• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-12 15:41:20 följande:
    Nej är inte direkt så att man bara dmar folk man inte är intresserad av direkt i min ålder.  Klart jag är närmare nu än om jag inte skrivit alls. 

Kolla vad jag gjort ist.
    Ja för det är en fråga om när snarare än om. 
    Då kan jag säga att det faktum att du har skrivit att du ska bjuda ut henne ett otal gånger utan att ha gjort det för de flesta människor är ett tecken på att du inte kommer att göra det. Du har ju till och med gjort konkreta planer (i augusti, när du skrev att du skulle göra det någon av de tre kommande helgerna) utan att genomföra dem. Du byter också svar på varför du inte har gjort det, någon gång skrev du att du "inte hade hunnit". Du förstår väl att det inte är en anledning som vi andra tror på?

Du skriver att det inte är trevligt med detta läge, men det är ju DU som har försatt dig i det läget. Förstår du det? Och det är du och bara du som kan ta dig ur läget? Det handlar inte om externa faktorer. De externa faktorerna med avstånd och lumpen (och "modern dejting") är inte sådant som hade hindrat en vanlig människa från att bjuda ut någon. Det handlar om dig.
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-13 13:51:45 följande:
    Då kan jag säga att det faktum att du har skrivit att du ska bjuda ut henne ett otal gånger utan att ha gjort det för de flesta människor är ett tecken på att du inte kommer att göra det. Du har ju till och med gjort konkreta planer (i augusti, när du skrev att du skulle göra det någon av de tre kommande helgerna) utan att genomföra dem. Du byter också svar på varför du inte har gjort det, någon gång skrev du att du "inte hade hunnit". Du förstår väl att det inte är en anledning som vi andra tror på?

Du skriver att det inte är trevligt med detta läge, men det är ju DU som har försatt dig i det läget. Förstår du det? Och det är du och bara du som kan ta dig ur läget? Det handlar inte om externa faktorer. De externa faktorerna med avstånd och lumpen (och "modern dejting") är inte sådant som hade hindrat en vanlig människa från att bjuda ut någon. Det handlar om dig.

Är en fråga om NÄR inte OM jag kommer göra det. Ja, men det har varit flera olika anledningar till att inte varit möjligt än. 

Jag valde inte att falla för henne, nej. Jag ska dessutom ta mig ur detta och i värsta fall försöka hitta ngn annan flickvän om det inte går med henne. Handlar i stora drag om externa faktorer ja som gjort det mindre enkelt.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-13 16:19:30 följande:

Är en fråga om NÄR inte OM jag kommer göra det. Ja, men det har varit flera olika anledningar till att inte varit möjligt än. 

Vad skulle göra det möjligt för dig att faktiskt fråga henne?
  • Anonym (...)

Jag valde inte att falla för henne, nej. Jag ska dessutom ta mig ur detta och i värsta fall försöka hitta ngn annan flickvän om det inte går med henne. Handlar i stora drag om externa faktorer ja som gjort det mindre enkelt.

Mindre enkelt är inte samma sak som att det är omöjligt. Så jo det har varit möjligt, du har dock valt att inte göra det. Men jag tror faktiskt, till skillnad från andra här, att det inte är uteslutet att du kommer göra det. Kanske inte i år, kanske inte heller nästa år. Men någon gång, med reservation för att du inte får reda på att hon har någon annan då.
  • Anonym (Inget på spel....)

Man väljer typ aldrig vem man ska falla för så sluta upp med "jag valde inte att falla för henne". Känslor lever sitt eget liv, sen vad man väljer att göra med de känslorna är en annan sak. 

Vad då "i värsta fall försöka hitta en annan flickvän"? Du kan inte låsa fast ditt liv vid en relation. Du måste kunna trivas med dig själv och att vara själv också. Annars kommer du att fastna i en mindre bra relation eftersom du är så ofantligt låst vid att ha en relation. 

En relation kommer sällan när man söker den.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-13 16:53:19 följande:
    Vad skulle göra det möjligt för dig att faktiskt fråga henne?
    Svårt att säga exakt vad men vill bjuda ut irl inte genom text. Det känns fel att göra så. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 08:29:43 följande:
    Svårt att säga exakt vad men vill bjuda ut irl inte genom text. Det känns fel att göra så. 

Så då blir det inte av eftersom du aldrig träffar henne. 

Eller ska du ringa henne?

• Anonym (Hej)
    men du skämtar? Er enda relation är genom DM och nu skriver du att du inte kan bjuda ut henne genom skrift? Det är väl inte ens någon träff inplanerad med er förening? Har inte du också skrivit att hon troligtvis inte kommer vara med pga lumpen?

SJÄLVKLART kan du bjuda ut henne via text! Det är så alla gör, hela tiden och vad hon antagligen är van vid. Att du har konstiga/udda tankar om vad som är normalt betyder inte att hon har det, hon resonerar antagligen exakt som vi gör.
  • Anonym (Inget på spel....)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-14 09:02:59 följande:
    men du skämtar? Er enda relation är genom DM och nu skriver du att du inte kan bjuda ut henne genom skrift? Det är väl inte ens någon träff inplanerad med er förening? Har inte du också skrivit att hon troligtvis inte kommer vara med pga lumpen?

SJÄLVKLART kan du bjuda ut henne via text! Det är så alla gör, hela tiden och vad hon antagligen är van vid. Att du har konstiga/udda tankar om vad som är normalt betyder inte att hon har det, hon resonerar antagligen exakt som vi gör.
    Han vill inte att hon ska "missförstå" eller "göra henne obekväm". Att nästan alla sagt att det är bättre att göra det via meddelande första gången än irl just för att det kan bli obekvämt om man vill nobba spelar ingen roll...
  • Anonym (Jonna)
    Återigen beter du dig som en hal ål. Du har dina saker som du upprepar in absurdum, men byter lite vilken sak som är viktigast allteftersom tiden går. För några sidor sedan skrev du: 

"(...) om det inte går vägen spela ner det. Skriva vagt nog så jag kan spela ner det men tydligt nog så hon förstår. Bättre och säkrare att göra så än att det ska bli ett ståhej över det." Så då verkade då tänka att det ändå skulle ske genom text, men försöker nu förhala det till igen, att det måste ske irl. Varför skrev du så för några sidor sen om ett av kraven för att du ska bjuda ut henne är att det är irl? 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?