborste, när det i själva verket handlar om att barn ska ha friheten att kunna välja och utvecklas i vilken riktning de vill utan hinder. 

    Låt flickor få välja en rosa tandborste om dom vill. 
    Det tror jag inte alls det.

    Lägg ner att lägga dina fördomar på mig. Det är en mycket ful diskussionsteknik.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 19:54:29 följande:
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-25 14:23:18 följande:
    Men snälla du...

    Som många skrivit tidigare i tråden. Det är i stort ett icke problem.

    Fokusera på det som är viktigt i livet istället för nonsensfrågor som vilken färg barnen väljer på tandborsten.

    .


    Ja och?

    Att jag tycker att genuspedagogik ges alldeles för stora resurser betyder inte att jag har massa konstiga åsikter om vad genuspedagogik är. Jag har inte ens hävdat att det är negativt. Det jag säger är att det finns viktiga frågor man bör jobba med istället.

    Om ett hus håller på att brinna upp finns det viktigare saker än att försöka ta bort en fläck på väggen. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 20:38:33 följande:

    Hur menar du viktigare frågor? Tar genuspedagogiken bort engagemanget i Ukraina eller vad som helst egentligen? Är det viktigt med jämställdhet eller ska vi strunta i det och låtsas som ingenting heller? Vad har du för åsikt i exemplen jag angav tidigare?


    Pojkarna som det inte ställdes krav på, flickor det ställdes krav på, eller använda flickor som ansvarsfulla hjälplärare för att kontrollera bråkiga pojkar? Sånt existerar i icke-genusmedvetna förskolor. Och hur tror du det påverkar pojkarna och flickorna i framtiden gällande yrkesliv/familjeliv? Vem vill egentligen att det ska fortsätta vara så? Jo, folk som inte begriper genuspedagogik. Saker ska bara lösas magiskt, men sen så gnälls det över pojkarnas dåliga betyg. Fruktansvärt provocerande, gnälla på allt går ju. Faktiskt hitta lösningar går tydligen inte.


    Samhället har begränsat med resurser. Om man anställer x antal genuspedagoger hade man kunnat anställa fler lärare eller sjuksköterskor för dessa pengar. Ja, jag tycker det sistnämnda är oerhört mycket mer viktigt, än att man anställer massa folk för att t.e.x. säkerställa att det som TS berättar om i trådstarten inte sker.

    Det betyder inte att jag tycker att pedagogerna i TS exempel gör rätt. Jag tycker det låter som ett rätt fånigt upplägg faktiskt. Men som jag sa. Det finns betydligt viktigare frågor att lägga resurserna på.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 21:17:12 följande:
    Varför tror du att om man anställer en massa människor så säkerställer man att det ts berättar om i trådstarten inte sker? 

    Varför svarar du inte på min fråga angående exemplen rapporten jag hänvisade till tog upp?(och ja, det finns fler) och hur du tror det påverkar framtida vuxna människor? 
    Vilken rapport syftar du på? Jag har missat det inlägget.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-25 21:22:11 följande:

    Tycker det är underligt att samma personer som klagar mest på ojämlikheter och ojämställdheten också verkar vara samma personer som väljer att ignorera att det existerar olika bemötande och vill ha bort genuspedagogik i förskolan. Hur ska det lösas då? Genom idogt gnällande? Låtsas som att allt är jämställt? Men samtidigt gnälla över det? Det går inte ihop.


    Det är ett problem som inte behöver lösas på annat sätt än att man sprider normen att man ska vara schysst mot alla. Det är inte värt att lägga skattepengar för ändamålet.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 15:26:06 följande:
    "Var schysst mot andra" här existerar inte olika bemötande. =Ignorera att det finns ett grundläggande problem. Tydligen så finns det ett problem (ta exv exemplen jag nämnde) Jag kan inte tänka mig att sånt resulterar i annat än att pojkar får sämre betyg och att flickor blir "duktiga" Allt sånt som det gnälls över. (Varför ens gnälla då om någon faktiskt inte vill ha genuspedagogik i förskolan, det går bara inte ihop)

    Och då är ändå dessa exempel scenarier där flickor och pojkar blir schysst behandlade av förskolepersonal (men olik beroende på deras könstillhörighet)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 08:20:06 följande:
    Vilken rapport syftar du på? Jag har missat det inlägget.

    Du skulle ju kunna scrolla uppåt. Exemplen jag tog upp har jag nämnt för dig två gånger. Länk till rapporten finns också. Du har valt att ignorera det av någon anledning.

    Du tror dessutom att "allt blir bra" med mer personal i förskolan, absurt.
    Den där rapporten visar just på det jag talade om.

    Absurt att lägga skattepengar på att analysera vad personal säger till cykelåkande barn på förskolan.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 16:05:03 följande:
    Varför gnäller du över pojkars dåliga betyg då? Då är väl det inte heller ett problem om man nu ska ha inställningen att genusmedvetenhet är ingenting att bry sig om?

    Du kan ju inte äta kakan och ha den kvar. Antingen så är du medveten (iom genus) att det är skillnad mellan bemötande gällande pojkar/ flickor, eller så låtsas du som att det inte är ett problem, men kom inte och gnäll senare över att pojkar har sämre betyg då flickor fått spela hjälplärare för bråkiga pojkar redan i förskolan. Då borde du rimligen acceptera det.
    Det behövs ingen genusvetare för att prata om könsfördelning mot 50-50 i vissa demokratiskt viktiga yrken såsom politiker och lärare etc.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 16:59:01 följande:

    Du svarar inte på en endaste fråga. Varför gnäller du över pojkars betyg? Du vill tydligen ha det på det sättet och låtsas som att inga skillnader i bemötande finns.

    Det går inte ihop, man kan inte fixa skillnader (exv lägre betyg i samband med ett visst kön) om man inte först tar reda på skillnader i förhållande till någons könstillhörighet (genus) Du försöker äta kakan och ha den kvar. 


     


    Du hittar på en motsättning som inte finns. 

    Jag har förövrigt inte gnällt över killars betyg. Uttryck du vad du tycker så uttrycker jag vad jag tycker.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 19:19:27 följande:

    Jo, du gnäller om pojkars betyg tidigare i tråden. Men ok, du har ändrat uppfattning och är helt nöjd med killars låga betyg.

    För så är det. Om du vill lösa saker som tydligen har en könskoppling så kommer du inte ifrån att bedriva någon form av genusforskning. Det är ett absolut faktum. 


    Är du inte intresserad av att lösa saker som har ett samband med ett kön så vill du naturligtvis att ingen genusforskning bedrivs.

    Det finns absolut inget mellanting här.


    Man behöver inte genusforskning för att tänka. Om det du säger vore sant hade inte kvinnor inte fått rösträtt förrän 90-talet.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-27 20:33:54 följande:
    Det är en form av "hjärntvätt" att låta flickorna agera avskiljare och hjälplärare mellan pojkarna i förskolan. 
    Nej, det är sunt förnuft att inte sätta två stökiga barn bredvid varandra oavsett kön. Nu brukar säkert 75-80 procent av alla stökiga barn vara killar, så då kan man säkert få intrycket av att killarna tar all plats. Fast egentligen handlar det inte om kön.
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla