• Anonym (Usch)

Killen ”tar” min graviditet

Jag är så arg att jag kokar! 

fick reda på att jag är gravid för cirka 4 veckor sedan, helt oplanerat och vi blev båda chokade. 

när choken lagt sig blev jag euforisk, svävade på moln, berättade för min mamma och plötsligt fick livet en tydlig mening. 

jag har en sambo, varit tillsammans cirka 1 år, han har två barn sedan innan. Vi har inte haft ett problemfritt förhållande på något sätt, vi bråkar ofta. Men har såklart fina stunder med. 

han vill absolut inte att jag ska behålla det pga vår ostadiga relation och andra faktorer (ekonomi). Han föreslår istället att vi försöker igen om något år. kan tillägga att jag är 33 år. 

jag blir så jävla förbannad på honom, vi båda var medvetna om att detta kunde hända när vi hade oskyddat sex. Sen har han mage att tvinga mig att skada min kropp frivilligt och föreslå att vänta ett år och försöka igen?! Vad är det som säger att det är annorlunda om ett år?! Och jag förväntas ta hand om hans barn (älskar dom) men får inget eget?!

har självfallet mängder av hormoner som säkert eldar på känslorna. Fick även abrupt avsluta min medicinering med antidepressiva (sjukskriven) när jag fick reda på graviditeten.

vad ska jag ta mig till? Det svåraste för mig är tanken att jag ska gå och döda ett barn, jag vill verkligen inte. Om vi tar bort det, vet jag inte om jag kan se mig själv leva med denna man längre. Pga min ålder ser jag även detta som lite sista tåget. 

• Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet
  • Anonym (Kram)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 13:58:10 följande:
    Jag tänker även, att det är bättre att klara av barnafödandet nu när det redan är på gång s.a.s., än att först fixa nytt jobb och sedan nästan genast gå in till chefen och säga "jag är med barn så nu måste ni fixa en vikarie".

De kommer garanterat att fråga en barnlös kvinna i den åldern också, redan på anställningsintervjun, om hon tänker skaffa barn. För de vet ju att det måste hända snart i så fall. Och då måste hon sitta där och ljuga att hon absolut inte har några sådana planer.

Ts kanske är sjukskriven fram till förlossning eller går tillbaka till jobbet innan? Finns inget som säger att hon måste söka nytt jobb nu, det kan hon göra efter föräldraledigheten.

Sedan får inte arbetsgivare ställa sådana frågor vid intervjun eller diskriminera heller. Och de flesta anställer ju hellre rätt person som är borta 1 år och sedan jobbar 20 år, än anställer näst bästa som inte är borta. 

Nästan alla får ju jobb i barnafödande ålder. Både kvinnor och män. Vore ju konstigt om ingen i 18-40 årsåldern skulle få jobb bara för att de är i åldern när många skaffar barn. 

Om arbetsgivana vägrade anställa personer som kan skaffa barn någon gång under arbetsåren, skulle de inte kunna anställa någon kvinna mellan 15-45 och män skulle aldrig få jobb då de kan få barn tills de dör. 

• Anonym (Usch)
    Liniss skrev 2024-05-11 13:52:41 följande:

Ts, du verkar anse att kvinnor som gör abort dödar barn. Det var inte snällt sagt. Ganska kontroversiellt att tycka så i Sverige. Tänk på att det kan finnas kvinnor som gör abort som blir jätteledsna av att läsa det du skriver, eller unga kvinnor som är väldigt lättpåverkade och mår dåligt av att läsa sånt. 

Ja då får jag be om ursäkt. självfallet skrev jag utifrån mig själv, jag tycker att det känns som att jag dödar det. Jag lägger ingen värdering i hur andra gör och känner. Är inte abortmotståndare på något sätt, har även gjort en själv tidigare i livet. då hade jag inte alls de här skuldkänslorna. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-11 14:23:39 följande:

Ts kanske är sjukskriven fram till förlossning eller går tillbaka till jobbet innan? Finns inget som säger att hon måste söka nytt jobb nu, det kan hon göra efter föräldraledigheten.

Sedan får inte arbetsgivare ställa sådana frågor vid intervjun eller diskriminera heller. Och de flesta anställer ju hellre rätt person som är borta 1 år och sedan jobbar 20 år, än anställer näst bästa som inte är borta. 

Nästan alla får ju jobb i barnafödande ålder. Både kvinnor och män. Vore ju konstigt om ingen i 18-40 årsåldern skulle få jobb bara för att de är i åldern när många skaffar barn. 

Om arbetsgivana vägrade anställa personer som kan skaffa barn någon gång under arbetsåren, skulle de inte kunna anställa någon kvinna mellan 15-45 och män skulle aldrig få jobb då de kan få barn tills de dör. 

Fast nu råkar jag veta att arbetsgivare helst väljer bort kvinnor med hög risk att skaffa barn de närmaste åren, för att det blir oerhört dyrt och besvärligt. Det handlar ju inte "bara" om att fixa en mammaledighetsvikarie (som är olika svårt beroende på hur kvalificerat arbetet är såklart), utan även om att gravida är mindre produktiva och noggranna ("jag fokuserar någon annanstans just nu"), att småbarnsmammor vabbar mycket, inte kan arbeta över, inte kan åka på tjänsteresor, ständigt är trötta, ofta skyller på barnen när de kommer för sent ("ett barn kan man inte stressa") o.s.v.. 

Det krävs nog någon mycket ovanlig och speciell kompetens hos den sökande, för att motverka allt det ovanstående... Och speciellt på sådana tjänster är det svårt att ersätta personen när den är mammaledig, vabbar...
  • Anonym (Kram)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 14:33:21 följande:
    Fast nu råkar jag veta att arbetsgivare helst väljer bort kvinnor med hög risk att skaffa barn de närmaste åren, för att det blir oerhört dyrt och besvärligt. Det handlar ju inte "bara" om att fixa en mammaledighetsvikarie (som är olika svårt beroende på hur kvalificerat arbetet är såklart), utan även om att gravida är mindre produktiva och noggranna ("jag fokuserar någon annanstans just nu"), att småbarnsmammor vabbar mycket, inte kan arbeta över, inte kan åka på tjänsteresor, ständigt är trötta, ofta skyller på barnen när de kommer för sent ("ett barn kan man inte stressa") o.s.v.. 

Det krävs nog någon mycket ovanlig och speciell kompetens hos den sökande, för att motverka allt det ovanstående... Och speciellt på sådana tjänster är det svårt att ersätta personen när den är mammaledig, vabbar...
    Vilka är dessa kvinnor? Alla kvinnor jag känner har jobb. Inklusive de i barnafödande ålder.

Du vet att en kvinna kan skaffa barn mellan 15-45? Är alla dessa kvinnor arbetslösa menar du, med tanke på att arbetsgivarna inte vill anställa dem?

Många män tar dessutom föräldraledigt och vabbar idag. Män kan få barn mellan 15-100 typ. Så arbetsgivarna är rädda för att anställa dem?

Men du menar att jättemånga kvinnor i barnafödande ålder springer runt arbetslösa alltså? Intressant. Statistik på detta?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-11 14:43:43 följande:
    Vilka är dessa kvinnor? Alla kvinnor jag känner har jobb. Inklusive de i barnafödande ålder.

Du vet att en kvinna kan skaffa barn mellan 15-45? Är alla dessa kvinnor arbetslösa menar du, med tanke på att arbetsgivarna inte vill anställa dem?

Många män tar dessutom föräldraledigt och vabbar idag. Män kan få barn mellan 15-100 typ. Så arbetsgivarna är rädda för att anställa dem?

Men du menar att jättemånga kvinnor i barnafödande ålder springer runt arbetslösa alltså? Intressant. Statistik på detta?

Enligt Anonym (.?) är barnafödande ålder typ 15-30 så inte konstigt att hen tänker så. Tror det är en person som inte riktigt lever i verkligheten. 

Och ja jag håller med dig, känner jättemånga kvinnor i barnafödande ålder (både med och utan barn) som har bra välbetalda jobb. Det kanske kan vara svårare att få jobb när man faktiskt är gravid men annars stämmer det där inte riktigt. Män är ju ofta pappalediga nuförtiden också.

Är man inte ensamstående kan man nog oftast jobba över eller jobba kväll/ natt också, känner många med barn som gör det. Jag jobbade själv natt (inte varje natt) i många år när jag hade ett och sen två barn, hade äldsta barnet halva tiden ungefär och det yngre fick jag hjälp med av familjen. 

• Anonym (....)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-11 14:43:43 följande:

Nä, men arbetsgivaren kan ju göra en sannolikhetsbedöming. Ofta kollar de t.ex. de sökandes sociala media idag. Är kvinnan nygift eller precis har flyttat ihop med en man i ett eget hus t.ex., så är hon högrisk. Om hon lever med en man och de redan har ett barn som är under fem år, så är det hög risk för småsyskon snart. Och om en kvinna är barnlös och mellan 30-38, så finns det en måttlig risk även om hon saknar partner i dagsläget.

En kvinna som har yngre barn sedan förr och nyligen har flyttat ihop med en ny man, är högrisk (de kommer troligen att vilja ha "det lilla kärleksbarnet som ska knyta ihop familjen". En kvinna som har minst två barn med samme man, och där båda/alla är över fem års ålder, och fortfarande bor ihop med deras far - är lågrisk. Hon är troligen mätt på småbarnsår nu, och redo att satsa på karriären.

Efter 40 är alla kvinnor lågrisk, då chanserna att bli gravid är små vare sig de önskar det eller inte. 

Sedan beror det även på yrke. Kvinnor som har okvalificerade arbeten eller arbeten som bara kräver gymnasieutbildning, skaffar barn tidigare i livet, och kan därför vara högrisk redan vid 20 - om de är sambo med en man. Kvinnor med en lång akademisk utbildning satsar däremot sällan på att föda barn före 30. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 15:02:45 följande:
    Nä, men arbetsgivaren kan ju göra en sannolikhetsbedöming. Ofta kollar de t.ex. de sökandes sociala media idag. Är kvinnan nygift eller precis har flyttat ihop med en man i ett eget hus t.ex., så är hon högrisk. Om hon lever med en man och de redan har ett barn som är under fem år, så är det hög risk för småsyskon snart. Och om en kvinna är barnlös och mellan 30-38, så finns det en måttlig risk även om hon saknar partner i dagsläget.

En kvinna som har yngre barn sedan förr och nyligen har flyttat ihop med en ny man, är högrisk (de kommer troligen att vilja ha "det lilla kärleksbarnet som ska knyta ihop familjen". En kvinna som har minst två barn med samme man, och där båda/alla är över fem års ålder, och fortfarande bor ihop med deras far - är lågrisk. Hon är troligen mätt på småbarnsår nu, och redo att satsa på karriären.

Efter 40 är alla kvinnor lågrisk, då chanserna att bli gravid är små vare sig de önskar det eller inte. 

Sedan beror det även på yrke. Kvinnor som har okvalificerade arbeten eller arbeten som bara kräver gymnasieutbildning, skaffar barn tidigare i livet, och kan därför vara högrisk redan vid 20 - om de är sambo med en man. Kvinnor med en lång akademisk utbildning satsar däremot sällan på att föda barn före 30. 

Källa på allt det? Eftersom majoriteten av alla kvinnor i barnafödande ålder och kvinnor med barn jobbar (i Sverige iallafall) så undrar jag hur det går ihop med allt du skriver?  Du skriver att du är översättare och språkgranskare, då borde du vara anställd och inte någon som anställer folk. Så vad i hela världen har du fått allt det där ifrån? 

Du verkar tänka extremt mycket på i vilken ålder andra kvinnor väljer att skaffa barn. Och återigen, du verkar inte känna så mycket folk i verkligheten eftersom du har så mycket konstiga ideer om allt.

• Anonym (Karin)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 15:02:45 följande:

En sån arbetsgivare hade jag inte velat haft. Men det försiggår säkert men jag tror inte i den utsträckning du skriver. Det är dessutom mer eller mindre olagligt, man kan bli anmäld för diskriminering som arbetsgivare.
  • Anonym (Låter sådär)

Klart det spelar roll om kvinnan söker en anställning och är i begrepp att skaffa barn. Att tro något annat är naivt.

• Anonym (Kram)
    Anonym (Låter sådär) skrev 2024-05-11 16:52:41 följande:

Klart det spelar roll om kvinnan söker en anställning och är i begrepp att skaffa barn. Att tro något annat är naivt.

Hur vet arbetsgivaren att någon tänker skaffa barn? Läser de tankar?
    Kvinnor och män kan vara klara med barn, inte vilja ha barn, vilja ha en sladdis, vilja ha tätt osv, vissa får första vid 18 och vissa får första över 40, HUR ska arbetsgivaren veta?

Och med tanke på att de flesta kvinnor i barnafödande ålder HAR JOBB så stämmer inte detta.

Arbetsgivaren kan ju säga nej till den 30-åriga nygifta kvinnan trots att hon var toppkandidat för att välja den 40-åriga mannen som redan har 3 stora barn, bara för att kvinnan sedan inte alls skaffar några barn medan mannen skaffar tre sladdisar i rask takt och är både föräldraledig och vabbar konstant.

En BRA arbetsgivare som letar efter sin toppkandidat bryr sig inte om det blir eventuella barn, de vet ju att rätt person kommer tillbaka efter fl. 

Igen: hur många kvinnor känner du som är arbetslösa? Jag känner faktiskt ingen sådär på rak arm. Och jag känner MÅNGA kvinnor, och vet MÅNGA kvinnor som fått jobb både före och efter barn, med stora barn, med små barn osv. 

Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet