• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 17:12:32 följande:
    Det är inte så enkelt. Du måste inse att jag inte direkt är som andra kan vara och gilla någon ytligt. Jag gillar henne för den hon är och inte för jag själv vill få bekräftelse av en relation med henne. Jag bryr mig om henne på riktigt. 
    Vad menar du egentligen med det här citatet? Är det förklaringen till varför du skriver "ska bjuda ut henne" utan att någonsin göra det? Kan du förklara vad du menar?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-15 19:22:11 följande:
    Vad menar du egentligen med det här citatet? Är det förklaringen till varför du skriver "ska bjuda ut henne" utan att någonsin göra det? Kan du förklara vad du menar?
    Att jag söker seriöst. Va? Nej, har redan skrivit varför jag inte bjudit ut henne än. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-16 15:32:05 följande:
    Att jag söker seriöst. Va? Nej, har redan skrivit varför jag inte bjudit ut henne än. 
    Och när ändras det, dvs när försvinner dina skäl till varför du ännu inte bjudit ut henne?

Dina ursäkter är ju avståndet, att hon ska missförstå dig, att ni ska växa ihop istället, att du inte gillar modern dejting. Har säkert glömt något.

Så när försvinner dessa hinder så du kan bjuda ut henne?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-16 15:35:47 följande:
    Och när ändras det, dvs när försvinner dina skäl till varför du ännu inte bjudit ut henne?

Dina ursäkter är ju avståndet, att hon ska missförstå dig, att ni ska växa ihop istället, att du inte gillar modern dejting. Har säkert glömt något.

Så när försvinner dessa hinder så du kan bjuda ut henne?
    TS väntar på att tjejen ska ta första steget så att han inte behöver riskera göra bort sig eller bli utskrattad. Han gör allt för att inte behöva utsätta sig för något som kan ge ångest, sen att det kommer gå år innan han får någon belöning spelar ingen roll för honom.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-16 19:27:22 följande:
    TS väntar på att tjejen ska ta första steget så att han inte behöver riskera göra bort sig eller bli utskrattad. Han gör allt för att inte behöva utsätta sig för något som kan ge ångest, sen att det kommer gå år innan han får någon belöning spelar ingen roll för honom.
    Belöning? Så du ser relationer som "valutor" snarare än att faktiskt bry sig om personen? Och nej, jag kommer som sagt bjuda ut henne och det är redan jobbigt läge just nu. Inte direkt roligt men hade fantastiskt att bli hennes om det skulle gå liksom i en bra relation. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-16 22:49:55 följande:
    Belöning? Så du ser relationer som "valutor" snarare än att faktiskt bry sig om personen? Och nej, jag kommer som sagt bjuda ut henne och det är redan jobbigt läge just nu. Inte direkt roligt men hade fantastiskt att bli hennes om det skulle gå liksom i en bra relation. 
    Vad är du väntar på ska klicka så du kan fråga?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-16 22:52:08 följande:
    Vad är du väntar på ska klicka så du kan fråga?

Måste kännas rätt, ha en bra formulering ex. Du tror inte jag starkt ogillar detta läge själv? 

Känns inte jätteroligt med det läge jag är i nu. Om jag blir avvisad blir det ytterligare år av ledsamhet. Om jag misslyckas ytterligare med att skapa en kärleksrelation som fungerar känns det inte jättetrevligt direkt. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-16 23:00:40 följande:

Måste kännas rätt, ha en bra formulering ex. Du tror inte jag starkt ogillar detta läge själv? 

Känns inte jätteroligt med det läge jag är i nu. Om jag blir avvisad blir det ytterligare år av ledsamhet. Om jag misslyckas ytterligare med att skapa en kärleksrelation som fungerar känns det inte jättetrevligt direkt. 

Vad känns fel nu?
    Formulering, vad menar du?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-16 23:03:36 följande:
    Vad känns fel nu?
    Formulering, vad menar du?
    Känns som hon kan tolka det fel eller tro att jag bara är ytlig ex. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-16 23:04:42 följande:
    Känns som hon kan tolka det fel eller tro att jag bara är ytlig ex. 
    Tolka vad fel? Som att du är intresserad? Men det är du väl?
    Tänker du föreslå att ni ska ses som kompisar?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?