• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-12 08:44:55 följande:

Du gör inte mkt, du behandlar henne som vilken bekant som helst. 

Men det spelar ingen roll, du får gärna tycka att du gör jättemycket. 

Sanningen är ändå att du är där du är pga ditt agerande. Det bara du som kan ändra på detta. 

Och din passivitet detta året visar ju att det du skriver inte stämmer. Du har skrivit flera gånger att du ska bjuda ut henne, att du ska prata med henne när ni träffas osv. Men inget händer. 

Men det är ok, du gör som du själv vill. Men det är du som mår dåligt när du inser att det är för sent. 

Nä, dmar inte direkt andra kvinnor jag inte är intresserad av. Har inte heller ens försökt träffa ngn annan. 

Jag valde som sagt inte att falla för henne. 

Jag kommer bjuda ut henne och har pratat med henne på event osv.

Alltså, det är inte trevligt nu heller med detta läge.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-12 08:52:22 följande:

Nä, dmar inte direkt andra kvinnor jag inte är intresserad av. Har inte heller ens försökt träffa ngn annan. 

Men du har valt det själv. Du väljer själv varje dag att inte fråga om en träff. 

Fast det du gör, pratar med henne på event och skriver till henne, är inget speciellt. Även om du inte gör det med andra, så är det vardagliga saker folk gör. Man pratar med folk och skriver till dom. et betyder inte att man är kär. Du gör inget för att visa att du vill träffa henne, inget alls. 

Och det är ok, att du inte visar att du vill vara i en relation med henne. Men då kommer det inte att ske. Det är upp till dig att ta initiativ. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Ett sista försök att faktiskt hjälpa dig.

Hur vill du att ditt liv ser ut om ett halvår? Säg nästa sommar. Vad vill du ha uppnått?

Visualisera det. Sätt sedan upp delmål.

Låt säga att du vill vara i ett förhållande om ett halvår. Det är ju inget man bara kan bestämma sig för, eftersom det beror lika mycket på den andra personen. Men man kan sträva mot det målet.

Du gillar tjejen i lumpen. Sätt då upp ett datum när du senast ska ha frågat henne om en träff. T ex innan årets slut. (Hon är kanske ledig / har permis över jul och nyår? Har mer tid att ses då).

Säger hon ja, kan du ta det därifrån. Säger hon nej får du hitta nya delmål. Fokusera på annat ett tag? Lära känna andra tjejer och se om ni gillar varandra?

Du måste som sagt inte göra något av ovanstående. Men om du vill att något ska hända, måste du vara mer konkret. Att sätt upp tidsramar, mål och delmål, är ett bra sätt att komma förbi spärrar och över trösklar. Du verkar ha en hel del av den varan.
  • Anonym (Jonna)

Eftersom du har svårt att förstå sociala koder får du lita på oss när vi säger att det du gjort är något som många människor skulle kunna göra med en extremt ytlig bekant och inget som gör att du på något sätt är närmare en relation.

Att du ständigt skriver att du inte valde att falla för henne är YTTERLIGARE något som visar hur oerhört svårt du uppenbarligen har med det sociala. Ingen tror att du gjorde ett medvetet val. Allt du har låtit bli att göra efter det är dock medvetna val.

Jag skrev tidigare en fråga som jag gärna vill ha svar på, omformulerar den lite: du har antagligen skrivit hundratals gånger i tråden att du kommer att bjuda ut henne. Tror DU att någon tror på dig när du skriver det om och om igen utan att göra det?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-12 14:00:24 följande:
    Eftersom du har svårt att förstå sociala koder får du lita på oss när vi säger att det du gjort är något som många människor skulle kunna göra med en extremt ytlig bekant och inget som gör att du på något sätt är närmare en relation.

Att du ständigt skriver att du inte valde att falla för henne är YTTERLIGARE något som visar hur oerhört svårt du uppenbarligen har med det sociala. Ingen tror att du gjorde ett medvetet val. Allt du har låtit bli att göra efter det är dock medvetna val.

Jag skrev tidigare en fråga som jag gärna vill ha svar på, omformulerar den lite: du har antagligen skrivit hundratals gånger i tråden att du kommer att bjuda ut henne. Tror DU att någon tror på dig när du skriver det om och om igen utan att göra det?
    Nej är inte direkt så att man bara dmar folk man inte är intresserad av direkt i min ålder.  Klart jag är närmare nu än om jag inte skrivit alls. 

Kolla vad jag gjort ist.
    Ja för det är en fråga om när snarare än om. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-12-12 15:41:20 följande:
    Nej är inte direkt så att man bara dmar folk man inte är intresserad av direkt i min ålder.  Klart jag är närmare nu än om jag inte skrivit alls. 

Kolla vad jag gjort ist.
    Tror du att du är den enda person hon dmar med?
    Jag tror tvärtom att det är vanligt att ha lite olika vänner man håller kontakt med. Särskilt efter studenten nät man ofta splittras åt olika håll.

Du är inte närmare nu än du var i januari. Du befinner dig i totalt stillestånd och ändrar du inget så händer inget nytt.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-12-12 18:25:43 följande:
    Tror du att du är den enda person hon dmar med?
    Jag tror tvärtom att det är vanligt att ha lite olika vänner man håller kontakt med. Särskilt efter studenten nät man ofta splittras åt olika håll.

Du är inte närmare nu än du var i januari. Du befinner dig i totalt stillestånd och ändrar du inget så händer inget nytt.

Det vet jag inte men vi har totalt sett dmat även innan studenten. 

Jo men vi har dmat mycket totalt. 

Jag ska försöka bjuda ut henne som sagt.

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-12 18:37:49 följande:

Det vet jag inte men vi har totalt sett dmat även innan studenten. 

Jo men vi har dmat mycket totalt. 

Jag ska försöka bjuda ut henne som sagt.

Men sluta, ni har skrivit till varandra väldigt random och det är alltid du som tar initiativ och hon svarar, aldrig tvärtom. Det har också framkommit att det är på ett ganska ytligt plan, dvs som bekanta (inte vänner) skulle skriva till varandra och som hon antagligen gör med fler.

Du kommer inte bjuda ut henne, det har aldrig funnits något som har hindrat dig från att bjuda ut henne för man kan bjuda ut någon utan att ha en fast plan (typ ska vi ses nästa gång du är hemma?) men du har aldrig ens vågat det. Det finns absolut ingenting som hindrar dig att du bjuder ut henne redan i kväll så dina ursäkter är bara löjliga.
  • Anonym (Inget på spel....)

Kolla vad jag gjort ist.
    "Kolla vad jag gjort istället"???? Vad exakt har du gjort för att bjuda ut henne? Vad exakt har du gjort för att få henne att förstå att du vill vara mer än hennes vän? 

Nej, att skriva lite ytliga dms och småsnacka på events räknas inte i vad du gjort för att komma närmare ditt mål.
  • Anonym (Tiden går)

Kolla vad jag gjort ist.

Du är inte nära alls. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?