• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-25 16:40:08 följande:
    Du har absolut inte blottat dig, hur kan du ens tänka det? Du har skrivit ytligt och hållit dig väldigt casual och aldrig ens yppat något om att du skulle vara intresserad av något mer för då "kan hon ju tolka dig fel".

Det blir jättekonstigt när du skriver saker som du vill ha cred för när det är helt normala saker som alla gör: vem ljuger eller byter partner varje vecka? Sluta skriv sådana saker för det ger dig inget övertag i den här diskussionen, det visar bara hur desperat du är att ha rätt.

INGEN här har skrivit eller hintat om att du ska ta vem som helst för att få en partner, det är bara i ditt huvud som du vill få det till att det bara finns två val för dig. Det är inte horan eller madonnankomplexet du behöver fundera på, du behöver bara tycka att någon är lite extra fin och fråga om att träffas någon gång. Inga löften, inga krav utan bara en enkel träff. Gör det inte så förbannat svårt för dig för ditt sätt ger dig ingen glädje och inga resultat.
    Jag har försökt men det är inte enkelt. Detta har tyngt ner mig i över ett åt. Känns helt tomt och hopplöst även om det skulle gå vägen för är rädd att även i en relation skulle jag inte bli sedd på rätt sätt. Hatar denna situation och som konsekvens det läget jag är i. Om jag redan haft relation sedan tidigare hade jag inte känt detta överhuvudtaget. Nu känns det bara jobbigt. Tynger bara ner mig liksom och oavsett vad jag gör känns det bara negativt för jag typ aldrig lyckas med det jag strävar efter. 

Jag försöker mitt bästa att iaf följa mina egna saker jag vill uppnå (ex långvarig relation osv) 

Jo men det är inte enkelt, speciellt inte i denna jobbiga situation. Vill typ bara sluta vara fast i denna situation. Är så jobbigt medans jag samtidigt vet att det finns folk som i min ålder är i stabila långvariga relationer. 

Är jättejobbigt och skulle typ bara vilja springa i ngn skog i flera timmar för att kunna tänka på annat eller dylikt.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-27 00:34:42 följande:
    Jag har försökt men det är inte enkelt. Detta har tyngt ner mig i över ett åt. Känns helt tomt och hopplöst även om det skulle gå vägen för är rädd att även i en relation skulle jag inte bli sedd på rätt sätt. Hatar denna situation och som konsekvens det läget jag är i. Om jag redan haft relation sedan tidigare hade jag inte känt detta överhuvudtaget. Nu känns det bara jobbigt. Tynger bara ner mig liksom och oavsett vad jag gör känns det bara negativt för jag typ aldrig lyckas med det jag strävar efter. 

Jag försöker mitt bästa att iaf följa mina egna saker jag vill uppnå (ex långvarig relation osv) 

Jo men det är inte enkelt, speciellt inte i denna jobbiga situation. Vill typ bara sluta vara fast i denna situation. Är så jobbigt medans jag samtidigt vet att det finns folk som i min ålder är i stabila långvariga relationer. 

Är jättejobbigt och skulle typ bara vilja springa i ngn skog i flera timmar för att kunna tänka på annat eller dylikt.
    Jag skriver det här med vänlighet och en vuxens erfarenhet: du behöver prata med någon om dina tankar! Man ska inte må som du gör och lägga så mycket energi på något som andra för det mesta bara gör, alla dina gamla dåliga erfarenheter som ställer till det för dig behöver du reda ut med någon.

Det finns alltid kuratorer på universiteten, kontakta elevhälsan där. Testa en gång och se vad det ger, är det inte värt det om det kanske leder till att du hittar kärleken?
  • Anonym (Inget på spel....)

Det är klart att det är jobbigt när man vill vara i en annan situation än där man är men för att komma dit man vill så måste man VÅGA GÖRA NÅGOT! Så länge du inte vågar visa vad du känner för denna tjej (eller vilken annan tjej som helst) så kommer du aldrig att lyckas få den där relationen som du drömmer om. 

Ett tips i all välmening. Du behöver gå och prata med någon, både gällande ditt behov av en kärleksrelation (varför du tror att ditt liv skulle vara så mycket mer lyckat och bättre med en relation) men också gällande ditt självförtroende. 

Detta är det första inlägg jag läst av dig där du vågat visa dig lite sårbar. Där du skriver att du känner dig misslyckad för att du inte lyckas med det du strävar efter och att du inte ens tror att du kommer att bli sedd i en relation. Fundera över varför du inte lyckas. Sätter du målet för högt? Har du delmål fram till slutmålet? Varför tror du att du inte kommer att bli sedd i en relation?

I detta med tjejen du är intresserad av, sätt upp delmål. Att innan jullovet från studierna är över ska du ha frågat om hon vill ses tex och se till att faktiskt göra det istället för att hitta en massa anledningar och hinder till att inte behöva göra det. För det är vad du gjort hittills, sagt att du ska göra något för att sen komma med undanflykter till varför du inte gjort det när du sagt. 

Vad gäller din sista mening om att springa i skogen och slippa tänka, GÖR DET! Träning är sjukt bra i såna lägen, det blir liksom något meditativt. Sen om det är löpträning, gymmet eller något annat spelar ingen större roll. 

Nu är det snart ett nytt år, en ny start. Gör upp en lista på saker du vill ha uppnått i slutet av 2025 och bryt sedan ner dessa mål i delmål där du kan fira varje delmål du klarar. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det har varit uppenbart länge att du inte mår bra. Jag håller med ovanstående om att du skulle behöva prata med någon kunnig för att reda ut dina tankar och känslor. Få hjälp att bygga upp ditt självförtroende och få bort känslan av misslyckande.

Börja med att kontakta Studenthälsan efter nyår. Finns på de flesta högskolor och universitet.

Att tänka på annat är troligen just vad du skulle behöva. Att ge sig ut och jogga i skogen är alls ingen dum idè. Både kroppen och psyket mår bra av träning. Vad har du mer för intressen? Ägna dig åt dessa, samt träffa folk. Du behöver inte vara supersocial, men isolera dig inte. Umgås med människor! Då lär du dig också mer om hur andra människor fungerar.

Ovanstående betyder inte att du aldrig mer ska försöka träffa en tjej. Bara att du ska ta en paus samt att du behöver hjälp med att komma vidare.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?