• Oväntadedrömmen

Bf September 2024

Hej på er. Vad jag sett finns ingen tråd för oss med bf i september. Hade varit kul aty följas åt i denna rollercoaster av känslor och hormoner.

Jag var gravid sist för exakt 16 år sedan. Så jag känner mig helt ny igen på allt. 😅

• Svar på tråden Bf September 2024
  • Klobibblan

Känner mig lite orolig just nu.. Jag äter ACO gravid multivitamin där man ska få i sig 500 mg folsyra per dag. Problemet är att jag endast har tagit en tablett om dagen och inte två. Såg precis att det är två om dagen man ska ta. Detta betyder att jag endast har fått i mig 250 mg, vilket är för lite. Ibland har jag tagit en folsyra-tablett istället och då har jag fått rätt mängd (400 mg), men jag har mestadels tagit ACO. Har sådan fruktansvärd ångest just nu. :( Dela gärna med er av erfarenheter kring detta. Det enda man vill är ju att bebben ska bli frisk och att man har gjort allt man kan för att det ska bli så.

• Kiwikiwi
    Klobibblan skrev 2024-02-04 07:29:26 följande:

Kan lägga till att jag är i v. 9? Så det är lite ?sent? påkommet.

Min kompis visste inte om att hon skulle äta folsyra när hon var gravid, barnmorskan sa aldrig något så de var först efter v. 12 hon fick höra att hon skulle ha gjort det, men hon födde en fullt frisk bebis 😊 var inte orolig!

Tänker också att många får sitt första besök hos bm i v. 9 och tror verkligen inte alla har koll på att man ska äta folsyra som gravid, så de börjar kanske först då.
  • Klobibblan
    Kiwikiwi skrev 2024-02-04 17:25:45 följande:
    Min kompis visste inte om att hon skulle äta folsyra när hon var gravid, barnmorskan sa aldrig något så de var först efter v. 12 hon fick höra att hon skulle ha gjort det, men hon födde en fullt frisk bebis 😊 var inte orolig!

Tänker också att många får sitt första besök hos bm i v. 9 och tror verkligen inte alla har koll på att man ska äta folsyra som gravid, så de börjar kanske först då.
    Tack snälla för att du delar med dig 🙏🏼 det gör mig gott att höra lite solskenshistorier i nuläget ❤️
  • Söndag
    Klobibblan skrev 2024-02-04 18:43:07 följande:
    Tack snälla för att du delar med dig 🙏🏼 det gör mig gott att höra lite solskenshistorier i nuläget ❤️
    Jag har folsyrabrist så trots stora doser så ligger jag väldigt lågt! har tre friska barn dock ett med trattbröst som man inte Riktigt vet var de kommer från. (Hör till juli tråden så är bara här på besök 😎)
  • Klobibblan
    Söndag skrev 2024-02-04 21:00:20 följande:
    Jag har folsyrabrist så trots stora doser så ligger jag väldigt lågt! har tre friska barn dock ett med trattbröst som man inte Riktigt vet var de kommer från. (Hör till juli tråden så är bara här på besök 😎)
    Så skönt att höra!! 🙏🏼 Tacn för att du delar med dig, jag uppskattar det verkligen. Hur fick du reda på att du har folatbrist?
  • Klobibblan

Söndag:
    Jag är även nyfiken på vilka folatnivåer du haft under graviditeten när du har gjort blodprov? Jag tittade precis på två gamla blodprov från förra året, ett från april och ett från augusti. I april hade jag 15 och i augusti hade jag > 50.. Rätt stort hopp, men åt tillskott då också.

• Oväntadedrömmen
    Ticktacksnack skrev 2024-02-06 09:37:10 följande:

hur är det för er med
    hunger?
    trötthet?
    illamående?
    molvärk till och från?

// nyfiken

Jag är ofta hungrig, men får avsmak när jag tänker på olika maträtter.  Det får inte smaka för mycket. 
    Jag älskar till exempel mjuk pepparkaka i vanliga fall, men det är för mycket smak så jag blir äcklad istället.

Tröttheten blir bättre. Men jag vet ju inte om det beror på postcovid eller graviditet. Jag var på ultraljud och där kunde de konstatera en duplex graviditet, där en överlevt. Tänker att det kan bidra till min fruktansvärda trötthet också. 
    Jobbar 25% två veckor till, sen ska jag försöka komma upp i 50%.

Illamående har jag knappt kännt av.

Jag har ständigt ont i magen, uppblåst och magknip blandat med mensvärk. 

Själv då?🙂
  • letostancia
    Ticktacksnack skrev 2024-02-06 09:37:10 följande:

hur är det för er med
    hunger?
    trötthet?
    illamående?
    molvärk till och från?

// nyfiken

Hej v. 10 nu och har fortsatt hemsk illamående som finns kvar hela dagen, fram tills jag somnar. Illamående finns kvar även när jag är hungrig. Blir illamående av allt: dofter, även goda dofter, det räcker att tänka på illamående så mår jag illa, när jag borstar tänder... Men jag kräks aldrig. Har inte varit så illamående med mina två. Men illamående ser jag som en god tecken. 
    Hunger... så där. 
    Trötthet, fortfarande väldigt trött särskilt på kvällar men kan ändå aldrig lägga mig och sova mitt på dagen. 
    Molvärk hade jag i början bara.
    Förstoppad är jag nu jämt eller snarare hård i magen. 
    Känner mig ful och värdelösGlad
Svar på tråden Bf September 2024